Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1432 ggr
teamanberger
0

HJÄLP

min två åring slål när jag kör så jag får vända hem och bytta vangn till en långvagn vad ska man göra åt det jag har hård slagjord på henne

teammanberger.se <3REVINA<3

ryttarn
2

Gå tillbaka och tömkör henne ett tag,

När det blir bakslag i inkörningen, vilket det alltid blir, går jag alltid tillbaka några steg för oftast beror det på att man haft för bråttom…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

teamanberger
0

okej jag ska testa det

StuteriSolo
1

unghästar kan slå av så många anledningar, för att de är pigga och litet busiga, för de blir rädda för något (en av våra shettisar slog varje gång hon blev rädd för något under vägen i början när vi körde henne) eller så kanske hästen inte gillar slaggjorden.

Tömkörning och litet annat jobb ett tag kan göra underverk, eller ställa av den ett tag om det nu inte är så att den nyss börjat köras förstås Skrattande

teamanberger
0

vi har kört hästen sen i juni och hon har helstänkt. revina har inte slagigt men hon gjorde det första gången i söndags

Ylva_87
3

En för hårt sittande slagjord kan göra att hästen slår, så spän det inte för hårt.

StuteriLA
1

Det går över Hampus , bara fortsätt och köra.. hon är bara lite busig och testar Dig…

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

ryttarn
3

Bara att dra mina egna principer, är inte det säkert att det gäller för andra men har funkat bra med de jag kört in, oavsett ras.

Ha tålamod

Gå sakta frammåt

Ha tålamod

Backa när det blir tok

Ha tålamod

Aldrig "extra" utrustning, som helstängt, cheekrem osv

Ha tålamod

Ha tålamod…..

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriSolo
0

Slår hästen för att den är pigg och glad är det helt klart bäst att köra med långvagn tills den inte går så längre Skrattande

teamanberger
0

men så fort jag säter på långvagn slutar hon

giffan
1

#9 Skrammlar den andra vagnen? har du tussar i öronen?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

teamanberger
0

nej men mamma kör i morron eller tömkör vi får se och då kan vi testa med tussar

StuteriLA
2

Jag tror att hon känner att du blir lite osäker och rädd, kanske håller henne hårdare i munnen när du kör sulky,hon är ju väldigt framåt. När du kör henne i långvagn, så behöver du inte vara orolig, kan köra mer än hålla, och då e hon nöjd och springer framåt.

Det är inte lätt Hampus, du är jätteduktig som kämpar på. ( Mycket modigare än mina barn- eller kanske deras mamma? Förvånad) Det är en himla skillnad på ett russ och shettis.

Man ska hålla sig till shettisarFlört

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

teamanberger
0

jo anna det ska man. Men jag har ju inget att sätta i mot revina om hon skulle göra något

palomia
0

Min undran är, varför köra en 2-åring i sulky så tidigt. Jag hade kört i långvagn ett bra tag till och än mer om hon är trygg i långvagn men inte i sulky. Mitt råd är att vänta med sulkyn tills i vår kanske…Glad

teamanberger
0

men jag har alltid kört henne i sulky tills hon bölrjade slå och det har alltid funkat

ryttarn
1

#15 Det är en mycket ung häst, du måste ha mycket tålamod och vara mycket lyhörd. Som jag skrev tidigare, bättre att backa till något där hästen känner sig trygg. Trygghet är A och O när man håller på med unghästar. Skyndar man frammåt så åker man obörnhörligen bakåt….

Jerker Klang,

www.isil.se

Gumino
2

Den största sannolikheten till att den blir lugn i långvagn är att den förmodligen är lite bakrädd o då ska man hålla sig till långvagn tills den blir mogen nog att kunna gå i kortvagn, har haft många sådana hästar som trivs allra bäst i långvagn, speciellt unghästar.