En fundering ang. byte av huvudman
Diskussionerna har gått vilt till här de senaste dagarna. Jag och de flesta vill jag påstå, är mycket positiva eller iaf lite försiktigt positiva till den förestående sammanslagningen av SPTF och ST. Såklart, vi behöver ST organisation helt enkelt.
Vi skulle kunna göra många förändringar som egentligen inte spelar nån större roll, vita eller röda piskor, prispengar eller inte, om man kör i högervarv eller vänstervarv, distanser, säkerhetsväst etc men det är en sak som jag inte kan släppa, det är det här med vår rekrytering av nya tävlingskuskar.
Jag hörde att vi tappat 400? kuskar mellan 2009 till 2010 och 400 till mellan 2010 till 2011? ( en siffra jag hört bara)
Hur många kuskar finns det? jag vet inte , är det nån som vet? men om vi tappar 400 st/år känns det enkelt att räkna ut hur många år till vi kan tävla.-om inte det kommer till lika många tävlingskuskar, -oavsett hurt mkt prispengar eller bra rättvisa proppar det finns.
För många är det här med licenskursen inte är så viktigt- de som skriver här, tycker och tänker, har ju i regel redan licens. Men den är ju den viktigaste frågan- om vi bara tappar tävlingskuskar har vi ju inget att tävla emot till slut.
Lösningen på detta är ju förstås nyrekrytering. Nu får den som har bättre/mer fakta gärna rätta mig , men det känns inte som om många ,kanske de flesta, av de elever som går på ponnytravskolornas utbildningar/aktiviteter, inte är de personer som sedan blir tävlande kuskar? i något större antal vill säga?
Det måste finnas statistik på detta- nån som har det? Har jag fel så blir jag jätteglad.
Det jag menar är, kommer de " elever " som vill börja tävla och som har, eller har planer/möjligheter på att skaffa egna ponnyer, behöva gå grundkurs, brons, silver ,och slutligen licenskurs ? Kommer det bli lika för alla?
Många av de barn som har eller kan ha egna ponnyer, bor ju långt från travbanorna- de har ju dessutom ponnyer att ta hand om hemma- de kanske inte har möjlighet att gå tre fyra teminer i ponnytravskola?
Medan de som bor nära, ju kan kan vara på ponnyskolorna varje dag efter skolan- men sen kan ändå inte kan tävla, ( annat med travskolornas ponnyer- men de är ju inte så många ) för de flesta har inga möjligheter att ha ponny hemma/inhyrd.- det är liksom därför de är på ponnytravskolan i stället.
När min dotter tog licens för året så gjorde vi liksom variant, där det räckte med 10 veckor licenskurs - (vilket jag tyckte va jättelångt)
Så en viktig fråga att få ett klart svar på, innan vi lämnar över all möjlighet att utbilda aktiva själva är ju:
Kommer det är bli lika för alla, oavsett ponnybakrund/erfarenhet? ( alltså ALLA kurser )
Hur många av dagens 20000? ( läste jag någonstans ) elever som nu går regelbundet på ponnytravskolorna, kommer skaffa egna ponnyer att tävla med..det räcker ju med att de vi tappar fylls på…kanske gör det idag? jag hade gärna velat ha mer info/fakta i den, allra viktigaste , frågan.
Anna Manberger, www.stuterila.se

Håller fullständigt med dig. Detta med rekrytering är ett av de viktigaste bitarna vi har att ta tag i. En av tankarna med att lämna över tävlingsorganisationen till ST är just att klubbarna skall få mer tid över till rekrytering och medlemsvård.
Jag har lite statestik runt detta hemma, skall se om jag kan rota fram det när jag kommer hem ikväll.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Det vore toppen, om du kunde hitta nåt sådan statistik- så man vet vad man talar om.
Kanske, kanske generar travskolorna tävlingskuskar i tillräcklig mängd?, jag har ingen aning, bara en känsla att det kanske inte är riktigt så…
Och om klubbarna faktiskt hittar " intresserade ponnyägare/blivande ponnyägare " som faktiskt har för avsikt att tävla:
*hur är förutsättningarna för dessa att verkligen kunna ta licens? måste de gå igenom travskolans alla steg?
Jag kan ju säga så att jag hade aldrig tagit min licens om jag varit tvungen att gå igenom alla kurser. Hade blivit alldeles för dyrt samt tagit upp för mycket tid och då hade jag inte haft många år att tävla. Tog licensen i våras och nu ska jag fylla 19.
Här kommer ett intresssant utdrag från den Framtidsspaning som pågår inom hästsporten i Sverige:
”För många människor är travsport en livsstil. Däremot har sporten utmaningar så väl vad gäller att rekrytera nya som att ge ungdomar plats och inflytande. Detta var åsikter som kom upp under travsportens andra framtidsspaning på Solvalla.
Just ungdomars inflytande var också något som Svensk Travsports generalsekreterare Ulf Hörnberg med eftertryck belyste i sina avslutande reflektioner.
– Vi är för dåliga på att engagera unga! Strukturen i travet är för gammalmodig och det enda rätta som jag ser är att öppna upp travsällskapen.
Ulf pekade dessutom på vikten av att på riktigt befästa ungdomsfrågorna i organisationen.
– Ungdomsfrågorna får inte hänga på en person på travbanan, det här är allas ansvar och en verksamhet som måste vara en strategisk fråga för hela travsporten.”
Läs mer på ST:s hemsida https://www.travsport.se/

