Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1947 ggr
ryttarn
0

Ny djurskyddslag

Igår presenterades en utredning som skall ligga till grund för en ny djurskydslagstiftning.

Så här samanfattas direktivet till utredningen:

Sammanfattning

Utredarens uppdrag har varit att göra en bred översyn av den samlade djurskyddslagstiftningen. Syftet har dels varit att undersöka hur lagstiftningen kan moderniseras och förenklas, dels att finna lösningar på ett antal särskilda djurskyddsproblem. Villkor för den nya djurskyddslagstiftningen har varit att den ska uppnå minst samma djurskyddsnivå som gällande lagstiftning, utgå från de enskilda djurens behov samt verka förebyggande.

Bestämmelserna i djurskyddslagstiftningen ska även vara baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Här finns hela utredningen:

http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371

Jag tycker det finns väldigt mycket bra och uintresant som tas upp i denna utredning. Tyvärr finns det väll några stolpskott oxå. Läs och fundera……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2

Bra att man börjar se över djurens välfärd. Men som sagt, det är en del stolpskott. Ett utdrag ur texten om spödrivning som jag reagerat på."I Norge har det under lång tid varit förbjudet att använda spö som framdrivningshjälp. I Sverige anser travsporten att ett spöförbud kan medföra ökade risker för olyckor och för att andra ännu mindre lämpliga metoder används i träningen. Det uppges också finnas en risk för att körningen blir yvig med pådrivning av tömmar, vilket inte anses se trevligt ut eller vara acceptabelt från säkerhets- och djurskyddssynpunkt. Banveterinärer har dock påpekat att även om den yviga körningen inte ser så trevligt ut så medför den mindre smärta för djuret än slag med ett smalt, elastiskt spö av den typ som används i Sverige."

Detta påpekande gör mig riktigt upprörd. Skrikandes Är det verkligen så att våra veterinärer inte ser hur det rycks ihästens mun vid varje slag med tömmen som hästen får? Hur kan man tycka att det är bättre att en häst blir ryckt i munnen än att man driver den med enstaka lätta spödrivningar? Det gör mig mörkrädd!!!!!!!

ryttarn
0

#1 Kan bara hålla med. En annan sak som jag funderar över, man är på och presenterar statestik från travet om kuskar som är fälda för otilåten drivning. Samtidigt nöjer man sig utan kommentarer att ridsporten har dålig koll och western ingen alls.
Jag frågar mig om vi skall straffas för att vi har regler som är mycket hårdare än de djurskyddslagen föreskriver samt att vi dessutom följer upp efterlevandet?

Jerker Klang,

www.isil.se

carsbo
0

hästen är ju känsligare i munnen än på feta baken hehe. ryck i munnen vid tänderna, tänk er själva om någon slår med metall i munnen på er. själv skulle jag välja smisk efterssom det går bort efter ett tag men ett ömmande mun sitter i.

#1 "enstaka lätta spödrivningar" fast man ser ju på elitloppet mm. att de inte är enstaka lätta  spödriviningar där. men huvudsaken är ju att man inte piskar hästen blodig, så jag håller med dig i det du säger i inlägget.

Undrar om det inte vore tom. jobbigare att bli driven på tömmar? för tänk er alla ridskolehästar som inte orkar bry sig längre när man manar på dem för de har blivit söndersparkade i sidorna av småungar, samma princip med enbart maning av töm?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Tusen
4

Ge betydligt högre straff för spödrivning och gör det tidigare. Även om kusken är proffs ska han/hon stängas av länge. Minst en månad. Jag lovar att det kommer att ge resultat. Kanske mer än bötessumman.

carsbo
0

#4 det tror jag också, för om kusken vinner några miljoner och bötern är på några tusen, kanske 10? vet inte hur det är? 100 kanske. Men de är inte speciellt stor förlust om man ser på hur mycket de tjänar på att slå hästen hårdare och mer för att vinna.

ryttarn
0

#5 Nu är det iof inte så att det är kusken som vinner några milioner. Prispengarna går i första hand till hästägaren. Kusken brukar få 10% ungefär. Sedan finns det säkert lite olika dealar beroende på kusk, Däremot är det kusken som får stå för hela bötesbeloppet, vilket iof är rätt.

I ett "normal lopp"  en måndagkväll på färjestad är förstapriset 25.000:-, vinnande kusk får då altså ca 2.500, Har man då ett bötesbelopp på 2.500 för hård drivning försvann den arbetsinkomsten helt, dessutom renderar det troligen i x antal dagars avstängning, vilket innebär att kusken inte har en krona i inkomst under den tiden..

Vad jag menar med detta exempel är att jag tycker det är lite underligt att man tar ett internationellt storlopp (elitloppet) som exempel och pekar på skillnaden mellan straff och vinstpremien i loppet. Det är väll i breddloppen som principerna bör sättas

Vad får en ryttare för straff för felaktigt bruk av spö? jo, en tilsägelse från dommaren som sedan ytterst sällan registreras. Ändå kan ju förstapriset i en internationell hopptävling bestå av ganska mycket pengar + en bil……

Jerker Klang,

www.isil.se

carsbo
0

#5 nej nu måste du ha missförtstått någonstans :) att jag tog upp elitloppet till och börja med, var för att det är i de större loppen på tv som jag brukar reagera på att de använder spöet väldigt hårt och mycket under ett upplopp.

Och nej det är inte miljoner de vinner, men jag tror de inte lider mycket av en böter för hård spödriving heller.

carsbo
0

#7 glömde påpeka att min sista rad handlade om de större loppen, inte om de "mindre"

feliciahayd
0

Håller med #0, #1, #2

Jag tycker att det är galet att en amatör kan från högre straff än ett proffs ..

Det borde nästan vara trävtom men tanke på omsätting av hästar och pengar, och liknande. Fast helst så skulle det ju vara lika, så att alla får samma behandling. Enligt mig borde staffen blir hårdare. Jag tycker också att domarna borde tolorera mindre än vad de gör idag. För jag kan se flera stycken som jag tycker borde få böter/avstängning men de får de inte. Sen om jag har felbedömt situationen eller inte, det kan jag inte svara på.

ryttarn
0

#7 ett problem är att utredningen oxå använder elitloppet som exempel…. i Sverige görs det ca 1 milj starter per år i trav. Menar man allvar med djurskyddet så ska man ju utgå från villkoren för dessa, inte ett internationellt storlopp med deltagare från hela trav världen…..

Jerker Klang,

www.isil.se

carsbo
0

#10 jaha jag viste faktiskt inte att de tog upp elitloppet även där, för jag lyckades inte få fram informationen Skäms så jag trodde du syftade på mig med ditt tredje stycke. Men ja, det håller jag med dig om! Vi alla vet ju hur kuskarna från de andra länderna beter sig i elitloppet.. knuffas undan och kör på gräset. Så ja det är konstigt att de använder elitloppet som exempel.