Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1843 ggr
mamari
0

Priser på russ?

vad är okej att betala igentligen??? årsföl, startade, unghästar. Varför bryr vi oss så mycket om stammen?

nemesis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det är nog mycket som spelar roll i frågan om hur mycket man är villig att ge för en ponny.

vissa av hästarna vi har sålt har varit riktigt dyra.

Colt
0

Det är ju självklart att hästar med fin stam är dyrare.
En 2 åring efter tyson är ju dyrare än en 2 åring efter tillexempel junisorken eller granit.
Man betalar mer för en häst som har en stam som förut lämnat bra.
För mig är det självklart om jag vill ha en häst att tävla med så väljer jag hellre en häst med bra stam än en häst som har en stam som passar sig bättre för ridning än för trav.
20.000 för en välstammad 2 åring är väl en ganska så normalt pris idag?
Startade hästar är det ju alltid svårt att sätta priser på, det varierar nog mäst efter vad dem har kvar ute på banan.
Vad hästen har presterat tidigare är ju inte så intressant för den nya köparen, utan den nya köparen vill väl ha en häst som fortfarande har sekunder kvar att köra med. En häst som inte är slutkörd.

PippiL
0

Årsföl
Travstam: 8 000 - 10 000 kr
Utan travstam: 6 000 - 10 000 kr

Tvååring
Travstam: 10 000 - 20 000 kr
Utan travstam: 7 000 - 12 000 kr

Startad
Travstam: 15 000 - 40 000 kr
Utan travstam: 15 000 - 25 000 kr

Jag tycker nog allt beror på hur mycket hästen har gjort, vilken utbildning den har, vilken stam, rekord, prissumma osv. Jätte svårt att sätta ett exakt pris.

Men nog tycker jag man kan se att inom ridsporten så är russet mer värt, än folk i allmänhet tycker om travhästar. Om det inte är en travare av elitklass (och knappt då heller för den delen).

Om man jämför ett russ som har tävlat inom hoppningen och gjort topp resultat. Så tar dom 70 000 kr och uppåt för den.
Ett russ i travet som är elit, går på 30 000 - 40 000 kr.

Russavel
0

#3 Vi säljer inte våra hästar så billigt som du har skrivit här. Våra är tavstammade i bägge leden. Och jag vet flera hästar som har blivit sålda för mer än 40.000kr också.(tyvärr inte våra….) Så priserna har gått upp en hel del de sista 5-10åren. Efterfrågan ökar och d höjs priserna. Inte minst från våra grannländer.

PippiL
0

#4 Det finns massor av russ ute till försäljning på internet.
Och priserna varierar mycket. Visst finns det dyrare, och billigare, men inte tycker jag att jag är helt ute och cyklar när det gäller priserna jag skrev…

MagganS-B
0

Vem är du som sätter sån "prislapp" på russen, och varför skulle ett russ e. Tyson kosta så mycket mer än efter Junisorken eller Granit?????? Mamman kan ju faktiskt ha gått under 1.50, är inte det värt någonting? Ett årsföl kan kosta allt mellan 3000,- och upp till 25-30000,-! En hundvalp av populär ras (8 veckor gammal) kostar i dag 10-15000,- vet en del uppfödare som tar 2 kullar per år, vaför skulle inte ett årsföl vara värt lite mer??????? Redan för 15 år sen räknade jag ut att en inkörd treåring hade kostat ca. 30000,- inklusive det mesta (språngavgift, maskning, verkning, mat m.m. m.m.), vad tror du motsvrarande pris är i dag? Vi uppfödare skär inte guld med täljkniv precis, även om vissa tror det när dom tycker att man vill ha ordentligt betalt…..Man får snarare betala till för nöjet att föda upp dom! Vi bestämmer våra priser själva! Rätt pris till rätt köpare!

MagganS-B
0

Förresten vad menas med med och utan travstam, dom flesta russen har faktiskt rörliga och många gånger travruss i sin stam, fast det ligger kanske några generationer tillbaka…..

entill
0

Bra Maggan! Håller med du. Vi uppfödare sätter priserna!

