Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2008 ggr
RusS_99
0

Chansa eller ?

Hej, det är ett russ jag verkligen vill köpa men hon är 128 cm och bara 4 år. Hon kanske växer över max höjden och då kan hon inte tävla… ? Vad hade ni gjort i min situation:/ Tacksam för svar!

carsbo
0

oj de var ju ganska nära linjen redan. vet inte riktigt, du får gå på magkänsla Flört det kan ju likaväl va så att hon i princip har växt färdigt. eller så växer hon över som en del russ gör. du får se vad de som har mer erfarenhet av stora russ säger

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Coco Chanel
0

de är ju nära men vi har en häst som vi köpte när hon var 4 år och var 128 typ och hon är 8 år nu och har inte växt över så man kan ju chansa…de gjorde vi och de lönade sig :D

ryttarn
0

Det där med hur russ växer är ibland lite ologiskt. Våran Troll Twix var 128 som 3 åring. Hon är nu slutmätt till 130,0 så där gick det ju bra. Andra russin som vi har har vuxit hela vägen till slutmätningen.
Så man skall vara medveten om risken. Växer hon över så finns det ju två val. Tävla i eller sälja till Norge där det finns lopp för Kat C eller sälja som ridhäst. Inget av det är ju speciellt kul om man lagt ner en massa jobb.
Du kanske bör titta lite på stammen, och då både på mödernet och fädernet. Är det väldigt stora hästar där? Har deras avkommor haft en tendens att växa över osv. Även hur deras avkommor brukar utvecklas, är dom tidiga eller sena i sina växtfaser osv….

Sedan skall man även vara medveten om att ett stort russ inte nödvändligtvis behöver bli snabt. Den biten sitter framförallt i huvudet. Stora russ med kort rygg kan vara väldigt svåra att balansera då dom inte riktigt får plats efterssom dom slår på sig.

Ta med dig någon som du verkligen vet kan russ och låt han/hon provköra och titta på hästen. Man blir så lätt kär i russ när man skall köpa själv så det är svårt att då se problemen. Viktigt att man då har "neutrala" ögon med sig.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

giffan
0

Svårt att råda om hur man ska göra. Men jag skulle mäta vid årsskiftet och avgöra då om man kan köpa eller inte.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

chchch
0

Tror inte den växer mer. Bara att köpa:))

skott
0

Tror inte heller den växer över.

Teja-Bea
0

Det du kan kolla upp är hur hon vuxit hittills!

Hur stor var hon som 1, 2 och 3-åring?

Om hon växte mycket sina första två år men kanske bara någon centimeter som 3&4-åring så är inte risken så stor att hon växer mycket mer.

Men om hon var mindre som bebis och sen växt massor de senaste åren så finns risken att hon fortsätter växa! =)

Lycka till!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

StuteriLA
0

Faktum är att om det är min Ellvira vi talar om ? Så la mätmännen bara stickan på henne och skrev. Hon var helt overkad, tjock och ganska uppblåst.

Hade jag krävt en timmes mätning ( avslappning ) , verkat henne så hade hon nog bara hamnat på 1.26

Jag är övertygad om att hon inte växer över.

Om jag varit spekulant hade jag nog mätt henne igen, fast det egentligen inte behövs., å se vad hon var, 1 jan 2012

Min erfarenhet säger att få russ växer över efter 5 års ålder, de växer oftast inte mer - kanske en eller max två centimeter..fast helt säker kan man aldrig vara..Flört

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

MagganS-B
3

# 8 Det är när det är gränsfall som vi låter hästarna stå länge och slappna av. När hästen är klart under maxmått så spelar det ingen större roll…..

Om hästen är liten och outvecklad som unghäst så kan dom växa länge, men om en 2-3-åring ser ut som en färdig häst, lika hög i "alla ändar" så brukar det inte vara nån fara.

StuteriSolo
0

Hade det varit en tvååringa hade jga tvekat, men inte för en fyraåring, upplever att de flesta som är stora inte växer så mycket på höjden efter tre-fyra år

Emmma
0

Mitt russ var 127cm som 5 åring, han mättes sedan som 7 åring (i år) och var då 129,5cm! Så nog kan den växa över..

MagganS-B
2

# 11 129,5 är inte för stort…..Visst kan dom växa som äldre, men man ser på dom om dom är väl utvecklade eller inte…..Sen har vi pratat om mätning, den stämmer inte alltid på centimetern, i själva verket kanske hästen är 128!

RusS_99
2

#8 Ja de handla om Ellvira (de e min mamma som har ringt och frågat om henne) Glad

Jag ska ha henne på prov en månad och om det går bra köper vi henne. Glad

Emmma
0

#12 nej de vet jag väl!
men jag menar bara att de visst kan växa endel efter 5år också, eftersom de flesta menar att de knappt växer efter 3,4års ålder..
Dessutom var min spänd som 5åring, vilket betyder att han nog eg växt mer en dessa 2,5cm…

Självklart behöver den inte växa över, men ja säger bara att de behöver inte vara omöjligt.

VeronicaP
0

Ijor var ju stor alla redan som 3 åring och tror att han hade växt 0,5 cm till han var 6 år