spärrgrimma?
Jag har letat överallt :o det finns inga spärrgrimmor till ponny! Vad ska jag göra? jag har springrem till min häst , men måste då ha en spärrgrimma med. Någon som vetr var man kan köpa? eller som har till salu?
TACK

Jag köpte våran på Travshoppen på Färjestad. Tror det var en FinnTack, borde ju finnas på var och varannan travshopp kan man tycka.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag köpte mina på Biderman på Åby. Finns nog i ponny på ladugårdsinrede också.
Ta en vanlig grimma. Spärrgrimma är ju exakt lika dan som en vanlig nosgrimma förrutom en ring på var sida om nosen. Springremmen fäster du i nosremmen unde käken på båda typerna av grimmor.

#4 Inte alltid som det finns en ring där. Går utmärkt att fästa direkt i nosremmen eller själv sätta dit en lös ring om det är det man är ute efter.

Spärrgrimmor finns inte i stl ponny, men en del stl full passar alldeles utmärkt med några nya hål. Behöver man ringen att fästa springrem i kan man ta en lös ring och sätta på nosgrimman man har.
Jag använder mig av strl. full från Wahlsten, gjorde bara några extra hål, och kan fortfarande använda den på storhästen.
Dock beställde jag från usa, huvudlag och spärrgrimma. Spärrgrimman passade alldeles utmärkt på ponny, men inte på den stora.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

#6 Kan ju inte svära på vad det är för storlek på min efterssom jag inte har embalaget kvar. Men på Palle har jag den på "mittersta" hålet när jag drar åt hårt. Inte katten kan den nå om snoken på ett stort varm/kallblod?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
finns på bidermans i alla fall

FinnTack har inga spärrgrimmor i stl ponny, däremot har de sju olika varianter till häst, bl.a en som heter "ställbar". Den passar säkert även ponny, speciellt om man är begåvad med en håltång.
Mycket utrustning funkar bra att göra om i ponnystorlek med en bra håltång, tyvärr är ponnytravet för litet för att tillevrkarna ska bry sig om att göra ponnyanpassade saker. Svårast ärd et med shettisar och mindre russ, de större russen kan ofta ha storhästgrejer utan större förändringar.

Tack för alla tips!
vill gärna ha fler! :D har ngn bild på erat russ med spärrgrimma storlek full?
#10 FinnTack har faktiskt spärrgrimmor till ponny ;) i syntet :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Det finns då spärrgrimmor i strl cob, och dom passar russ.
Finns på bla. www.frtab.se
Jag har köpt min på hööks. Vet inte om det är storlek ponny eller cob, men det finns oftast till ridhuvudlag :)

Jag beställde en krysspärrgrimma från Wahlsten i strl russ, de kunde även göra i shetland och självklart även vanliga spärrgrimmor i båda ponnystorlekarna. Går nog att beställa genom de flesta återförsäljarna, jag köpte via pegasus hästshop i Umeå :)
Det finns i ponnystorlek. Jag har till mina ponnysar, köpt på bidermans, och någon har jag beställt på nätet. Mantorp och färjestad har.
Annars går det jätte bra att ta en vanlig rid nosgrimma och sätta fast en ring under.
Den på zenito (han med oranga öron) är en liten storhäst spärrgrimma. Melon (fuxen) har en som är till ponny (ganska stor) Och Nordman (svarta) har en ridhäst nosgrimma med ring.
Dålig bild, hoppas du kan se något.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Tack för alla tips! :D det har varit till jätte mycket hjälp!
#15 och #17 Jättefina hästar! :) det ser ut att funka bra med storhäst! :)
vill gärna ha mr tips :)
#18 Kollade på bidermans idag de har till ponny för 250 kr med ringar.
~ Anneli ~

#19 har de internet butik ? :) TACK!
#20 Inte vad jag vet, men man kan ringa och beställa av dem, eller ring till din närmaste bana som har en butik så kan de säkert fixa att skicka hem till dig.
~ Anneli ~

#21 Okej! :)
#17: Vart i mantorp?
Finns det en travshop där? 
_Kram Evelina
_
Vilken tur jag har som bor nära där då :D
(letar efter en sån nosgrimma till min shettis)
_Kram Evelina
_
#23 det finns en mantorps-travshop precis brevid travbanan i Mantorp. :)