Russ med motivationsproblem!
Hej! Undrar om någon har några tips på vad man kan göra för att få ponnyn motiverad på banan? Han tycker det är skit kul att springa hemma men på banan tycker han oftast de är skit tråkigt.
Tänkte hitta på lite annat med honom, men behöver förslag!
Skriv gärna era ideer och aktiviteter man kan göra med hästen :)!
Tack!
Maria

Att göra en massa annat ett tag, tex rida och härja i skogen.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
joo de har jag tänkt. Jag är lite för stor att rida, han tycker jag e tung. Men vi ska hitta på lite annat! Behöver bara lite tips.
Gå och ha kul i skogen har jag tänkt på och de gör vi ibland. Tänkte dra pulka sen när snön kommer!
Hej!
Min ponny har liknande "problem" när vi är på "hemmabana". Men nu har vi turen att ha en hel anläggning med andra banor i närheten, så nu kör vi in till banan, selar på och fixar, och kör till någon av de andra träningsslingorna, så nu har han börjat "tända till" lite igen då han inte vet vad vi sak göra. :)
Det kan också vara så att din häst tappar motivationen av att åka transport… Prova att köra en liten bit och lasta sedan av och sela på hemma och kör, eller om du har möjlighet så åk till någon träningsanläggning och kör.
Du kan också testa att rida honom på banan, om du inte vill det så kanske du har någon kompis som kan rida?
Hoppas att du får koll på honom! Annars kanske ni helt enkelt får ta en paus ifrån banan ett tag, beroende på hur mycket ni har varit inne…
// Ida
#3 Hej tack för tipsen! Ja han e riktigt svår lastad så han tycker ju inte om de men han bara jävlas med oss. Jaa runt om kring banan tycker han det är spännande, eller när man värmer på slingan! Men själva banan tycker han inte om. Och vi är inte alls på banan så ofta för vi tänkte att de kanske är bäst så. Han bara lägger av att springa och då blir de oren trav. Han behöver lära sig att springa fullt ut och tycka det är roligt att springa. Men nu har vi ju tid på oss till våren så jag tänkte hitta på lite annat till honom :)
#4 eller gör tvärt om. Kör mera på banan, inte alltid så fort och alltid i sällskap. Kan vara att han får typ av prestations ångest och vet att banan betyder hårt arbete… så gör banan rolig istället. Kör gärna med någon långsammare häst, unghäst eller kanske en shettis… då får din ponny känna sig bäst.
Så gör man ju gärna med varmblod som blivit lite trötta på banan, tränar med unghästar ett tag… de brukar kunna tända till av det.
Jätte svårt problem att lösa, men jag hoppas du hittar en lösning som kommer fungera för er.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
5# Jo de klart! Tack för tipsen. Jag kör alltid i sällskap men han är lite bättre än min ponny. Jo jag har tänkt att jag ska öva mer på hans snabba trav, de han hinner med. Tro de har mycket betydelse, sen är han även mycket stel i ryggen så måste försöka mjuka upp honom!

Löshoppa honom så han får mjuka upp ryggen lite. Ge han massage, både med och utan liniment. Jag brukar använda radital eller blue lotion.
Du har Kalmar som hemma bana med va?
Nu är ju tävlingarna snart slut men till våren kan man ju sammla ihop en massa ponnykuskar med olika ponnysar så att man kan träna många tillsammans med hästar som har olika rekord, och då behöver man kanske inte köra så fort utan lägga sig med någon som travar lite saktare i stället ..
Jo löshoppa hade jag tänkt pröva, han hoppar tydligen väldigt bra! Ja massage är nog inte helt fel!
Nej jag har Tingsryd som hemmabana men bor ju närmre Kalmar så är ju mer där och träna osv. Men de låter ju som en bra ide! För den ponny jag träna med är ju mycket bättre än min så blir ju lite för snabbt för min.
Kan man typ inte åka till någon bana och få honom att förstå att detta är superkul? :D

Jag red galoppintervaller på banan på mina som var bantrötta. Fungerade fint!
#10 ja det låt som en bra idé! :D

