Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 917 ggr
o-oliver
0

Tips och Hjälp!!!

Hej jag känner en häst som går fram och tilbaka när man ska spänna jorden ( stavningen) och kan verkligen inte stå still när man spänner den och jag vet verkligen inte varför hästen gör så om ni har några tips eller svar kan ni väl skriva här så jag kan meddela vidare det isf.. :)

carsbo
0

sår? drar åt för hårt? någon anledning har det ju, hästen gör det ju inte för vara elak? hästar som spänner upp magen med sadelgjord känner man ju igen, men inte att den inte vill stå still.. enligt mig så går man ju undan om man har ont.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

ryttarn
0

Nja, det kan faktiskt även bero på att hästen är ivrig. Min palle är världens coolaste, men när man lägger på selen så flyttar han sig fram o tillbaka o trippar på stället, men öronen är frammåt hela tiden…..

Men visst skall man kolla av hästen ordentligt så det inte är som #1 skriver, men det behöver inte vara smärta, kan vara iver oxå……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

o-oliver
0

#2 precis det är så hästen gör den går fram och tillbaka men den har ändå öronen framåt. :)

alexandraaj
0

Amanda vilken häst är det du menar? Zeenith började göra så för ett tag sen, och nu i fredags var Göran (kotknackarn) och kollade på honom och då visade det sig att han hade "låsningar" i manken och att manken var "sned". Bästa tipset är att kolla upp det och utesluta det :) Skulle det inte vara något är häten kanske bara kittlig eller ivrig över att få köras ;)

o-oliver
0

#4 alli det är oliver som gör så, ja det kanske man skullle göra då,  men nu vet jag ju inte om han gör det längre har ju inte kört han på typ en månad haha han går på bete, så han kanske ha slutat att göra så.. :) har tänkt att göra det jätte länge men det har aldrig blivigt av liksom.. :-/

VeronicaP
0

Att en del hästar inte gillar det är faktiskt även en naturlig orsak fick jag lära mig en gång när jag var på kurs det lever lite kvar från det vilda då ofta rov djur och annat tar hästarna där de är mest oskyddade och att hästar som är tjuriga mm vid spänning oftast beror på de vilda ett tips vi fick lära oss då vara att spänna åt flera gånger i stället för mycket ¨åt gången och det har hjälpt och blivit bättre på de vi har haft som varit knepiga vid anspänning  av gjord :D

Elirojanor
0

Håller med #6. det behöver inte vara nått för att han inte vill stå still! Då är det bättre du spänner jorden i omgångar!