NYHETSBREV V. 46!
Tack Arne för ett mycket bra och informativt nyhetsbrev!
Maggan S B
En liten undran bara. Hur ska ponnyklubbarna kunna rekrytera när det är travskolorna som håller i utbildningen? Borde det inte ligga på travskolorna då?
# 2 Vad/vem är det som hindrar att ponnyklubbarna hjälper till med travskolorna????? Och med rekryteringen, lösningen heter naturligtvis SAMARBETE!!!!!
#3 Det vore optimalt men tyvärr har jag hört från flera håll att det tyvärr inte fungerar så bra alla gånger.
En gång i tiden sköttes travskolan på Sundbyholm av ponnyklubben. Det fick vi tyvärr inte fortätta med. Det tycker jag skulle vara det optimala.
Vet inte hur det är på andra banor, men i Boden känns det som att klubben och travskolan ligger ganska nära varandra (klubben har ägt travskolan för en massa år sedan, har jag för mig). Travskolan lånar ut ponnyerna till evenemang och sådant som klubben håller i. Förstår inte varför det skulle vara något problem på andra banor.
#5 Det låter ju bra men som du säkert kan förstå fungerar det inte så överallt. Tyvärr.
# 6 Då är det bara att spotta i nävarna och försöka få till ett bra samarbete, nån måste ju börja, eller hur? Positivt tänkande!
#7 Går det bra på Gotland?

Det är väl just sådant samarbete det ska jobbas vidare med, det ska inte vara vattentäta skott mellan klubbarna och travskolorna, och det fungerar idag oerhört olika över hela landet.
Boden är nog ett bra exempel på hur det kan vara 
Tusen tack Arne för att du än en gång skrivit ett mycket bra nyhetsbrev med massor av information
!
Jag vet hur mycket tid och energi du lägger ned för ponnytravets bästa och hoppas innerligt att du får mycket positiv respons på allt ditt arbete
!
#1,3 och 7 strålande inlägg
instämmer fullt ut
!

Kan bara säga att i värmland fungerar samarbetet numera väldigt bra mellan klubb och travskolor. Men givetvis kan allting bli bättre, men det finns en mycket possitiv anda för detta från alla parter, iaf som jag upplever det.
Jag vill oxå ge en eloge tilll detta informativa "nyhetsbrev" från Arne, Det bästa hade väll kanske varit om den informationen kom ut och förankrades innan pressreleasen publicerades. Mycket "tjöt" hade säkert kunnat undvikas då. Tyvärr finns ju inte möjligheten till "gör om gör rätt"
Ponnytravet står inför en stor förändring, varken vi vill eller inte, det är då enligt min mening oerhört viktigt att man på ett ödmjukt och pedagogiskt sätt förankrar detta i hela gräsrotsrörelsen. Jag tycker väll kanske inte att man lyckats fullt ut där. Nu gäller det bar att spotta i nävarna och se till att få med alla på "tåget" och där har vi alla ett ansvar.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag tror att det fungerar ganska bra på Gotland, men ingenting kan inte göras bättre!
Bra att det äntligen kom ett brev, -ser framemot lite information sen också, efter nästa helgs möten. Jag kan inte riktigt hålla med #1 att det var så informativt, men ändå positivt att de börjar förstå att de är bra och nödvändigt att informera.
Jag kan komma ihåg fel, men jag har för mig att 2010 skrev Arne ett nyhetsbrev i månaden och i år, när det är så mycket som händer, har det kommit ut fyra totalt. Men å andra sidan uppfattade jag det som han lovade bättring på den punkten.
#2 ja, de e svårt..mina barn har flera vänner som har shetlandsponnyer, gamla travponnyer, som de tävlar galopp med. Vi har försökt att få in dessa familjen till travet - framförallt hade de tyckt det varit kul att tävla monte, men det har trott att vi skämtat när de sen visat sig att det krävdes 10 veckor på travskolan , i bästa fall…om de " sluppit" de föregående 4 kurserna- innan man blir " berättigade" att gå licenskursen..galoppen har bara en dagskurs, lite mer som ridsporten.
men en liten unge fick jag med iaf när min dotter tog licens förra vintern, genom att jag hämtade henne och hennes ponny varje vecka när vi åkte till Solvalla.
Anna Manberger, www.stuterila.se
vill också säga att efter lite hjälp av Arne och Madde Melander, kunde vi iaf gå " bara" licenskursen, som tur var…
Anna Manberger, www.stuterila.se

Instämmer med övriga , bra med lite info och ser fram emot ännu mer information
#6, varför skulle det inte göra det? Om travskolan är en travskola ska den ju vara något inriktad på att eleverna ska ta licens och kunna tävla, därför bör ett nära samarbete med tävlingsklubben vara ytterst intressant. Förstår inte hur det fungerar på ett annat sätt, ärligt talat!