Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 2300 ggr
ryttarn
0

Dåligt med hästar till start...

Vet inte om det är fler som reagerat. Jag tycker det är extremt lite hästar till start i år. Flera lopp har blivit inställda pga för få anmälda och de spm blir av har ofta väldigt få hästar. Vad beror detta på?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Miii4
0

har också lagt märkte till detta. Här nere hade vi en mild vinter (ganska så) så fler borde varit igång tycker man :S

ginher
0

Tror att de är ganska månag som tyvär har råkat ut för A2 i år som gått runt ganska mkt :(

NovaRoll
0

Kanske ogillande om penninghandekapp eller så kanske oron för A2 smitta…..vem vet

Nitro
0

Tycker också det, hela tävlingsdagar som blivit inställda och klubbarna får ringa och jaga hästar.
Annat var det förut, då visste man inte om man skulle komma med ens.

equuleus
0

Jag trodde först att det var för att folk inte vågar anmäla ut i penning, men ser nu att det är vldigt lite som anmäler till rekordhcp också. Så jag vet inte alls

NovaRoll
0

Folk kanske börjar ledsna på både det ena och det andra…………..

VeronicaP
0

Tror nog att stor del hänger å¨A2 och det var faktiskt rätt segt ibörjan på säsongen förra året . Sen att inte propparna har stämt gör en del med kanske :-)

stally
0

Nejdå,ingen fara.

Folk bara sitter hemma och håller på sina kanoner:)

Mig vetligt var det likadant i början av tidigare säsonger

Herkules
0

Antal starter till helgen

Solvalla = 93, Förra årets tävlingsdag i maj på Solvalla drog 142 starter, en ´minskning med 52%

Kalmar = 51

Östersund = 91

Åby = 90

För tidigt att dra några slutsatser om detta. Men varningens finger måste nog höjas om att antalet aktiva är på väg ner inom ponnytravet

Dolores
0

En så här början har inte vi varit med om sedan vi började inom ponnytravet. Kanske kan SPTF ta fram antal reggade hästar samt kuskar i en statistik jämnförelsevis mot andra år ?? Ser också en ökning för de som får ta stortravslicens gör så också i tidigare ålder än förrut. Propparna skrivna till att deltaga i ett lopp/häst och blir det inget lopp så vips försvinner hästar detta har drabbats oss. När man kunde anmäla till flera lopp var möjligheten större att det fanns lopp till vår häst, nu så har det ej blivit lopp på både Ax och Åby.. Kanske en tankeställare till proppmakarna i klubbarna.. Kändes som förr kom vi alltid med.

PerF
0

Gissningar och spekulationer.

Som vanligt tar också någon chansen att föra fram lite dold kritik, (" kanske börjar ledsna på både det ena och det andra………….. ")("Kanske ogillande om penninghandekapp ").

Kanske någon (alltid denna Någon) kan ta reda på om antalet hästar har minskat eller om antalet kuskar har det.

Sedan, om det visar sig stämma, kan vi föra en konstruktiv debatt här på sidan, med en massa positiva förslag till hur vi gör ponnytravsporten mer attraktiv.

jessssica
0

Jag tror att det beror mkt på A2:n också som är i nästan hela sverige……

skott
0

Det är rent för dåliga lopp…..

stally
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9  ja det låter ju trist,hoppas det snart ändrar sig.Det är ju hemskt dyrt att åka,kanske man kunde innföra resebidrag?För ungdommar…

#13 Varför är loppen dåliga?

stally
0

# 12 A2 är säkert en stor bov i det hela.

equuleus
0

#14 Varför tycker du att bara ungdomar ska få resebidrag för? Det kostar väl lika mycket för alla.

skott
0

#14 För där finns inga lopp för mina hästar, så då anmäler jag ju inte heller… Jag vet många som klagat på propparna iår.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
stally
0

För mig e man ungdom till minst 50….:)Så kalla det hästbidrag om du vill.

I och för sig pratas det ju om ungdomssatsning,kanske det skall skiljas från vuxenidrott? Som vuxen har man ju i regel egen försörjning.

Edde
0

Svårigheten att hitta lopp är bromsen för oss. Jag tror att det görs försök på alla håll att hitta nya proppar att skriva, följden har i en del fall blivit en del märkliga proppar; en av de märkligaste proppar jag hittat är Tomelilla den 9 juni - prop 2 och 8, om en äldre kusk anmäler ut en långsam häst kommer den att stå 60 m tillägg på en snabbloppare med yngre kusk……..hur tänker proppskrivaren? En annan bana ger yngre kuskar 20 m fördel, där är det inga problem att förstå tänket. Känns tråkigt att Boden får ställa in sin dag, deras proppar var verkligen inbjudande! Penninghandicap begränsar också startmöjligheterna betydligt, med rekord kan du oftare hitta lopp, ena gången kanske från start och andra gången blir det med några tillägg. Men med pengar måste man titta och läsa + att hästarna ofta står risigt inne och varför starta om du vet att många snabbare tjänat kanske mindre än din egna ponny. Starthästar finns det, det är propparna mycket hänger på.

Dolores
0

#11 Vem är du? Verkar anonym för mig.. Spekulera är väl fortfarande ok här på denna sida..Om våra spekalationer inte harmonerar med dina hoppas jag att detta respekteras… /Mamma Lotta

Kratern
0

#20 Sant. Inom de flesta verksamheter skiljer man på junior och senior (oftast vid 18).

Varför inte inom ponnytrav?

Dolores
0

Läste just att Dannero ställer in sin tävling 10 juni pga saknad av sponsorer….

JennyBrunzell
0

Kanske för att det är så konstiga proppar som inga vågar anmäla till eller nåt……

PerF
0

Hej mamma Lotta. (#22)

Jag är pappa Per.

Tyckande och spekulationer är vad vi sysslar med här och jag respekterar allas rätt att tycka vad man vill.

De flesta spekulationer verkar dock ha en negativ kurs, om du förstår vad jag menar? 

Lycka till alla att hitta passande lopp för era hästar.

Kris_J
0

Inga hästar är igång här. Men snart är några i träning igen. Min inställning till årets proppar jag hittills sett är inte särskilt positiv utom med ett fåtal undantag. Så när väl pållarna är "fit for fight" så kanske de ändå inte blir anmälda till lopp. Förutom möjligtvis någon som bara behöver rutin.

Veritas odium paretFörvånad

KickanLilja
0

Jag har inte startat än dels för att Anton varit sjuk hela vinter och behöver en långsam igångsättning, men jag hade inte startat än även om han hade varit i full träning hela vintern, jag har inte hittat ett enda lopp till honom inom 30 mils radie… Penningslopp är inget för honom då han har sprungit in lika mycket pengar som de som går en halv minut snabbare än honom.

MagganS-B
0

Här på Gotland var premiären precis som vanligt, men jag tror att A2 i år har grasserat så kraftigt att folk är lite rädda att åka med sina hästar.

Sen kan också propparna vara dåliga, jag har inte sett närmare på dom, ett är i alla fall säkert, och det är att det inte skrivs ut förväntat antal toto-lopp, alltså är Visbytravet och våra duktiga ungdomar i Gotlands Russtravklubb de stora förlorarna, och vi har ännu inte sett nån kompensation! 4-5 extra russlopp utan toto i sommar ser inte jag som någon större kompensation för 17 totolopp där alla fått vara med!

Trav_
0

Tyvärr så härjar a2 runt om i sverige och det är den största boven, jag själv hade matchat mitt russ för att gå ut i första young power fösöket..Men då vi var till romme med varmblodet så fick hon med sig smitta hem och smittade ponnyerna. Våran 3åriga shettis är inte mogen än för att ta ut det är lite synd då det har funnits jättefina proppar i år..

amandahandersson
0

För dåliga proppar!!!!!! Penninghandicap är INTE kul för mina hästar - särskilt INTE för mitt russ som just nu har det lite knepigt i övrigt också.

Men jag har tävlat så gott det går, och jag tänker inte låta SPTF och penninghandicapet FÖRSTÖRA mitt enorma intresse för ponnytrav!

equuleus
0

#31 Men du kan väl ändå inte säga att det förstör för din shettis? Vad jag har sett har det gått väldigt bra för er även när ni startat penning?

amandahandersson
0

#32, jag menar inte att det förstör för just min ena shettis, utan mer för russet. Mitt russ har 1.675:- och 2.25,4 i rekord, vilket jag tycker är "några" hundralappar för mycket för hans tid. Och om man kollar på de flesta med samma rekord som mitt russ har de en del mindre pengar.

