Russhingsten Toppå
Jag praktiskt taget avguda russkäckar. Det är så sällsynt med sådana. Tänkte ev betäcka mitt russto Bessy Sun med Toppå 550 fat det är ju inte bara för att han är skäck utan att han har en mkt annorlunda härstammning e. Lon 483 u. Ja 3481 ue. 303.
Finns det någon som vet hur hans avkommor är?
Är jättenyfiken.

Få se en bild på hingsten? :)
www.stuteriguldhagen.se , dom har en skäckrusshingst, Allgunnens Yes! Tänkte bara när vi är inne på ämnet skäckruss ;)
#2, Han är hur snygg som helst! Och vilket temprament han har, jättefin!
#2 Brukar inte tyckta skäck-russ är snygga, men den där var riktigt fin!

#2 Han är kanon snygg och har en bra travstam

E riktik skäck-stjärna är ju lilla Stig-Helmer. (e.vagabond) Han är läcker att se på och var ju oxå duktig på travet! enast 120cm hög!!
Har tyvärr ingen bild… =/
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#6 Stig-Helmer finns på bild på samma hemsida under hästar vi haft/ avelshingstar. http://www.stuteriguldhagen.se/

Fint är det. Det trista med russen , om man vill ha skäck, är ju att stot måste ha skäck-anlaget för att fölet ska kunna bli skäck… 

#9 Snygging där!

har för mej att det finns en del bra trav hästar efter Lon…kan inga namn :(

#11 kört en efter Lon, Sorn heter han iaf :P kanske inte nån riktig naturtravare men en riktigt kämpaglöd iaf :D

#11Marlon S är efter Lon med ?? tror jag:p

#11 Ture II är efter Lon…

#15 han startade väl mer än 2 gånger?? :D
Är Stig-Helmer 120 cm? Vi hade en häst i samma stall som honom och hon var i samma storlek, slutmätt som 125 cm.
#16 jag vet inte. Hittade ett gammalt resultat..

#15, Marlon S har startat rätt mkt, och han har ett rekord under 2.20..

#17 Ja, Stig-Helmer är 120 cm.
Det är jag som har Yes och som hade Stig-Helmer på station 2006.

Marlon S är så otroligt snygg! Fick väl dessutom en 10:a på traven i somras?

Stig-helmer var nog bara rena lyckoträffen. Men bägge hans föräldrar var fuxar och hans farmor bettan var isabell kanske har det någon betydelse?…
Tror faktiskt att stig är den enda skäcken efter vagabond och den enda skäckungen efter smulan.
Min mamma ägde stig helmers mormor Ylva. Hon var het som en gris och skenturer höll till vardagen.

#24 Om ditt sto inte har någon skäckförälder så vet du inte säkert att hon har skäckanlaget förrän den dagen hon får ett skäckföl.. Många av anlagsbärarna har vita bakkotor men inte alla…
#25 Vilken färg föräldrar och morföräldrar har/hade har ingen betydelse. Det enda som har betydelse för att det ska bli en skäck är att de bär på anlaget. Min Allgunnens Yes har inte heller någon skäckförälder.
Bilden är på Solos Xtra, anlagsbärare.
Men yes fick väl sin färg ifrån mm Allgunnens Pinny 3442 som fick färgen ifrån fm Russi?

#27 Vad jag försökte säga var eg bara att båda hans föräldrar var ickeskäckar precis som Stig-Helmers. Att Stig-Helmer har en mormor, farfar eller vad som helst som var isabell har ingen betydelse. Det enda som har betydelse är att båda hans föräldrar bär på skäckanlaget precis som i Yes fall. Sedan kommer ju naturligtvis anlaget alltid från farfar eller farmor på pappasidan och från morfar eller mormor på mammasidan men om de är bruna, isabeller etc har ingen betydelse bara de bär på skäckanlaget..
okej…det visste jag inte. Har ingen koll på det där.

Russens bukskäckanlag är ju recessivt, så det kan bäras "dolt" i hur många generationer som helst. Man vet säkert att sin häst ahr ett bukskäckanlag om den antingen har en förälder som ÄR skäck eller om den har lämnat en skäckförgad avkomma. I övrigt är det enbart gissningar…
Om man parar två individer som är enfärgade men har skäckanlaget, så är det 25% chans att avkomman blir skäck.
Om man parar två bukskäckar så blir det ALLTID en skäckavkomma.
, Hon heter Dinny.