# 4
Låter mer som att hästen är på något vis obekväm med situationen att åka i hästtransport och därför förknippar det med att ni åker till bana, att han inte tycker det är på något vis roligt eftersom han tvingas gå in i hästtransporten? Så tolkar jag det som, så mitt råd är att du ska vänja honom vid transporten så att han bara går rakt in, kanske rent av tycker det är kul att stå i hästtransporten!
Många gånger är det att hästen tvingas gå in i ett trångt, ofta mörkt bås, blir på dåligt humör för att han inte tycker om att gå in i hästtransporten och därför blir omotiverad!
Testa att gå ut och in, ut och in, ut och in i transporten tills han tycker det är tråkigt. Så lär han sig att transporten inte äter upp honom ;)
Sen tycker jag att du ska skaffa en laser/massage apparat och dra igenom ryggen på honom så att han är mjuk och fin i musklerna innan ni ska lasta :) Ta honom till en kotknackare också, skadar ju inte att lösa upp eventuella låsningar! :)
Nej nej tror inte de är transportåkandet som gör att han inte vill springa på banan, för när man kör bredvid banan då tycker han de är skoj och går och kollar på allt.
Jag tror det mer hänger på stärka upp ryggen och lära han springa fort och hitta på lite annat som han tycker är roligt.
Han är redan kollad och knäckt av en så de är inget fel, de sitter nog i musklerna. Men massage är ju en fördel! Sen måste man ju jobba med att mjuka upp musklerna, genom kanske löshoppa och lite sånt tro jag! :)

Bygga muskler, intervaller och köra mer på banan så han får titta ordentligt på allt som finns att se?
Ett gott tips ifrån mig så som jag har tränat min egna ponny i sommar är att leta rätt på en kompis som kan rida brevid dig i "alla lägen" dvs. Bakom, snett brevid, helt brevid och försöker att dra förbi.. Den sortens träning har motiverat min ponny att ta i allt hon har så fort hon hör att en häst kommer då ökar hon som f*n eller när hon ser dom fram för sig…
Tack :)
#15 De låter ju riktigt smart, måste bara försöka få tag på någon som kan de. Hemma kör jag tillsammans med nordsvensk och han tycker inte om att köra bredvid så blir ltie svårt med han. Men på banan går de nog att lösa med nån annan!
Min har blivit mycket bättre när jag började träna med tyngre vagn och han har bygt upp ryggen, så då känner han att han kan springa så han har blivit gladare och piggare hemma :)
Få se hur han beter sig på banan lite längre fram sen men det ser mycket bra ut! När man har jobbat med honom i ett år så hoppas man ju på respons och han har utvecklats jätte mycket! :D
Tack för alla tips! Ut och gå i skogen är jätte bra för honom också de gör vi iallafall en gång i veckan :)
Rida är jag lite väl tung för och jag har tyvärr ingen annan som kan rida på honom.
Han går bäst med sin träningskompis Nordsvensken Amos :)!

skippa banan ett tag, gör massa annat. som att rida mer, ut i skogen, hoppa lite rid dressyr, kör dressyr o massa annat än just trav :) min häst va också så, men så länge jag inte åker till banan (utom till tävling) och varierar hans träning så tycker han de är riktigt kul på banan!
tror ofta problemet till att hästen kanske inte vill springa på banan är för att man har "tröttat ut" den på banan. man behöver ju faktiskt inte träna 1gång i veckan där, bättre o låta dom åka dit till tävling o kanske nån gång IBLAND så dom känner, "Fan va kul o va på banan igen!" :)
#19 Jag är aldrig på banan förrutom på tävlingar, bara nån gång kan hända. Rida är jag lite för stor för men som jag skrev innan så har de blivit mycket bättre med honom :)

#20 okej :) de är ju bra!
kan ju vara så att du har varit rädd för att få bestraff för hård driving och inte vågat pressa honom lika mycket på banan som hemma? och så har han lärt sig att på banan behöver han inte anstränga sig lika mycket.
eller att han inte har varit på banan tillräckligt mycke och mer tittar sig omkring och tittar på de andra hästarna
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights