Funderare
Nu gäller ju inte det här ponnytravare men känner ändå att jag vil ta upp det här..jo vi har en liten diskution på ridsportifokus om Nordsvenska travare..De säger att dom inte är nordsvenskar utan kallblodstravare.Men jag tycker det är samma sak. De jag vill ha sagt är att travaren av kallblod är av rasen Nordsvensk.Vad tycker ni? Säg gärna er åsikt här..

Nordsvensk och nordsvensk travare är ju inte samma sak men nordsvensk travare och kallblodstravare e väl samma ska? tycker jag iaf
//Mickan

precis..det finns ju nordsvensk bruks med.. Men det var ju det jag skrev i ridsportifokus att jag hade en nordsvensk travare men det var tydligen fel..fanns inget som hette så utan den heter Kallblodstravare. Men jag hävdar ändå att det är samma ras…
Grejen är väl att det ursprungligen var nordsvenskar av lättare modell som avlades för travsporten. Efter ett tag fick de egen stambok och numera är det ju fler raser som man blandar vilt mellan inom kallblodstravarrasen.
Jag tycker också fortfarande att det är nordistravare, men det får inte kallas för det längre.
Kanske jmf ponnytravare. Någon kanske skulle störa sig på om man sa att man hade en Shetland travare eller Gotlandsuss travare?
Eller Varmblodstravare sägar man ju vanligtvis inte Svenskt varmblodstravare.
Eller för att krånglla till det ännu mer hur många säger att dom har en tex connemara hoppare….Man har ju oftast en hopp ponny.
Snurrig???
Men om du säger Nordsvensk travare fattar nog de flesta vad du menar.
Veritas odium paretFörvånad

Det är skillnad mellan Nordvensk brukshäst och Norsvensk travare. Och för att underlätta så började man säga kallblodstravare, så alla vet vad man menar.
Idag är utvecklingen av travaveln mycket snabb på ponnysidan. Det är stooor skillnad på en travavlad shettis eller russ jämfört med brukshästen i rasen. Så egentligen är det nog bara en tidsfråga innan det heter "Travruss / Bruksruss"
Tyvärr….
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jag håller helt med # 7
Har du kollat på sidan som jag gav dig ? (:

#7 Tack för det 
Jo jag har kollat på Frida H pixbox..jättefina foton på Jonas där.Han är så fin våran gubbe 

#7 De jag vill ha sagt att travaren tillhör Nordsvensk som den alltid gjort men att den bytt namn till Kallblodstravaren..
Helt rätt.
Den norska kallblodstravaren kommer väl från Sverige ursprungligen eller har jag fel?
Han är så gullig JonasJo (: Hur går hans träning ?

Men det ändrades förut till Nordsvensk brukshäst och till Kallblodstravare, för att kunna skilja lättare kanske….Men de utgår väl från samma ras från barjan.. lr??
#13 Ja, det gör de.

#14 Okej, det var väl det jag tänkte ;)

Jag tycker att kallblodstravare är nordsvenskar! Kanske inte de norska och framför allt inte de finska - men de svenska! Och en del av dom norska ;)
Jag tycker att kallblodstravare är nordsvenskar! Kanske inte de norska och framför allt inte de finska - men de svenska! Och en del av dom norska ;)

#19, de var det jag menade med att "en del av dom norska", många där har ursprung från den nordsvensken.
Som du säjer är de finska kallbloden inte lika nordsvensken, utan dom är mer smäckra och mer åt varmblodshållet.

#20 Precis du har alldeles rätt Amandah
#3 Den enda rasen vi som har nordistravare betäcker med är ju den norska,och de är ju också nordisar,finska nordsvensken får vi i Sverige inte betäcka med.
Så det jag nu återigen menar att det finns två slags nordisar alltså Bruksnordisen som är mer för arbetskörning och den nordsvenska travaren (Kallblodstravaren) som är smäckrare och är avlad för trav.
Här finns lite att läsa
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/raser/kallblodstravare.html
Veritas odium paretFörvånad