hoppar med rumpan??
Hejsan jag har en fråga om hästar som springer i ett visst tempo och studsar i bkdelen med rumpan vf gör dom det och går det att få bort det eller måste dom ha det hela livet ut eller är det bara för att om inte får plats med benen? tacksam med tips och svar!! :)
Det kan vara så att din häst har en så kallad upp hackning det betyder att den sitter fast någon stans i bakdelen eller någon annan stans det kommer av att man har kört över hästens kapacitet t.ex. att han/hon har fått gått för fort i traning/tävling och då hinner inte bakdelen med. n av mina hästar har också det så vi har korta brodd bak och tunga skor fram för att han ska får fäste bak och att dem ska hinna med.
1# okeej ja hon har lite svårt att få fäste bak men du sa att man kunde ha korta brodda bak? :)
din häst får nog inte plats med bakhovarna i de tempot. därav studsningarna, för att undvika att göra illa sig på framballarna. om den inte gör så i maxtempo gör det inte så mycket, antagligen breddar den då? eller hinner undan i fram. ska du träna i lägre tempon kan du ju alltid sätta på ett par boots i fram så att h*n inte behöver känna att den ska göra sig illa.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Men endel hästar kan bara göra så, utan att man vet varför….

Detta kan också på att hästen är nära på att rulla över i galopp. De flesta travponnys som inte är ridtränade något speciellt, rullar över i galopp med bakbenen först.

Det finns "miljoner" saker som det kan bero på. Först och främst skall du låta en equiterapeut och en veterinär gå igenom hästen så att det inte sitter några låsningar eller "dolda" hältor som gör att din ponny blir rullig i bak. Den ena utesluter inte den andra då dom tittar på helt olika saker.
Det kan även vara så att ponnyn ännu inte lärt sig springa i de farter som du kräver, blir överforserad helt enkelt.
Genom balansering kan man hjälpa hästen att hitta rätt med fötterna, detta kräver dock att man är ganska erfaren för att hitta rätt. Altefterssom hästen lär sig brukar balanseringen förändras och i vissa fall kan man ta bort hjälpmedlen helt.
Det viktigaste är att du aldrig börjar balansera en häst som inte är fräsch, så först och fremst skall man alltid försäkra sig om att hästens rörelseapparat är ok.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
5# hon när rättså travsäker faktiskt och sen går hon och hoppas sådär efter ett tag men om man smackar på henne då så så slutar hon och sen börjar hon och hoppa igen lustigt.. :/
6# hon har tiden 01 och har gått runt det hela tiden som t.ex 2.03 2.02 :)
våran häst gör ochså så men det gick bättre när vi satt på boots back
teammanberger.se <3REVINA<3
Säger som Jerker, kolla upp med veterinär eller kiropraktor m.m för att försäkra dig om att din ponny inte har något dolt fel. Visar det sig att den inte har något fel kan man börja mixtra med balans och annat!
Naturligtvis ska du kolla upp din ponny men om man läser om honom på din presentation så är jag mer övertygad om att han är överforserd. Många shettisar är det då de som tränar och framföra allt tävlar dem är yngre kuskar.
Din ponny är 5 år och har gjort c:a 50 starter de senaste 2 åren. De är nog en del av förklaringen. Eftersom de ofta växer i den åldern är det extra viktigt att låta dem växa i sin kropp och själva hitta balansen innan man böjar mixtra med balansering och låter dem gå ner i tiderna. Det är min åsikt i vilket fall.
Men slår hon där bak? Men har ni typ slagren och sånt då?

min shettis höll på så, och jag gjorde tvärtom, satte på boots fram :)
#13 ja men man kan ju också sätta på svansgaffel, slagrem osv.

Det var skumt :P Men jag skulle nog låta hästen vila eftersom Tusen (#11) skrev att din häst bara var 5 år och gjort 50 starter. Det är väldigt mycket för en 5åring. Men skulle nog låta hästen få stå och mogna ett tag. Vissa hästar är sena i växten och mognaden.
Min 5åring var ganska sen, fick honom kvalad först i slutet av säsongen när han var tre. Nu har han gjort 29 starter med tävlingen imorgon och jag måste säga att det är ganska mycket för hans del också!
Finns, som Jerker sa, "miljoner" grejer som kan vara osaken till den typen av trav.
Först och främst: Kolla upp så hästen är frisk och inte har ont! Är det "grönt", så ska du först och främst försöka studera steget; om det kan vara så att hästen inte får plats med bakbenen. Då kan man antingen "bromsa" baksteget eller länga framsteget, och det kan man göra på mååånga sätt.
Ett av mina gamla russ travade så, och då ägnade jag massor av tid åt att träna upp bakbensmusklerna så han skulle få ett stabilt baksteg, först och främst. Sedan började jag exprimentera med framsteget. Lyckades ganska bra. Ett annat russ jag haft, travar så när han är okoncentrerad…. Bara hoppas att hästen mognar då, då han är relativt ung och minst sagt lite speciell av sig.
11# du menar min häst oliver det är inte han jag menar han har ingt fel det är en annan häst som gör så oliver går jätte bra som han gör nu.. :)
Håller med #16 och Jerker. Ja den kan ju finnas miljoner grejer som kan bero på varför höster slår och blir lite konstig i sitt trav. Men kanske man borde kolla igenom hästen och prova slagren, svangaffel och annat som kanske kan hjälpa mot sådan grej :)
18# hon slår inte!! och vad är en svangaffel för ngt? :=0
#19 Jaha jag trodde at hon slog ja… :)
20 # Nepp.. :( vet inte vad det är för probem men det ska vi kolla ni när hon ska göra sina sista stater. .:) tack för alla tips..! ;) jag är välldigt tacksam