Ditt bästa häst minne? :)
Hej, vad är ditt bästa häst/ponny minne? Skriv och berätta! (Bara för skojs skull) :)
Magic…är det jag nu ska berätta… =) Jag var 14 år då det hände….
Vi hade en inhyrning i "vårt" stall. en valack som skulle gå på bete där. han var hur vild som helst och ingen kunde komma nära honom. han kom bra överens med de andra hästarna men bet och sparkade mot människor.
en sommarkväll låg jag i hagen och tittade på min ponny och de andra hästarna där. det var mycket varmt den kvällen/natten och jag somnade där i hagen, 15-20 meter från flocken på 5 hästar som också började komma till ro för natten.
På mogonen vaknade jag tidigt av att jag frös, men njöt av att ha sovit med hästarna. jag reste mig sakta upp för att inte störa. då vände sig Gassi, valacken mot mig, tittade mig rakt i ögonen och lade sig ner.
Han hade vaktat flocken hela natten, och mig. vad ville han nu? att jag skulle vakta honom som tack för det? jag stod upp och vaktade flocken och Gassi i nog två-tre timmar innnan de tyckte det var dags att röra på sig.
senare den dagen kom jag tillbaka till stallet, hoppar av cykeln, och ropar på hästarna att komma.
Gassi kommer först, gnäggar åt mig och låter mig klappa honom en kort stund.
Den känslan…den gör mig tårögd än idag.
Gassi fick lämna jordelivet den hösten endast 5 år gammal eftersom ingen kunde hantera honom. Minnet av honom kommer alltid att finnas i mitt hjärta!
Jag hade tänkt berätta min första seger när jag körde Timoon-X :)
Det var 12 augusti 2007 som jag skulle starta 'Tim' i ett insprängt lopp, då b.la. Järvsöfaks var på plats.
'Tim' startade från spår 2 i volt och distansen mättes på 1200m.
Han hade en del tuffa konkuranter.
+ att han var så dålig i värmingen att vi var nära på att stryka honom.
Men jag ville starta honom ändå.
Väl när starten gick kom vi iväg direkt till ledningen och var ohotade hela loppet och lyckades skrapa ihop en seger.
Jag var såklart jätteglad och var bara 12år.
Vi sänkte rekordet till 2.39,9 och helgen efter sänkte han ytterligare till 2.39,3.
Nu har han lagt travskorna på hyllan och jag håller på med en del trickträning med honom och har planer om att börja tävla honom i tömkörningsdressyr.
Tricken han kan är b.la.: Piaff, stegra, high five, gräva & Lägga sig ner :)
Stall Bråna
#2 hur lyckas du träna honom till det? vill gärna veta då jag har försökt förut men inte lyckats få honom att ens försöka, kan du snälla pma mig med lite info för oss som nybörjare?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Mitt bästa hästminne (för närvarnade) kom idag nä jag red barbacka på min ponny i skogen, uppför och nerför samt i trav och galopp. Kan inte beskriva känslan, men kan likna den med att alla bekymmer som jag haft med honom under hösten helt plötsligt försvann och det kändes som att allt runt omkring oss gav oss nya krafter och sa att vi inte skulle ge upp. Känner att jag ler än av denna fantastiskt härliga känsla som jag någ kan svära på bara går att uppleva tillsammans med sin bästa vän!