Värmning
Hur värmer ni era hästar ? Hur långt före loppet ? Tell me .. :)

Maracas behöver en rätt så rejäl värmning, helst ca 50 minuter innan start. Sen får han ladda lite i boxen :)

har jag möjlighet värmer jag kanske 2timmar innan loppet och sen åker jag ut en gång till precis innan loppet och värmer upp honom och kör 2 st 100meter intervaller. På en heldag värmer jag 2st bakvarv och sen 600meter i rätvarv och detta ca 4-5lopp innan.

2-3 bakvarv, 1600m rätvarv, kör till sista 500m, beror lite på vad man kör för häst med. Jogga innan loppet.

Chikkan värms allra helst precis två timmar före start då kör jag tre-fyra bakvarv eller nåt varv på nån slinga innan jag kör ut i bakvarv (kör då lite färre b.varv) sen 2000m rätvarv, första 1000 runt 55 sen ökar jag tempot lite för att köra fullt sista 5-700.. sen kör jag ut o skrittar helst 30min innan loppet o joggar lite lugnt ca 5-8min innan det är dags för defilering..
Mascot minns jag knappt för de va så längesen han startade men i kvalet körde jag typ tre bakvav o 1500m rätvarv o fullt sista 700 typ..
bilden är på Chikita o Varette i värmingen till påskbomben, fast Varette o Jonna syns knappt.. :P

med ronja (shettis 15 år) så kör jag bara 4 lugna bakvarv en halvtimma innan och skrittar sedan runt till start.
Men närv (russ 6år) vet jag inte, vi har inte startat än, men han behöver säkert en mil i 2.45 jämt tempo (jag är seriös ;D)
Jag värmer mina hästar lugnt på sandban innan loppet. jag har en shettis som har varit senskadad och han värms aldrig innan loppet… för då blir han så himla halt.

Glenn du verkar ju ha bra åsikter..det är bra att du tar det lugnt om hästen har en senskada……….
Min shettis värmer jag helst inte på banan, så på Boden blire typ 3 svängar på rakbanan. Annars 2 bakvarav och 1 rätvarv.
Zolle (mitt russ) skrittas igång 20 mintuter, sen luink utanför banan ett tag eller något bakvarv, sen ev. ett rätvarv.
Min shettis värmer jag helst inte på banan, så på Boden blire typ 3 svängar på rakbanan. Annars 2 bakvarav och 1 rätvarv.
Zolle (mitt russ) skrittas igång 20 mintuter, sen luink utanför banan ett tag eller något bakvarv, sen ev. ett rätvarv.
Det är lite olika med mina hästar,
Arnold går 2000m i bakvarv sen kör jag antingen 2000m eller 3000m med honom i rätvarv och snabbt. Beror på hur han är för dagen.
Bonzon går bara lugnt i 2-3 bakvarv några timmar innan sin start, efter defileringen kör jag snabbt ca 1000m med honom.
Rosalind Ernst värmer jag som Arnold. 2000m bakvarv och 2-3000m rätvarv snabbt. några timmar innan sin start, sen joggar ja alla något lopp innan dom ska starta.

ventil brukar jag ta ut ca 40min innan loppet o köra 3000-3500m varav 2500 jogg o resten ökning i ett 2.15 tempo (rek 2.16 så rimlig hastighet ;) ). sen skrittar jag resten av tiden o joggar lite smått. efter difelering kör jag alltid 150m fullt tempo innan start.
#8 Håller den inte ens för värming? Varför tävlar du den hästen??

#14 det är den där muppen som inte kan vara seriös..

min shettis, oftast mkt skritt före värming och före loppet. 1 bakvarv o ett rätvarv, speedar på lite på upploppet..:)
Och russet, skrittas också mkt, sedan 2 bakvarv o ett rätvarv, brukar iaf göra så oftast…:)

kanske ska skriva också att jag brukar värma kanske 3 lopp innan det är dags för start, så jag brukar inte sela av efter värmning, utan han får gå in o dricka lite vatten kanske, och sedan skrittas..:)
Jag värmer precis som jag skulle ha värmt upp mig själv inför en springtävling. Inte tusan springer jag ut ouppvärmd. Det kan ju bara sluta på ett sätt….. skador.
Först joggar jag mina hästar i bakvarv, 3-5 varv. Sen kör jag ett par rätvarv, sista 500 i maxfart. Detta gör jag ca 1 timme - 50 min före start. Gör jag det tidigare än så då har ju alla muskler kallnat igen. Och vad är det då för idé att värma upp dom? Sen far jag ut 5-10 min innan defileringen och joggar lätt igång dom igen. Behöver inte vara på banan.
Glenn du borde lägga ner den hästens tävlingskarriär. Men jag är tveksam till att du har häst och kör själv. Du är nog bara en som vill skapa debatt och diskussioner. Lägg ner!
bättre att ha en halt fri häst än att värma den halt
#19 hur gör du när du kör hemma då??…eller startar du den i form? det är ju f-n värre att köra lopp med en senskadad häst, utan träning och värmning om den riskerar att bli halt. För om den inte ens går att värma så lär den ju inte gå att tävla me heller eftersom den borde bli halt i ett löp med…
Och du hade ju inte ens några hagar till din stackars häst inte konstigt om den blir stel och skapar skador!!
Dubblet…wwwooopps :P
#20 Han är fejk! Har antagligen inte ens hästar.
#22 Nee ja tror inte heller att han har hästar..Han verkar inte ha alla hjärnceller hemma…
Det är olika.. Manfred har varit sjuk så nu måste ja värma i skritt ganska länge.. sen får han gå ca. 2-3 bakvarv o 2 rätvarv.. : )

Jag värmer kanske 2 bakvarv och 1 rätvarv fort, kanske inte hela vägen.
Sen joggar jag kanske nån runda på nån slinga eller skrittar före defilering.
Ca en och halv timme före loppet kör jag tre bakvarv. sen några lopp före loppet kör jag tusen meter i hyfsad fart för att hon ska vakna upp.

Går hästen 1 lopp och det passar bra med pausen så värmer jag ca 1 timme före loppet. Ca 4 bakvarv och 2 rätvarv får gå på sista 200 i hyffsat tempo. Sen så brukar jag ut o strax för defilering så hon rör igång igen.. Och sedan blir det 2 provstarter..

1 tim. före start.. sen ska ja börja med att springa runt lite på stallbacken innan defileringen och göra fler provstarter.. allt för hanns knän ska mjukas upp.. ;)