Vad hände med vintern?
Ja, som rubriken lyder… Vad hände egentligen med vintern? Vet inte hur det ser ut hos er andra, men hos mig har vintern aldrig kommit utan det har varit en lång och seg höst med regn och plussgrader vilket lätt till att vi inte kunnat använda alla hagar som det var tänkt och fått turas om med våra grushagar vilket lätt till dåliga hovar då det är så blött… -.-'
Tittade på kälke/släde i höstas och var taggad till tusen, men men. Det får väl bli nästa säsong då! Positivt är väl att hästarna inte satt lika tjock vinterpäls då det är plusgrader. Men som sagt. Skulle ge mycket för lite snö här nere!
Hur ser det ut hos er? :)

Vi har en meter snö och kan bara färdas på plogade vägar, men det är inte så kallt 
Flytta till Boden, då får du vinter! ;) här har vi kanonbra vinter med mycket snö och (än så länge) ingen smällkyla!
Jag tycker det är superskönt att vi " fuskat bort nov,dec och snart jan!! Nu kan ju endast feb och mars bli svinkalla !! yippie.
Inte mer än rätt om man tänker på förra vintern…som var jättelåååång
Anna Manberger, www.stuterila.se
Regn, underkylt regn, blixthalka och stenhårda vägar. Inge vidare träningsförhållanden alltså. Men i år gör det inte så mycket då stona ska ha föl i sommar. Hingsten tränar dressyr istället.

det är ju inte bara träningen av hästarna som påverkas.. Efter som vi inte fått någon "riktig" vinter än så har inte bakterierna i jorden försvunnit och många hästar blir sjuka av "jordbakterien" som slår till… :/
#5 "jordbakterien"? Vad är det?

Läste bla i en tidning för några månader sedan om en jordbakterie som drabbade hästar som står i leriga hagar och som får i sig lera. Att dom drabbas av en bakterie som ger en blodsjukdom och som leder i 95% av fallen till döden… Verkligen hemskt!! Så lite minusgrader hade vi gärna velat ha några veckor framöver här i skåne…

http://helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7252670
(kom inte med i förra inlägget)
#7 Är inte det stelkrampsbakterien dom menar? Den är ju i jorden och är ju dödlig till nästan 100%.
Din länk handlar om mögel som leder fram till kolik. Vilket också är farligt. Men det kanske inte är den artikeln du menar i ditt tidigare inlägg?

#9 jag hittade inte artikeln om bakterien, kommer inte ihåg allt vad det stod men det är ju farligt!
nej det var inte den artikeln, men tycker även den är värd att läsa!
Här i Rimbo e de bra, sådär 2 minus..
Anna Manberger, www.stuterila.se
#7 min kompis häst dog av just den bakterien i höstas.. inte kul han klarade av ca 2 dygn sen orkade han inte med mer. Det var även den som järvsöfaks besegrade!
jag väntar bara tills det börjar smälta så att man kan träna hästarna utan att vara rädd att deras ben ska fara till skogs och kroppen kvar på vägen
visst finns det broddar men skorna är för nedslitna och de fäster inte, kommer inte lätt till en affär heller. man får köra lungt och vänta ut isen..
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Jag hade gärna bytt ut leriga hagar till en halvmeter snö om det gick! :)

Det är underbart med snö istället för lera, nu slipper vi ha täcke på hästarna för att kunna köra dem utan att det tar en evighet att borsta ur leran ur pälsen. Sedan vi flyttade till norrbotten har vi i stort sett slutat använda täcken 

Här är det bara lera och halva sto hagen består av en sjö med vatten . Men fö rmin del kan vintern strunta i att komma nu , de är alldeles för sent tycker jag.