Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 1494 ggr
Ylva_Sundbyholm
0

Skav

Någon som har bra tips på vad man kan göra för att slippa få skav av jorden? Har provat med att sätta ett selunderlägg under, har även provat att sätta på en "tunnel" av teddy och inget av det hjälper.

Ylva

Lozzan
0

Vad har du för någon gjord? har du testat med någon annan?

Ylva_Sundbyholm
0

Har en läderjord och en gummijord.. får skav av båda. men den med gummi är värre.

williemarrone
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har då äkta fårskinn ,, allt annat skaver då för mina hästar

VeronicaP
0

Jag har faktsitk köpt en ny gjord som ska förhindra skav och den funkar faktiskt kanon , den är gjord av neopren , vi har den till QU selen, vet inte om det finns till vanlig sele

Miii4
0

Min har med skav, men vi har en gummigjord med tunnel på.

Sen kan man ju alltid "lyfta fram" benen, alltså dra dom framåt när du spännt gjordenså huden får plats :P Funkar på min iaf :)

Universum
0

Man kan ju lägga en bit bomull precis där gjorden skaver. Det funkade på en utav min unghästar hon blev bra på ett par dagar. Och det är ju billigt också=) går ju att testa. Och om det skaver hål i skinnet så är blåspary väldigt bra att ha på jämt där.

ryttarn
0

Vi kör med en neoprentunnel på de hästar som lätt får skav, fungerar kanon…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

CoolaCrossen
0

Korta ryggstycket några hål så att selen kommer an bit bak. Då ligger den inte på lika mycket så nära menen och den riskerar ej heller att få skav på manken. Numera är det alldeles för många som lägger selen på ponnyer för långt fram…

VeronicaP
0

Fast korta du ryggstycket så kan du får för kort svansrem och då springer de sämre är ju ofta så att selen glider fram ju och lägger sig på rätt plats..

thilda-
0

jag har ett problem jag med.. men det är inte att den skaver.. utan.. Hon reser sig då jag drar åt gjorden..

och ibland räcker de bara att man petar lite :S nån som vet vad som är fel????

AK47Kalashnikov
0

Har haft precis samma problem som du. Fårskinn är ingen höjdare en regnig dag. Gjordtunnel i plast är toppen, bara att tvätta av!

Angel
0

Börjes har en i skumplast. Den fungerar kanon mot skav! Billig också, under 100 kr och man kan dela den i 2.

juliapettersson
0

Bukgjordarna i gummi sägs ju vara mer effektiva mot skav men dom är ju värre än de vanliga i läder Skrikandes

AK47Kalashnikov
0

#13 10 poäng till dig!!! Har prövat en bukgjord i gummi (och på många olika hästar), och det är rena ski*en tycker jag!

juliapettersson
0

PUTT!!

Var hittar man dessa "tunnlar" att ha runt bukgjorden?

Liiiiiiinn
0

Håller oxå med om att gummigjordarna är värdelösa när de gäller skav:P:P

thilda-
0

teddy pad funkar :)

NovaRoll
0

Bidermans har neoprengjordar till qickhitch (hoppas att jag stavar rätt) och stortravare, som dom gärna syr om till russ och även ser till att dom funkar till dom vanliga selarna, har själlv inte haft skav på vare sej på shettis eller russ dom senaste två åren.

juliapettersson
0

#18, vad kostar en sån, Ingrid?

jonasjo
0

På vårat russ Karl-Oskar skaver det om jag inte har en sk. tunnel av teddy,vi har en gummigjord till selen. Funkar då jättebra med det..

NovaRoll
0

Hej Julia!!! om jag kommer ihåg rätt så ca. eller strax under 400kr men då inklusive ändring/omsyning, men jag lovar det är väl använda pengar då vi inte har haft stillestånd pga. skav utan ser det som petitesser NUmera då det inte inträffar…..Skrattande

juliapettersson
0

#21, hej på dig :) Nej, då är det förstås värt det! Just nu har jag en vanlig selunderläggspadd under, men det blir så klumpigt… Ska kika runt lite!

NovaRoll
0

Ska du upp på Valla? och har du vanligt sele? kanske kan du testa Birkens gjord…?han får nu en kort semester så han är inte med….

juliapettersson
0

Tack för erbjudandet, men tyvärr ska jag inte dit, vi styr kosan mot Östersund istället!

LindaBlomberg
0

Börjes i tingsryd har billiga sadelgjordstunlar som ni diskuterar kring tror att dom kostar 60 kr.

NovaRoll
0

Lycka till Julia och kör så det ryker..

Epos_best
0

ett tips om man skall köra och hästen har lätt skav; smörj med "fyra ess" salva. En svart burk som inte kostar många kronor! Testa! :)

jonasjo
0

#27 Använder också den..jättebra Glad

nemesis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi lindar en självhäftande linda runt bukgjorden innan tävling och ändå sen vi började med det har vi inte haft nåt skav på nån häst …