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Colt
0

#6 det var inget påhopp mot just junisorken och granit!!
Jag menar bara att tyson avkommor brukar vara dyra, just för att tyson lämnat så bra nu på senaste tiden, det har ju varit en trend att betäcka med honom nu.
Junisorken och granit har också lämnat bra! det säger jag inget om. men JUST NU så är dem ju inga hingstar som man ser så jätte mycket på unghästarna till salu.

PippiL
0

#6 jag förstår också att det inte är någon jätte vinst på att föda upp russ. Det är väl mest pga intresse man håller på.

Men det finns ändå massor av hästar till salu för mycket mindre än 30 000 för en treåring.

Med travstam menar i alla fall jag dom vanligaste hingstarna som man ser på dom snabbaste russen. Som #9 skrev, Tyson avkommorna har ju dominerat på travbanorna och det är klart att efterfrågan på föl efter honom ökar, och det ger ett högre pris.

Tyson är populär som pappa, det kan inte du ändra på hur sur du än blir och tycker att andra hingstar är lika bra.
Jag tycker också att det finns massor av bra hingstar som knappt används, tyvärr. Men populär är han den rackarn… Flört

entill
0

Vi får inte glömma att vi har ett KULTURARV att förvalta. Om bara avkommor till vissa "pophingstar" går att sälja för vettiga pengar, kommer fler uppfödare att antingen avstå från att avla eller avla enbart på "pophingstarna" Var tror ni vi hamnar med russaveln då? När avkomman i flera avseenden blir bättre än föräldradjuren har aveln gått framåt. Om man bara fokuserar på en egenskap, nämligen att russet skall springa fort, måste besvikelsen bli enorm om inte förväntningarna infrias. Vilka oerhörda krav det måste ställas på dessa unghästar, som kostat dubbelt så mycket som andra (d.v.s. kostat som alla borde kosta). En ponnytravares pris bestäms av förväntade prestationer. Ett ridruss pris bestäms av utförda prestationer.

www.vikingponnycenter.se

juliapettersson
0

Jag tycker att det är toppen att priserna har stigit på russ de senaste åren! Det är en sådan användbar ras, och de har verkligen varit undervärderade…
Inom ridsporten får man lägga ut minst 30.000:- för att få en bra tävlingsponny som saknar stam och är över 10 år (och det här var bara exempel, visst finns det undantag, men oftast…).

amandahandersson
0

Jag skulle då gett lika mycket för en efter vilken snabbtravande hingst som helst, som efter Tyson II.
Men jag skulle aldrig gett över 20.000 för en ostartad och oinkörd!

MagganS-B
0

Jag är inte sur, men rättvis! Jag håller med hon "en till", russet är inte en ponny "vem som helst" utan en ras som är ett kulturarv som vi skall bevara, då behövs alla, även inom travet! För 30-40 år sen var det Rollo, för något tiotal år sen var det Dröm i alla hästar, nu skall det vara Vagabond……men det finns fler! Inget ont om Tyson, han är superbra, men många fler kan säkert bli lika bra med rätt träning!

vasiria
0

oj, känner verkligen att jag vill skriva något här.. jag hoppas att priserna på russ kommer upp i vad det kostar att ta fram dom så att seriösa uppfödare kan överleva. eftersom vi har , som tidigare nämnt, ett kulturarv att förvalta hoppas jag att det finns någon som är intresserad av att köpa unghästar som inte har vagabond i stamtavlan oxå.

Med tanke på russpriser vill jag tala om att jag hade en 3 årig hingst tillsalu förut e. allgunnens opal g ( som lämnat en kriterievinnare ) u. hults spurrita ( helsyster till hults chikita ) ue. hults sputtnick. visserligen inte inkörd, men jag begärde bara 8000 kr för honom och fick inte ett svar på annonsen. jag måste erkänna att det fick mig att börja fundera på om det verkligen var värt att föda upp blivande ponnytravare…

thilda-
0

Och då jag köpte luddan som 3åring så var hon både inkörd och startad jag fick köpa henne för 16.000kr utan utrustning :)

Trav_
0

Mitt russ kostade 17000 när jag köpte henne som 3 åring hade gjort 2 starter då…Men om jag säger såhär, jag skulle aldrig köpa en efter tyson då jag tycker det blir för mycket av tyson hela tiden.. Om det fortsätter såhär så har vi väl bara tysonavkommor om sisådär 10 år… Hur skulle det se ut.. Jag tycker inte att 20000 är mycket för ett russ. Skulle jag sälja mitt sto idag som är 6 år med fint rekord o så. HOn skulle aldrig säljas under 30000… Jag tycker tysons avkommor är alldeles för överbetalda.. Det finns så många andra bra hingstar att använda sig av, hos rätt person kan många russ gå långt både utvecklingsmässigt och i rekord..!!

ostsiv
0

Tyvärr är det russ efter vissa hingstar som är mer eftertraktade och går att sälja till ett högre pris, oavsett vad stoet har för meriter.Så är det också inom kallblodsaveln.Vi har ett sto som har gått bra på travet men när man säljer föl så får man inte ens igen vad man lagt ut för bet. vet.kostnader ,resor osv.Är stoet inget värt ?

juliapettersson
0

Jag köpte min valack som inkörd 2-åring. Modern Lucky Ess e.Munter gick under 2.00 redan i 20:e starten har jag för mig? Deltagit i bla. Kriteriet & Guldstoet. Dessutom helsyster med Linn Ess (1.48). Fadern Darius Roll hade då knappt fått ut någon startande avkomma, och intesset var väldigt lågt efter hans avkommor minns jag… Nu, när fadern har fått riktigt bra meriterade avkommor, så går de plötsligt åt som smör i solsken! Och tilläggas bör, att det jag betalade för min valack, får man idag inte ens ett årsföl för.
Så våga testa andra hingstar! Och stirra er inte blinda på hingsten, utan se till vad stoet har presterat också.

Hannna
0

Vi köpte också vår valack, hingst var han då, relativt "billigt" som 1,5 åring om man ser efter de priser som står här, vad man borde gett för honom. Och han har ändå superstam med pappa Tyson II och mamma Regitze Ernst med Regatta som mormor på mammasidan. Här finns ju både prestationer med stort P och stam med stort S.

jonasjo
0

Vi köpte vårat russ Karl-Oskar för två år sen han är E. Effekt och Allgunnens Pinny hade rek då på 2.20 gav 10.000 för honom. Nu har han rek 2.06 vi skulle ha fått 20-25.000 om vi sålde honom nu,hade han till försäljning för ett tag sen men vi ändra oss Flört 

Tycker också att dom är låg i pris,en ridponny får man inte under 20.000 och då är många utan härstamning och äldre.

entill
0

Det är stor skillnad på ridponnyer och travponnyer. Som jag skrev tidigare betalar man för bevisade resp. förväntade prestationer. Vad är en 15-årig snabbloppare efter "Pophingst" värd? Vad har den kvar att ge, om det är en valack? Om den däremot tävlat en bit upp klasserna i någon ridsportgren har den ett skapligt högt värde och är inte pensionsmässig. Innan jag släpper en ponny till travet är jag numera noggrann med att den också skall få en allsidig utbildning. Vi har en så numerärt liten ras (ca 10000 i hela världen), så jag tror vi skall akta oss för matadoravel. Det finns faktiskt ca 100 russhingstar att välja på. Om ponnyn skall bli en bra travare beror inte bara på vem som är pappa (eller mamma). Ofta har vi sett bra kuskar göra underverk med ponnyer "utan travstam", men det är klart alla är inte bra kuskar och då kan man ju alltid köpa sig en färdig ponnytravare och går det inte så bra direkt, finns det ju "tekniska hjälpmedel" "Ju sämre kusk dessto större selkammare"

www.vikingponnycenter.se

Epos_best
0

#2 hehe, vääldigt olika det där att en tyson avkomma ska vara dyrare än en junisorken! Flyt skulle absolut INTE vara någe billigare om han såldes idag, och han är e. Junisorken :O Men iofs, är han ett undantag kanske?? :P