Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 774 ggr
xcandygirl
0

Min shettis behöver "travas in"

Varnar för ett långt inlägg.. Tungan ute

Som rubriken lyder: Jag har en shettis som är runt 9-10 år. Jag har småsyskon som älskar att rida på henne, men det är lite svårt för dom att rida då våran ponny inte är helt pålitlig. (Jag red henne när jag var yngre och hon började kasta av så fort hon blev uttröttad.)

Hon är travad, både hos förra ägaren och av oss, men som sagt så är hon pålitlig. Hon lyssnar inte så duktigt på hjälperna, och så fort hon tröttas ut/ tröttnar på någonting kan hon stegra, sparka, bocka osv. Hon tänker inte på att vagnen är ett hinder för allt dedär.

I somras försökte vi trava henne, men hon blev rädd för någonting, stegrade sig och, i panik, sprang in i buskaget brevid med full utrustning. Där blev det stopp och hon blev "liggandes" tills vi hade fått av selen osv.

Sedan dess har vi inte rört vagnen, men vi har tömkört några gånger, och det har gått hyfsat bra.
Jag tror dock att vi måste börja om från grunden med att köra in henne, men hur gör man? Finns det någon bok som är läsvärd?

carsbo
0

kanske felet sitter djupare än så, men mitt shettissto var helt ok att köra utom en sak - med jämna mellanrum så kastade hon sig åt sidorna medans hon bromsade. visade sig att det var det flashande ljuset imellan träden ifrån solen som skrämde henne. alltså att hon travade i skugga - ut ur skuggan - plötslig sol = vek sig åt sidan. på med helstängda ögonlappar för ögonen och problemet var löst

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

xcandygirl
0

Ja, det kan ju vara något sånt, men det största problemet är att hon har svårt för att följa "instruktioner" :/

carsbo
0

det är inte så att hon bara är jäkligt envis då? shettisen jag pratade om tidigare, märrar brukar vara extra griniga. alexis kunde man inte rida 3 dagar i rad, sen stod hon still och man kunde mana på henne hur mycket som helst hon bara stog. sen om man red 2 så gick det bra att hon gick efter den som red före, men så fort man skulle stanna eller vända eller något så gick inte det, hon stegrade och hade sig. ville inte gå ifrån den andra hästen.

att ert sto fick panik vet bara hon.. testa med bomull i öronen och skygglappar, kanske det skulle bli bättre. jag skulle nog experimenterat med det först. sen förstår jag att det inte var roligt att åka in i busken, man blir rädd.

det är det som jag kan komma på, kanske någon annan har något

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

xcandygirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det är en märr, Tuva heter hon

Ja, det var väldigt äckligt, men hon kom ut därifrån utan en skråma. Busken däremot fick sig en smäll. :p 

Får hoppas att någon vet hur man får pli på en sån haha.. Flört Hon behöver motion och longering är ju så enformigt att det är ju inte kul alls tillslut /: