Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 3518 ggr
Tessan08
0

Nytt mätreglemente för (rid) ponny 1/1 2012

http://www3.ridsport.se/Tavling/Ponnymanual/

Mätning - från den 1 januari 2012 gäller:

Från och med 2012 gäller att mankhöjden anges i centimeter. En centimeter avdrages för sko om ponnyn är skodd. Två mätmän godkända av SvRF samt en veterinär ska närvara.

Anvisningar till Mätreglemente

http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_1053/cf_559/M%C3%A4treglemente%20f%C3%B6r%20ponny_2012_Anvisningar.PDF

Det står även att "För trav och avel kan andra bestämmelser gälla".

Någon som vet vad som kommer att gälla för ponnytravet, fortsätter vi mäta millimeter?

Om man (SPTF) skulle välja att följa detta, då man rundar nedåt till hel centimeter, kommer en ponnytravare kat A som är 107,9 cm bli 107 cm och en kat B som är 130,9 cm bli 130 cm, bra eller dåligt?

MagganS-B
1

Har i alla fall inte skickats ut något meddelande till mätmänen från SPTF!

stallnysater
0

Nu ska vi se om jag kan förklara….
Normalt sett så drar man ju en gräns i mitten av 2 tal…..
1cm= 0-0,4 avrundas neråt och 0,5-0,9  avrundas uppåt…

Jag kunde inte hitta någonstans hur man skulle avrunda, i nya mätningen…..
Vart står det?

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Tessan08
1

#2 i Anvisningar till Mätreglemente står det under punkt 6

Måttet skall tas på mankens högsta punkt, vilken i tveksamma fall fastställs i samråd med veterinären. Om ponnyn är skodd räknas 1 cm av från mätresultatet. När avräkning för eventuell sko är gjord avrundas mätvärdet nedåt till närmsta  heltal och detta resultat anges som uppnått mätresultat. (p.5 mätreglementet)

Men MagganS-B skriver att mätmännen hos oss inte fått någon information om detta så då gäller det nya inte travet utan endast för ridponny.

soffan71
0

Vore ju väldigt bra om en ponny som anses som Aponny inom ridsporten är Aponny även inom travet, och en ponny som tävlar med Bponnyer även kan få starta trav. Hoppas det blir så att man följer ridsporten.

MagganS-B
3

# 4 Eller tvärtom! Varför skall travet följa ridsporten? Allmänna mätkommittén bildades för ett antal år sen just för att ponnymätningen skulle vara så mycket enklare och för att ponnyerna skulle kunna starta i olika saker, trav, hoppning mm. mm. Helt plötsligt i fjol kom ett meddelande från ridsportförbundet att det inte gällde längre…..Är det då rätt att travponnyerna skall följa ridsporten, tycker inte jag som varit mätman i ca. 25 år!

carsbo
0

alla skor travarna har är ju inte 1 cm tjocka? mina aluminiumskor och "guldskorna" som vi köpte är väldigt tunna. lite fel då om vi ska behöva lägga på en hel cm om skorna inte ens är så

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Ylva_87
0

# 6 du drar av 1 cm om din häst är skodd oavsett om du har tunnare skor. Alltså "tjänar" du på regeln om du har en stor häst och tunna skor.

carsbo
0

#7 ah, jag tänkte fel :) tack för att du rättade mig

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

soffan71
1

Kanske inte vi ska behöva rätta oss efter ridsporten men för oss som vill tävla både trav och ridning vore det enklare att bara behöva ett mätintyg, och bara behöva mäta en gång.

VeronicaP
0

Kan tycka att de inte gör något om man avrundar neråt om jag ska vara ärlig .

Tycker också att vi ska ha samma mätnings reglement som hoppningen på ett vis .

Men visst är det så att en ponny som är mätt inom ridsportens mätintyg får tävla på det inom travet men att en travponny inte får tävla inom ridsporten när den är mätt efter ponnytravets regler ?

Tusen
1

Ridsprtförbundet har krånglat till det för fler än ponnytravarna, tyvärr. Även inom den klassiska körningen måste ponnysarna mätas enligt deras reglemente, trots att man tävlar tillsammans och mot varandra oavsett storlek. Så därför blir man så himla trött på dessa ändringar av mätregler som hela tiden sker. Suck!

ryttarn
0

Detts med avrundningen är bra tycker jag. Exaktheten på den typ av mätning som man gör tillåter egentligen inte att man använder mm. Frågan är om nogranheten är bättre än +/- 1cm, jag tror inte det. Sedan är det ju dessutom massa omständigheter som påverkar hästens mankhöjd som tex stressfaktor, ny/gammal verkning, träningsgrad osv. Efterssom en hästs framben inte sitter fast i en led utan är elastiskt upphängda i muskler och ligament har hästens förmåga att slapna av väldigt stor betydelse för mätresultatet.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
0

Som jag skrev ovan, det är tack vare att ridsportförbundet helt plötsligt ändrade sig när det gällde mätning av ponnyer som det blev så här. Nu innan har mätningen gällt både inom trav, körning, galopp, hoppning, dressyr och avel! Allmänna mätkommittén, där Bengt Westergren suttit med för ponnytravet har haft flera utbildningar och fortbildningar för oss mätmän. Som det är i dag får det bara mätas (rid-)ponnyer på vissa utvalda platser/kliniker, här på Gotland finns bara ett fåtal mätmän kvar när det gäller ridsporterna osv. Orsakerna till varför det blev så här kan man bara gissa…..

Nu är det bara att se framåt och vänta vad SPTF säger om 2012 års mätningar…..och vem som får mäta.

# 12 Att mäta ponnyer i millimeter är inte lätt, jag/vi har alltid avrundat (på rätt sätt) till hela och halva centimetrar!Glad Det kan faktiskt variera på flera centimeter från en minut till en annan när man står och mäter. Hästen är ju levande, inte nån plastgrej som är oledad, Som du skriver, alla de olika faktorerna spelar en stor roll!

linnri
0

Hade velat få svar på samma fråga som #10, får man tävla i ponnytrav om man har ett mätintyg från ridsporten?

att man inte får tävla med en travponny i ridsporten utan deras mätintyg vet jag att man inte får ..
tycker en stor del av sånt här är ganska luddigt, och förstår inte varför det skulle delas upp så här dumt.
att mäta en ponny är inte billigt, och om man dessutom ska göra det 2 gånger för dom där mätintygen så .. :/

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Tusen
0

#10 och #14 Förra året var det i alla fall okej med ridsportsmätning och tävla i ponnytrav. Ännu har inget annat sagts.

linnri
0

Skrev en kommentar här, men läste sedan igenom alla länkarna och fick då svar på frågan jag ställt. :)

#15, tack för svaret! :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Anemona
0

Vad kommer att hända efter den 1 januari?

1. Ponnyer kan få TVÅ olika intyg med TVÅ olika mått. Båda intygen är GILTIGA fast det kan skilja nästan 1,5 cm

2. Ponnyer kan tillhöra två olika kategorier. En övervuxen shettis kan t.ex. tävla i kat.A - galopp, men i kat.B i trav

3. Övervuxna A-och B-ponnyer kan strunta i att slutmäta för travsporten. Istället kan de åka och få ett "Ridsport"-intyg och sedan visa upp det på travet och få starta i trav - trots att de är för stora. SPTF godkänner SvRF mätintyg, men ridsporten godkänner inte travets.

EXEMPEL:
Ett russ (som har 6mm travskor) mäts på travet till 131,9 cm 
* Travets mätkontrollanter drar av 6mm för skorna = 131,3cm
- ponnyn blir utmätt och får inte tävla i trav kat.B.

Om samma russ mäts till 131,9cm av Svenska Ridsportförbundets mätkontrollanter enligt nya mätreglemente sker följande: 
- avdrag först 1cm för skon (trots att den är 6mm) =130,9
- avrundning 9 mm neråt till närmaste cm =130cm

SIM-SA-LA-BIM. Ett övervuxet russ blir helt plötsligt en B-PONNY!
Magic - eller hur!

VeronicaP
1

Fast som jag skrev på gotlandsurss att inom en timme kan en ponny som mätts flera gånger skilja 1-2 cm tom 3 cm , så jag tycker iof det är bra att de avrundar neråt , sen kan ju jag tycka  att de ska vara samma mätregler och att ridsporten går tillbaka lite med att man kan mäta överallt och inte bara på vissa stationer.

Mille
0

Jag tycker att det är helt galet att ridsporten kan köra över alla andra och hitta på nya regler själva, det är helt orimligt att vi ska ha olika mätregler samtidigt som jag tycker det är fel att ponnytravet hela tiden ska behöva rätta sig efter ridsporten. Att behöva mäta samma ponny två gånger bara för att man vill tävla i två olika grenar är verkligen onödiga pengar!!
Ett gemensamt mätreglemente borde stå högt upp på prioriteringslistan och skulle förenkla för både mätmännen och ponnyägare.

Samtidigt tycker jag att avrundning neråt är ett bra förslag, i praktiken blir det ju knappt en centimeters "marginal" till kategorigränsen vilket låter rimligt med tanke på hur mycket det kan skilja mellan mätningar.

Att dra av 1 cm oavsett hur tjock skon är låter väldigt orättvist, då man genom att slänga på den tunnaste skon man kan hitta få ner hästen en bra bit.

Så om jag får önska vill jag ha:

- Samma regler för alla grenars mätning, alla intyg giltiga
- Dra av efter skons verkliga tjocklek
- Mätningar i cm där man avrundar neråt till hela cm
- Mätningar överallt där man har ett golv som mätmannen godkänner att mäta på
- Enbart 1 mätman vid vanliga mätningar och 2 stycken vid slutmätning.

Tusen
0

Tänk vad bra det var för bara ett par år sedan. Över 130 cm = B-ponny. Samma mätmän och samma mätreglemente för både travare och ridponny.

Har inget emot avrundning till jämna centimetrar men mattelärare som jag är tycker jag nog att 130,4 cm kan avrundas till 130 cm medans 130,5 och uppåt naturligvis avrundas till 131 cm.

Skon ska mätas eller så skall det vara krav på barfota hästar.

Och som de har i finland. Är ponnyn mer än 3 cm under maxgränsen så krävs endast 1 mätman. Annars kan man kanske behöva två mätmän och ev då på ATG-klinik.

Men eftersom det egentligen endast är ponnytravet och hoppningen som storleken på ponnysarna har betydelse borde det räcka med den mätningen för dessa hästar.

En körponny tävlar mot andra ponnystorlekar i samma tävling. I dressyren är det ju rörelserna som ger poängen, inte storleken på ponnyn.

Så himla synd att Ridsportförbundet inte förstår hur mycket de har krånglat till allt. Nästa steg borde bli att travet kräver egna mätningar. Man får hoppas att ponnyer som inte är i närheten av gränsen endast behöver en typ av mätning och inte en från varje förbund.

ryttarn
0

#20 Som mattelärare borde du väll ha koll även på nogranhet, eller? ;) Nogranheten i en ponnymärnning ligger inte i närheten av några mm, utan kanske CM, så enligt principen av nogranhet skall man inte använda fler decimaler än vad nogranheten i talet tillåter…… Altså tar vi helt enkelt bort decimalerna och mäter i hela cm.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
1

#21 Det är ju precis det jag menar (även om det nu inte har så mycket med mattekunskaperna att göra). Men varför ska 130,9 cm avrundas nedåt? Det är det jag oponerar mig över. 130,9 är absolut närmre 131 cm än 130cm. Eller hur? Eftersom man inte kan mäta så noggrannt som i millimeter så borde det vara närmare till 131 cm. Det är så jag tänker.

ryttarn
0

Därför att det är 130cm då man anser att man inte har tillräcklig nogranhet för att mäta i mm utan man mäter i cm.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#23 Men sluta nu. Nog är väl 130,9 närmre 131 cm än 130 cm även om man mäter i hela centimetrar. Det är väl inte så svårt att förstå. Att det sedan är svårt att se om ponnyn är 130,9 eller 131,1 är väl självklart.

ryttarn
0

#24 Försökte bara förklara vad jag menade, trodde att du skulle förstå eftersom du säger att du är mattelärare, men vi skiter i det nu.

Jerker Klang,

www.isil.se

Anemona
0

#18 …du skriver att det kan skilja i mått under en timme.
Ja, det vet alla som har mätutbildning - och det står i reglementet hur man ska göra - och det tillämpas framför allt om ponnyn är lite över gränsen när man börjar.

