ston som varit mammalediga
I tråden om gårdagens tävlingar på Kalmar pratas om Mareld, som fått en nytändning efter sin mammaledighet och springer fortare än någonsin.
Förra året återkom Roxette II efter att ha varit borta pga planerad mammaledighet - att fölet inte klarade sig är en annan sak, hon fick en lång ledighet ändå. Roxette sänkte sig rejält förra året.
Båda dessa ston är ju redan nere på tider där det oftast handlar om tiondelar om de säkner rekorden, flera sekunder är ovanligt.
Finns det fler exempel på ston som fått en nytändning efter mammaledighet? Är det kanske till och med så att man skulle utnyttja den möjligheten oftare?
Åsikter och reflexioner…

Vad jag märkt springer ston som varit mammalediga eller på betäckning en aning bättre än innan.
Det finns ju biologiska orsaker till att det blir så.
Veritas odium paretFörvånad

Min Hults Pirita har vart mammaledig i 2 år. Hon sänkte 11 sekunder första starten! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Min Linhagens Flisa sänkte ca 10 sekunder efter mammaledighet.
Veritas odium paretFörvånad
Dräktighetsdoping…. 
Min Esska är ju under igångsättning efter sin mammaledighet. Hon startade ju bara 4 ggr så treåring så hon har ju ändå hela sin utveckling kvar, dvs man kan inte dra några slutsatser utifrån hennes kommande resultat. Men jag hoppas ju att det ska gå bra!

Vi hoppas mycket på Jaritza inför nästa säsong, får se om "mamma doping" fungerat på henne :-)
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Vårat sto Lojsta Candlelight var mammaledig 2005 och kom tillbaka 2006, hon gjorde 6 starter 5-0-1 och sänkte ca 10 sekunder till strax över 2.00. Hon startade även ett fåtal lopp när hon var betäckt, placerad i alla och två segrar blev det.
Cecilia
Vi har alltid låtit våra ston tävla omväxlande med att dom haft föl, dom mår inte illa av det, och blir många gånger mycket bättre. Allrahelst om man har en sur och tvär ponny, så brukar det bli mycket bättre….snacka om mammadoping! :) En annan orsak till att vi gjort så, är att om man har ett bra sto med fin stam, så vill man ju ha föl när dom är lite yngre, inte när dom är 16 och dessutom mycket svårare att få dräktiga för första gången!
åh nu funderar jag ju allvarligt på o ta föl på luddan :D nån som oxå vill att ja ska de? :D

Amanda har ju fått för sig att vi ska sätta i gång Slättens Lina igen nu till nästa år då har hon fått vara mammaledig i 2 år då , får väl se nästa år hur det går då *ler*