#4 Läste den artikeln igår, funderade i mitt stilla sinne hur många ungdommar som var med(inte sarkastiskt utan just en undran).
Är ju en ny "sittning" på Jägers i Januari, man kan ju då hoppas att många ponnytravaktiva kommer dit. För det som Ulf säger är bra, sedan gäller det att komma från ord till handling och då måste vi se till att vara med.
Jerker Klang,
"De unga" som var med var bl.a. de som är med i projektet "Travets talanger". De riktigt unga var nog inte med och jag tror inte det är de som menas i artikeln. De pratarnog o hur stortravet skall föryngras.

#6 Det var många nog i ditt inlägg. Skulle vara intresant att höra någon som var med och kunde refferera därifrån.
Jerker Klang,
#7 Ursäkta då. Underligt att man ska få skit för allt man skriver. Ta bort mitt inlägg istället.

#8 man behöver inte nödvändligtvis läsa allting så aggresivt. Vill bara efterlysa försthandsinformation, spekulationer finns det gott om ändå…..
Jerker Klang,
Då ungdomsfrågorna är i fokus under dagen är det också viktigt att ungdomarna finns på plats. Vi vill därför att Ni bjuder med minst fyra ungdomar. Det kan vara ungdomar från travskolan, ponnyklubben, lärlingar, unga amatörer etc. Det viktiga är att de vill engagera sig och att de vågar prata. Av övriga som kommer ifrån travsällskapet vill vi att det är personer som har mandat att ta frågan vidare.
Ovan kopierat från inbjudan. Det önskas verkligen ungdomar till dessa "framtidsspaningar"
Peppa "era" ungdomar att vilja gå på den sista "framtidsspaningen" som är på Jägers och låt sen UA eller annan ansvarig på er travbana veta vilka som är intresserade av att vilja åka och representera ungdomars syn på intressant framtid för trav.
Varje bana får anmäla 8 personer varav man helst ser minst fyra ungdomar
! Så ni banor i Södra Sverige som fått denna inbjudan till den sista träffen i januari, se till att era ungdomar är där då
!

#10 Tack, det var lite av det jag efterlyste, är det någon som vet hur det sett ut på de två samlingar som varit?
Jerker Klang,
#10, är det bara för banor i söder?

#0 Sitter å går igenom en del statestik vilket jag nog inte riktigt blir klar med i kväll. Men jag kan lugna dig med att det inte handlar om några 400/ år. Som mest hade vi drygt 900 licenser totalt i sverige, idag ligger vi på ca 710, en nog så allvarlig minskning. Men mer om detta senare, jobbar på att få ihop en artikel där jag tittar på problemet från lite olika statistiska perspektiv.
Jerker Klang,
#12 Ja den som är kvar. "Spaningen" i norrland och mellansverige har varit.
Det finns lite läsning på www.travsport.se
Jag jobbar i dagsläget "stenhårt" på att få alla 8 platserna från Vaggerydstravet fyllda
!
# 13 Tyckte också att 400/år var en otrolig siffra när jag vet att det förut fanns ca. 900 aktiva kuskar…..men 100 per år är ändå 100 för mycket! Frågan är om inte trenden vänder om ett par år, vi har ju haft en nedgång i barnkullarna ett tag, det märks ju i skolorna också, men siffrorna är på väg uppåt igen!
#10 Synd bara att inte våran klubb fick veta något av det här, eller ska man ha koll på det själv??
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Det var ju bra att siffran 400 inte stämde- samtidigt så hade jag ingen aning om att vi bara är 700 st..jmf med ST´s 20.000 travskolelever..
#13 jättebra, ser framemot det.
#15 det beror nog mycket på utgången av huvudfrågan , kommer de bli ett par-tre terminer på ponnytravskolan för att få tävla?
I sådana fall får vi verkligen hoppas att de där 20.000 ? är det verkligen så många? travskoleleverna generar 100 nya tävlingkuskar om året.

#10 Vem har de skickat inbjudan till ? Är det till ordförande i klubben ?

Är det bara jag som inte hittar det på ST s sida ?
#19 inte jag heller…när börjar det på söndag?
# 18 mailutskicklistan är till många……jag känner inte till hälften men nog ser jag att det även är många "ponnytravsadresser".
Längst ner till vänster på ST:s hemsida står lite om Solvallas "spaning".

#21 ok för jag har inte fått någon info alls om det och sitter ju med i styrelsen, så antingen har de gått till någon som inte orkat bry sig och skicka det vidare kan jag tro

#10 när var det de skulle vara nere på Jägersro ?

#23 17 januari.
artikeln finns här
Jerker Klang,

#24 Tack Jerker , ska ta med mig detta när vi ska ha styrelse möte nästa gång :D