AJ MITT KNÄ
japp japp igår måndag när jag körde mitt Gotlandsruss Björksta rutin så hade vi precis kört iv så jag hade min gamla sulky;P iaf så gick han 2.40=) det tkr jag är jätte bra ..
åsso när vi var på väg hem eftersom vi har en rakbana med utmätta pinnar 0 - 10 =0m - 1000m
så blev han rädd för nå å tvärslänge sig han vände på en femöring så jag flög typ ut och fastnade mellan han å vagnen så jag släpade med ett tag men sedan kom jag på att om jag duckar så kommer jag lös men då har jag en lös häst.
men iaf jag chansade och gjorde så, som tur var så stannade han vid hagarna vid ridhästarna =)
inte bara de sen när vi väl nästan var hemma så fick han nå bryt å börja skena :P så de blev punka på ena däcket men vi kom hem i gott skick båda två förutom mitt knä då :P=)
:))) så de kan gå när man kör en liten fyra åring vid namnet björksta rutin ;)

Ajdå..:/

hehe jo, men de slutade iaf bra =P hade kunnat sluta värre..=P

Om jag vore du så skulle jag tacka alla gudar och fyrklöver som finns för att ni klarade er så bra!
En häst som vart lös med vagn skadar sig ofta. Och i många fall går den inte att köra igen!!
Jag själv skulle aldrig släppa en häst lös med vagn. Om inte mitt eget liv hängde på en tunn tråd. Men för att skydda mitt knä.. näe.. aldrig..
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jag satt ju fast me ryggen hade kunnat sluta väääldigt illa åsen vet jag att rutin inte är den som skenar iväg ;) han stanna vid ridhästarna för dom cvar så intressanta;D

Men carina de är ju Ruuutin på Bilden ; )))

Hände likadant för mig i vintras. Jag fastnade och hängde efter en skenande häst. Hängde på sidan av vagnen så hela knät vred sig. Men jag drog mig upp i vagnen och fortsatte köra efter att ha blivit släpad i 1-200 meter. När jag kommer hem så kommer chocken. Kunde inte stödja på benet. Åkte in till sjukhuset och fick det röntgat och donat. Än idag är mitt knä inte bra, har fortfarande ont och jag antar att det kommer sitta i hela mitt liv. Jag ångrar absolut inte det jag gjorde. Hellre ont i knät än en löst skenande häst.

Nu vet jag ju inte omständigheterna runt detta men Rutin är väll inte speciellt rutinerad?(blev nästan en ordvits där, beror kanske på att jag är i göteborg denna vecka) Vi har som princip att aldrig vara ute med orutinerade hästar själva. Ofta beror skenturer på en skrämd häst utan en flockmedlem i närheten. Vi har en halvbror till Rutin, Mercan. Om Rutin är det minsta lik Mercan, som han var i början, skule jag deffinitivt inte träna honnom med mindre än att minst en annan häst var med. Rappe blodet är lite specielt på både ont och gott.
Till sist vill jag bara säga, uta att det är någon kritik mot någon. Tränar man hästar har man ett stort ansvar för säkerheten, både för häst och kusk. Det är bättre att vara överdrivet försiktig än tvärtom. Russen är djur med flyktinstingt, den skall man vara väl medveten om. Det finn inga 100% säkra hästar, därför måste man själv tänka säkert…
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Min häst var rädd för en sak idag, vägrade gå förbi, tvärvände i panik tre gånger. MEN utan en kompis hade jag inte kommit nånstans idag med henne. Filur fick gå först (linn fick leda dock), sedan följde hon efter. På tillbakavägen var det samma sak, ögonen rullade, näsborrarna stor och kastade sig PÅ mig (fick gå jämte). Samma sak här, utan kompis hade det inte gått så bra!
Känns alltid tryggt att ha två hästar ute, minst :)

#9 va blev de rädda för? skottkärran som låg uppochned borta vid oss? den blev nämnligen alla rädda för… :P

Vet nu att Frida ofta kör han tillsammans med någon annan eller rider honom…min dotter Evelina brukar vara ut och rida honom ibland när Frida kör någon annan häst..men ibland kanske hon inte har någon att köra med och då måste hon ut ensam..vet också att man ska tänka på säkerheten men olyckan kan komma iallafall..nu var det ju så att hon hamna mellan hästen och vagnen och det är ju inte så kul 

#10 ja precis. hon har skottkärre fobi! körde förbi en till sen :/
ojjj :/

Asså rutin har blivit körd i ett år han har ALDRIG gjort såhär förr, jag är inte dum i huvudet heller, jag tänker både på mig och hästen, men saken är den att jag känner min häst väl, å ska jag bryta ryggen för att han ska sticka? nej vetu jag tror inte de, elr jag menar efter ett tag tappade ju jag tömmarna av ren chock, jag började ju nästan lipa av chock!
Skulle aldrig göra ngt för att skada mina hästar ? men ska man tex sitta kvar i vagnen om hästen börjar slå ?
Nej jag känner mitt russ bäst.
å visst Ryttarn dom kanske är släkt men de betyder inte att jag ska ha samma problem som ni hade, Rutin blev rädd detta har aldrig hänt förr:p tror faktiskt inte att han hade blivit mindre rädd om ngn annan var med, för han blev då lika rädd när jag körde advocat å evve red rutin som tur var han jag ta tag i tygeln.

Det är nog omöjligt att sitta och säga, så skulle ja gjort, si skulle jag aldrig gjort.
Man vet inte själv hur man skulle reagera i samma situation.
Tur att det gick bra med både dej frida och hästen, det är det som är det viktigaste.

# 15, tack jo tur nog så gjorde det ju de :)

#14 Ta det inte som kritik, var inte menat så. Vet att olyckan kan vara framme… Har vid två tillfällen fått hem hästar utan kusk, en gång med Gramse och en gång med Jaritza, världens absolut snällaste hästar… Mina funderingar var mer gennerella….
Mercan hade råkat ut för allt en häst inte ska råka ut för innan han kom till oss, men Raspotin blodet är känt för att vara ganska "hårt", men säker kan man aldrig vara med någon häst. Även den snällaste som man känner väldigt väl kan få "tuppjuck"….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

# 17 ja, men iaf han tränar alltid själv.

Jag har en treåring som heter Brita. Hon och jag var ute på en tur i skogen och hon blir livrädd. Hon drar i väg sparkar så mycket att hon får benet över skakeln och blir ännu räddare, jag har min speedcar och har inte en enda chans att sitta kvar. Jag ramlar ur och tömmen fastnar typ så att hon drar in mot träden. När jag ligger där på marken så ser jag bara hur hon fastnar med vagnen i ett träd. Hjulen hakar fast i stammen eftersom den ligger på sned.
Jag ramlar på min höft men lyckas ändå ta mig upp och få loss henne. Hon har klarat sig mycket bra med endast några skrapsår. Det är bara att lämna allt där det ligger och traska hem tre kilometer. Som tur var så fick varken jag eller Brita några men av denna resa men jag använder slaggjord hädan efter. Även om hästen aldrig har gjort en fluga förnär så kan det hända något.

# 19 jo precis, men i detta fallet så slog ju inte rutin..
tyckte hon gjorde rätt så hon kom lös..