Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 2074 ggr
amandahandersson
0

Sulor!

Hejsan!
Nu är det så att jag ska skaffa sulor till mitt russ, Zolero.
Jag vet inte mycket om sulor, så jag hade tänkt om nån kunde hjälpa lite…
Han ska ha sulor för att han är öm under sulorna (på hoven då ^^).

Vilken sorts sula är bäst? Vilka sortens sulor finns det? Vart kan man beställa? (Han har skostorlek 3x0).

Och ni som har sulor.. Hur fungerar era hästar med dom? Och vad har ni för sulor?

Kramar /Amandah

jessssica
0

Jag brukar ha sulor på min shettis fast bara under tävlingssäsongen då han kan bli lite lite ömfotad fram när han springer på grusvägar o så.. Han brukar bara ha sulor fram och vi brukar ha ganska tunna sulor, har provat både de som är helt hårda i plast och de som är lite mjukare. Båda funkade bra och han vågade "ta i" mer kändes det som iaf..

Sulorna finns lite överallt och det spelar ingen roll hur små/stora hovarna är för det är bara att skära till dem som man vill ha, dt gör hovlsagaren.:)

crazycattiz
0

Vilken sula du ska ha beror lite på hur mycket tyngd det går att lägga på utan att förändra balanseringen allt för mkt. Vill man bara ha som skydd för sulan fungerar Mustafors gråa väldigt bra dom är tunna och lätta men det kan gå hål på dom om man kör där det är väldigt stenigt. Annars finns det ju vanliga palst sulor i olika tjocklekar, skickt sulor med plast/filt/ läder bara plast/filt, gummi/läder mfl.

Kom bara ihåg att lägga tjärvadd mellan hoven och sulan.

Ring till Pegasus i Umeå så skickar dom det du vill ha och kan även ge rådgivning över telefon :)

equuleus
0

Jag skulle rekomendera gröna flissulor, finns i småa strolekar och är som en riktigt bra träningssko för oss. Jag har det på min ponny då han behöver dem för knäna.

Trav_
0

Amanda om hästen har ömma hovar så ska du använda dom blå sulorna. Dom finns i en storlek att köpa sedan så klipper du till dom efter hästens hov..

amandahandersson
0

Jag är inne på dom blåa eller gröna sulorna, om dom är mot ömma hovar och är bra för knäna.

Kan sulor hjälpa på något sätt med aktionen på bakbenen?

Cissi! Heter dom blåa sulorna något speciellt?

equuleus
0

Det kan det mycket väl göra. Det blir ju lite tyngre så steget blir ju lite längre/långsammare då.

_JonnaRoos_
0

storlek spelar ju ingen roll, du skär ju till dem efter skon.

_JonnaRoos_
0

storlek spelar ju ingen roll, du skär ju till dem efter skon.

Trav_
0

#5 nä jag tror inte dom heter nå speciellt, om du typ beställer dom så räcker det med att du säger blå sulor så förstår dom…

Magdalenaa
0

Vad sa vetrinären i Torsdags om Zolle då ? ;D

DubbelE
0

om hästen ska ha stötdämpande för knäna så kan man ha 3-lagriga filtsulor, fall man bara är ute efter skydd så man kan trava på grusvägar så hästen inte ömmar (dock är det INTE bra för knäna att trava på hårda grusvägar) så är det hårda plast man ska vara ute efter.. det finns liksom sulor efter vad du ska använda hästen till, dock så rekomenderar inte jag kilsulor, om hästen går med det för länge så kan det förkorta senor, det är typ som om vi skulle gå i klackskor jämt då får ju vi kortare hälsena (eller, den drar ihop sig o inte lika töjbar).

amandahandersson
0

#6, okej :) Tror jag ska testa några sådana på bakbenen.

Tror ni det går ihop med gröna flissulor på bakbenen och blåa på frambenen??

#10, veterinären.. Ja :) Han hittade inga fel på Zolle, bara lite öm under hovarna. Sen sa han att han hade jättefina ben, som en obrukad unghäst i benen. Det känns ju positivt :)

FridaSimonsson
0

Amanda tror dom blåa finns på granngården om du har tur =P annars har ju shopen på bodentravet dom har ju öppet på tors--

amandahandersson
0

#13, men hästshoppen på Bodentravet e ju så skum x) hahahah x) Menmen.. Ska ringa Pegasus imorrn å kolla iaf :)

FridaSimonsson
0

haha x)