… men förstår inte hur du tänker.
Att ponnyn har rätt att stå en timme och slappna av har väl ingenting med avrundning att göra????

När vi inom travet (och tidigare inom rid- & körsport) mäter skornas tjocklek är det viktigt om skorna är 0,6mm eller 1,5cm med sula - det drar vi bort eftersom det inte har med ponnyns höjd att göra. Då är det viktigt med mm, och det är ytterst sällan som jag har mätt beslag till 1cm

VeronicaP
1

Har ännu inte varit på en mätning där de står folk i kö att de har fått en timme på sig att hinna slappna av …

jag kan mäta alla mina hästar ena dagen och få en höjd och så mäter jag dem nästa dag och får en annan höjd så  är det när det är den mänskliga faktorn mäter så för min del är de helt ok att avrunda neråt och då behöver man kanske inte vänta den timmen ….

Anemona
0

#27 Du har fortfarande inte svarat på min fråga om du är utbildad mätkontrollant? Du mäter ju dina hästar hemma?
Framför du dina PERSONLIGA åsikter, eller grundar du det du skriver på FAKTA?

Av det du skiver får jag den uppfattningen att du inte har varit på nägon då någon av oss utbildade mätkontrollander som jobbar enligt det tidgare gemensamma mätreglementet (innan SvRF ändrade…) om att ponny har rätt att stå en timme…

Mina erfarenheter är
1. att det är mycket sällan att ponnyer som är gränsfall mättes i stressad miljö "där folk sår på kö" (se#27) - de mättes HEMMA!
2. Att alla ponnyer som är gränsfall uppåt alltid får möjlighet att slappna av (minst) en timme innan ett mätintyg skrivs.

Jag förstår att man på ATG-kliniker där hästar/ponnyer står på kö varken har tid eller lust att låta gränsfallen stå och vänta en timme. Då är det mycket enklare och smidigare (gynnar vem?) att dra av för mycket på skorna och sen avrunda neråt.
KLART! - ett "problem" ur världen!

VeronicaP
0

#28 Ja vi är nog många som mäter våra hästar hemma för att kontrollera höjden utan att för den skull vara mätman/kvinna är det förbjudet eller , jag har en riktigt mätsticka hemma .  **Får jag inte ha peronliga åsikter ? och fakta ? även om jag inte är en utbildad mätman/kvinna ? Jag har som sagt varit med på minst 50 mätningar på olika ställen vilket jag har skrivit .Eller är det bara utbildade mätmän/kvinnor som får ha åsikter och fakta ? för du är ju det förstår jag ?

Sista ordet för mig för de känns helt meningslöst att diskuter vi tycker olika och det måste man få göra både som lekman och utbildadFlört**

GhandiM
0

SvRF har problem, inte SPTF. Så varför ska ponnytravet ändra sina mätregler?

Tyvärr är det alltid någon som drabbas, och det blir ju dom som tävlar i bägge diciplinerna.

Men istället för att gnälla på SPTF så borde dessa drabbade gå samman och göra en skrivelse till SvRF och klaga på dem.

Tusen
0

#30 Vem har gnällt på SPTF?

Det är väl Ridsportförbundet som gjort ändringen. Vissa tycker det är bra andra inte. Men ingen har väl ens nämnt SPTF?

MagganS-B
0

Tycker att det är helt irrelevant att diskutera ridsportens mätningar på det här forumet. Är det inte bättre att vänta och se vad SPTF:s regler säger?

# 28 Ewa, vi har i många år mätt på ATG-kliniken på Skrubbs och det har varit kö, men gränsfallen har fått komma tillbaka och blivit mätta efter att köerna tagit slut och då har det kunnat ta mycket längre tid!

Sista ordet från mig också!

Tessan08
1

Fråga ställd inne på SPTF:s sida: Fråga: Kommer även mätreglementet för ponnytravet att ändras nu när nytt börjar gälla för ponny den 1/1 2012? Svar: I dagsläget är det inte planerat att genomföra några ändringar av vårt mätreglemente.

VeronicaP
0

Ok för de kan ju vara bra att veta nu när man ska planera in mätningarna till nästa år