Mätreglement SPTF
Då vi inte har några mätmän i våran region (finns 2 st som till hör Åby)
I HPTS anmälde vi några som skulle gå mätkursen som SPTF skulle hålla men som inte blev av för att de var mest från södra delen som det anmäldes vilket jag kan tycka är konstigt när man annonsera ut en kurs och jag kan inte komma ihåg att de stod minst antalet anmälda .
Så vi lär ju få använda risportens mätmän och de lär ju inte ha SPTFs mätintyg är det då så att klubben får beställa de särskilda mätintygen så de kan fylla i dem , kan jag som privat person beställa mätintyg tex 2 st mätintyg om jag måste åka till Helsingborg och mäta ? och kräva att de så ska skriva 2 st olika mätintyg för att jag måste ha SPTFs mätintyg för att kunna tävla på travet , de borde väl räcka med risportens , ibland kanske man vill tävla annat än trav med sina ponnyer ?
Är det bara jag som har funderingar runt detta ?
Det börja ju närma sig mät tider snart.
http://www.sptf.nu/dokument/2012/Info_matning_2012.pdf

Likadant de här att de åligger mätmännen att skicka en kopia på mätintygen till SPTF , vågar man lita på att de blir gjort tex om man använder ridsports folket då de inte är lätt för dem heller att hålla i sär reglerna , de som straffas i slutändan är ju eg vi hästägare om något skulle bli fel , då är de ju vi som får stå där och ev få göra om allt igen.
# 1 Veronica, jag tycker du skall kontakta Arne eller Bentt och fråga, det kanske finns fler som är i samma sits…..och då har du sen fakta!

#2 Yapp får väl göra det efter julen och nyår .
Fattar eg inte varför de måste vara särskilda mätintygs lappa känns som överkurs ..
Det är inte fler i klubben som behöver mäta då?
Så ni blir ett gäng och kan be mätmän från närliggande klubb komma till er istället….. Så kommer vi att göra här på Mantorp iallafall.
När vi mätte häst för ridsportens mätfolk så gjorde vi så att vi tog en kopia på vår del av mätintyget och skickade in till SPTF, så vi var säker på att det skulle komma fram till SPTF.
Har inte ridsporten mätintyg som det står SPTF på? Det fanns iallafall tidigare i år när vi mätte…..
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

#4 Jo vi ordnar mätdag men vi måste ju ordna mätmän och det är ju billigare tex att ta de som bor i kommunen och då blir det ju ridfolk vi använder, de blir ju dyrare att ta uppe från kungsbacka eller skåne . Man vill ju göra de så billigt som möjligt för sina medlemmar ju.
Jo jag vet att de hade de förr men om man läste de nya så fattade jag det som att de måste vara de speciella som SPTF har tryckt upp själva , sen att de måste vara efter SPTFS gällande mätreglement , så om man får en häst som precis är 127 cm , och det är ridfolk som mätt , tror de inte på mätningen då ? efter som SPTF mäter efter cm& mm , jag har ju någon några som varit precis jämt antal förr menar jag ?
Det kan ju vara så med att de är folk som köper en shettis som är mätt i år genom ridsporten den har kanske tävlat i vanlig körning och sen ska den börja tävla trav i stället , godtar inte SPTF de mätintyget då ? om de bara är skrivet på SVRFs förbundets mätintyg ?
Många frågetecken är det men de är ju faktiskt sådant som kan hända :D
Ja jag faxar alltid in mätintyget själv men som de står skrivet där så ska mätmännen göra det om de nu inte gör det , gälls det inte då ?
En del frågetecken blir det allt :D
Tycker det blir krångligare och krångligare att mäta sina ponnyer varje år , kan inte fatta varför inte SVRF och SPTF ska kunna samarbeta vet att de var SVRF som hittade på de nya reglerna men man tycker ju ändå att de skulle kunna lösa en bra lösning för alla ponny ägare och uppfödare :D
Att skicka in mätintyget till SPTF har, i alla fall sista 15 åren, legat på både ägaren + mätmannen. Så inte är det någon ponny som inte får godkänd mätning införd i systemet om en mätman inte har skickat in mätintyget.
Den gemensamma mätkommittén upphörde då SvRF och SPTF inte har samma problematik, och SvRF valde eget mätreglemente.
Från 1 jan 2012 har SvRF gjort ytterligare förändringar som inte är förenliga med SPTFs och därför krävs ett mätintyg med SPTFs logga på.
SPTF godkänner inte kat. B som är över 130 cm, vilket SvRF gör från 1 jan. Så då kan inte SPTF godkänna mätintyg utfärdat enl. SvRFs mätreglemente.
Visst kommer mätningar gjorda av SvRFs mätmän vara tillförlitliga. Varför skulle vi inte lita på dem? Finns det anledning att tro något annat så kommer kontrollmätningar att göras. Och finns det anledning att tro att någon mätman fuskar med mätningarna, oavsett det är mätman från SPTF eller SvRF, så kommer åtgärder vidtas.
I SPTFs stadgar står bla att SPTF ska verka för aveln. Med det i tanken så finns ingen anledning att vi ska godkänna kat. B ponnyer över 130 cm och uppmuntra ännu högre avel.
Ex så får inte 3 åriga ston som är över 127 cm diplom av Russavelsförbundet. För man vill inte få russ över 130 cm.
Det beklagligt för alla som tävlar inom båda diciplinerna, att det kommer behövas två mätintyg. Använder man en mätman från SvRF så kan ju den mätmannen skriva ut båda intygen vilket innebär att man endast behöver göra en mätning iaf.
Det finns säker hur många åsikter som helst ang. detta och vi (mätkommittén) tar gärna emot dessa. Skicka dom till SPTFs kansli och märk med "Mätkommittén".
Christina
Sittande i SPTFs mätkommitté

#6 Kan kanske fråga dig då Christina hur gör ni om det är någon som har köpt en ponny som bara har SVRF mätintyg tex gjort i år , krävs det då att den ska mätas om och få SPTF mätintyg ? sådant kan ju tex vara bra att veta
Jag kommer att kontakta någon berörd efter jul och nyår så jag får raka besked om hur vi ska göra här då vi som sagt inte fått några egna godkända SPTF mätmän .
Intyg före 2012.01.01 är godkända.
Det är då den nya regeln för SvRF börjar gälla.

Så då är det så att man får informera travfolk om att de kan åka på att få mäta om sin ponny om de köper en som är mätt 2012 genom SVRF på deras intyg
#9 Man kan inte bara, man måste mäta om den om den är mätt på SvRF mätintyg fr.o.m 2012.01.01
Endast SPTFs mätintyg är giltigt fr.o.m 2012.01.01

Då får man hoppas att alla travksolor/tävlings klubbar / SPTF får ut den informationen ordentligt till alla sina medlemmar att de måste ha koll på vilket mätintyg deras ev nya ponny är mätt på i år så de slipper en dyrare kostnad 
#!0 För att klargöra det hela, måste jag ställa frågan.
Om en ponny är mätt av SvRF och har en mankhöjd på c:a 125-126 cm så måste den mätas ytterligare en gång av SPTF´s mätmän för att få tävla i ponnytrav. Har jag fattat rätt?

Den måste ha tfvå mätintyg, ett med SPTF:s logga på, du kan ordna det samtidigt bara mätmannen har två olika intyg och mäter efter de olika reglerna 
Okej! Så då räcker det i alla fall med att mäta på ATG-klinik och den mätningen gäller för ponnytravet också så länge det skrivs på särskillt intyg.

#14 Ja så har jag fattat det som , så vi som privatpersoner borde ju då kunna beställa mätintyg från SPTF och ta med sig till ATG -klinik så de kan skriva på det också.
Från 1 jan 2012 måste ponny som tävlar inom ponnytravet ha ett mätintyg som är utfärdat enl. SPTFs mätreglemente och på blankett med SPTFs logga på.
Detta gäller ponnyer som mäts efter 1 jan 2012.
Mätintyg kan endast beställas av mätmän, inte av privatpersoner.

#16 men hur ska de lösas då om man ska mätas på en ATG klinik eller använda mätmän från ridsportsförbundet , det är ju inte säkert de vill beställa mätintyg för Travet då de kanske inte får användning av alla ?
Vi har nog aldrig varit med om att en mätman inte vill beställa mätintyg. Så om du råkar ut för det, eller om någon annan gör det, så får ni återkomma till SPTFs kansli med frågeställningen.
God fortsättning
/Christina