Min shettis går bra lite på tur, fast mest på vilja. Han får betydligt tuffare lopp i penning, det märker man också.

Jag tycker bara det är så tråkigt, penning är så dåligt för så många!

Miii4
0

#33 Ja, Amandah, kolla på våran häst i sitt lopp på åby. 2.26 i rek och 2500 kronor. Står sist. Framför har han snabbare hästar. Inte rättvist men man får väl anpassa sig till vad som bjuds. Antingen väljer man att inte starta helt enkelt i väntar på bättre tider. Eller så startar man och kör så gott det går :).

amandahandersson
0

#34, omg! Inte alls kul egentligen.
Zolle ska då få starta på Bodens udbbelhelg, då är det ett lopp med 2.25,0 och sämre (auto) och ett lopp med grundlag 2.25 och 20 m tillägg v v 1,7 sekunder bättre typ ^^ Det är BRA lopp för honom. Tror iaf inte att jag ska ta ut honom i allt för mycket penninghandicap, den hästen har inte mycket till självförtroande så jag gör allt för att ge honom så schysta lopp som möjligt.

tessa_
0

#21 **BODENS HELDAG ÄR INTE INSTÄLLD
**Var har du fått det ifrån?

Christina Hietanen
(Lånat dotterns inloggning)

juliapettersson
0

Jag har inte startat än för att jag inte hittat någon bra propp på tillräckligt nära avstånd. Men i helgen smäller det!

iiirma
0

Jag har inte startat i år pga för min häst dåliga proppar (på de banor vi åker till). Hade en liten fundering över att åka till solvalla 12 maj, men de var tur att jag inte anmälde såg jag :)

#35 Åhh! 2.25,0 och sämre auto var ju perfekt till min kille (2.25,3)! Synd att det var på Boden säger jag bara… :P

fan_idole
0

#37 Var inte du på Solvalla och startade i april?

DubbelE
0

jag tror mycket hänger på A2 som spridit sig så mycket runt mo i landet, jag har inte vågat tagit in någon av mina hästar till travet varken för galoppträning eller "miljöträning" (-för Rocky) Sen tycker jag det har varit lite tunnt med proppar… men hoppas det blir bättre i juli/aug som det var förra året, har iaf inte varit några sådär jätte bra proppar för Ventil en iår..ganska "skönt" att han varit dålig trotts allt.. men är på bättringsvägen nu så kommer kanske ut i sent i au mitten på Sep.

StuteriDar
0

Håller med de flesta här, A2 är nog en stor bov i detta dramat. Hade det tidigare under året på mina hästar och de tappade ng enormt på det, sen är det ju karens på stallet en tid efter det har blivit friska. Har oxå haft lite svårt att hittat proppar som stämmer för just mina hästar.  Tror nog inte PT ligger i någon större riskzon för att dala så hemskt mycket, alla sporter går ju lite upp och ner men om man tittar på hur mycket ponnyer det köps så verkar inte trenden gå neråt iaf. HOPPAS inte det då det här är en underbar sport, för ung som vuxen. Lycka till alla iår, hoppas vi snart ser en possitiv ökning i anmälningar.

amandahandersson
0

Bodens heldag är ju verkligen inte inställd ;s det var ju danneros!

Hannna
0

#9 Men Kalmar hade bara skrivit ut 6 proppar eller vad det var, så det blev ändå hyfsat med hästar anmälda.

fan_idole
0

#43 Kalmar hade skrivit ut sex proppar (tre a och tre B) och det blev sju lopp. Ett kat. B-lopp var överanmält och blev delat.

Solvalla hade tolv proppar, sex vardera (trots att det är finns dubbelt så många registrerade russ i regionen), det blev elva lopp (fyra kat. A och sju kat. B).

juliapettersson
0

#39, jo det stämmer, men då satt jag bara upp som catchdriver.

Hannna
0

#44 Jo, det var väl det som var meningen med de långsamma propparna, att de skulle delas om det blev tillräckligt med hästar anmälda. Så det blev ju ett 2.05 lopp också för russ fastän grundlaget var 2.30 i och med att det delades.