Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettpropositioner
Läst 2847 ggr
ryttarn
0

Proppar på SPTF

Propositionerna för mars finns nu under fliken tävling på sptf.nu. Länk.
.
I anmälningskalendern finns också en kort info om olika slags propositioner. Där presenteras bl.a. det nya loppet Specialar’n, ett lopp som bygger på ponnyns rekord och de fyra senast noterade tiderna i lopp, motsvarar ungefär den modell som man använder i Norge.

I dokumentet finns också en ”lathund” där du kan räkna ut hur din häst står till i en rekordhandicap. Observera att dokumentet bara går att öppna i versioner från och med Excel 2010.

(Till Excell 2003 finns ett tilläg att ladda ner från Microsoft så att man kan läsa detta filformat).

Tävlingskalendern för 2012 innehåller tyvärr fortfarande några frågetecken. Senast tisdag i nästa vecka kommer den att finnas på www.sptf.nu.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tessan08
2

Modellen "Specialar’n" användes av SPTGK (Stockholms ponnytrav & galopp klubb) på 70-80-talet, då såg den ut så här:

SPTGK:S handicapsystem utgår från recordhandicap samt gottgörelse för hästar, som i sina fem senaste starter inte presterat sin rekordtid. Hästen handicapas efter genomsnittlig km-tid för de fem senaste starterna. Gottgörelse ges dock med högst fem sekunder sämre än rekordet.

Specialar’n kan nog speciellt vara bra för de hästar som satt ett snabbt rekord i autolopp, en sån tid kan vara svår att prestera i ett voltlopp.

Kan själv tycka att de bör återgå till att en autotid inte ska räknas i voltlopp.

Tusen
3

#1 Precis. Ett liknande system var just gottgörelse som tyvärr försvann för ett 10-tal år sedan. Tycker dessa proppar är bra då man faktiskt som nybörjare kan få en chans med en rutinerad ponny med hyffsat bra rekord.
Tycker det har varit hemskt att nybörjare behövt unghästar för att kunnahävda sig alls i loppen. Nu kanske det istället blir så att läromästare kan få en chans även i ponnytravet. Toppen!Glad

Håller även med dig om detta med autorekord. Helt vansinnigt att inte separera dessa. Självklart ger en flygande start ett snabbare rekord. Det gäller även i andra idrotter (Individuella staffettider räknas ju aldrig som rekord i löpning som ett exempel)

ryttarn
2

#2 Du var ju precis som jag med på den tiden vi hade skillda rekord. Tyvärr "missbrukades" detta ganska grovt och sattes i system av vissa. Kuskar som hade många ponnyer satte i system att bara starta autolopp med vissa för att sedan när dom sänkt sitt rekord rejält i auto starta i 0 lopp. Kommer speciellt ihåg ett tillfälle när vi startade en shettis i ett 3.20 lopp och alla andra hästar i loppet hade ett autorekord under 3 minuter, den snabbaste ner mot 2.30…. Kändes inte speciellt schyst.

Ska man återinföra skilda rekord måste man oxå införa en max diff, annars hamnar vi i samma soppa igen…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Tessan08
2

Även jag var med "på den tiden" och även långt före. Jag började köra 1977 framtill 1991 och hade starthäst fram till slutet på 1994 och mig veterligt förekom inte något fusk gällande detta då. Ändrade man så att autorekorden började gälla i voltstart pga fusk..? Så hemskt många autolopp utöver mästerskapsloppen körs det väl ändå inte och bör man då inte ta tag i de som "fuskar", vi har ju ett tävlingsregelement?

Tycker i allafall inte om att ett autorekord ska gälla för precis som "Tusen" säger så ger en autostart en flygande start och givetvis ett snabbare rekord som sällan eller kanske aldrig kommer att kunna presteras i ett voltstartslopp, men som sagt det är min åsikt, men det är  ju bra nu då med en propp i form av gottgörelse för dom stackarna med rekord satta i autolopp Glad.

Tusen
1

#3 Jag håller inte alls med om att det "missbrukades". Inte mer än vad penninghandicap gör idag iså fall. Alla visste vad som gällde och jag tycker det var mycket  bättre för då vågade man starta i lopp där man egentligen inte hade en chans att placera sig men man fick ändå besked om vart hästen låg i tid utan att man sedan "straffades" i voltloppen.

Alla kände till det och det var ett fåtal som tyckte det var orättvist (men dessa gapade rätt mycket om det istället). Eftersom det var något som alla hade möjlighet att "utnyttja" har jag svårt att se någon orättvisa eller "fusk" i det förfarandet.

Och om det nu hände er en gång så är jag övertygad att ni själva "lärde" er hur det fungerade. Säkerligen hann ni själva "utnyttja" den kunskapen innan den möjligheten försvann.

Fast det var egentligen inte något stort problem. Så många var det inte som kunde vara så "taktiska".

Fast jag förstår att det aldrig blir så igen.Glad

ryttarn
0

#5 Håller inte med, jag tyckte det var ganska vanligt förekommande. Men det gällde att ha ganska många hästar för att kunna avsätta nåra hästar till enbart detta. Vilket uteslöt många av oss att "utnytja" systemet.

Vi som var ganska gröna då och enbart hade en häst/kusk hade inte den möjligheten. Dessutom kan ju den maximala skillnaden mellan auto och volt vara ett par sekunder.

Jag vill iaf inte ha tillbaka det systemmet, möjligen om man begränsar differanswen till max 5 sekunder.

#4 Det handlalde inte om fusk, det handlade om att utnytja systemet. Detta var deffinitivt en anledning till att reglerna ändrades.

Jerker Klang,

www.isil.se

haerrdin
2

Vi har sysslat med denna sport i över 20 år och känner absolut inte igen det som #3 hävdar som förr varandes ett problem och envist fortsätter på samma linje i inlägg #6. Och om det nu skulle uppfattas som ett problem är det bara att strunta i att skriva ut autolopp för de långsamma hästarna och 0-lopparna så försvinner problemet av sig självt.

Att äntligen SPTS åter fått upp ögonen för och lanserar Rekordhandikapp med gottgörelse (nu något modifierat enligt norsk modell och kallat Specialar'n) ser jag som ett fall framåt. När det gäller handikappmetoder är denna den minst orättvisa.

Att se västerut (Norge) och ta intryck gör att jag hoppas att de ansvariga även kan titta österut (Finland) och se hur deras propositioner ser ut.

Huvudsaken är att de proppansvariga minskar antalet utskrivna rekordhandikapp (den mest orättvisa metoden och egentligen en ren bestraffning av hästar som gör bra prestationer) samt att ett förslag läggs fram till stämman i mars att skilja volt- och autorekord vid anmälan till de olika startmetoderna.

Jennie_A
0

#7 du menar förstås SPTF, inte SPTS :)

ryttarn
0

#7 Vi har väll helt enkelt olika erfarenhet där, vi var väll gröna och hade inte lärt oss att utnytja systemet till max……
Angående förslag till stämman i Mars får det nog bli till stämman 2013, motionerna för stämman 2012 skulle varit inne senast 31 december…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#8 Ja, ni var gröna men skulle tro att det var övergående.Flört

MagganS-B
1

# 7 Håller med om att "problemet" måste varit minimalt.

Jag har hållit på aktivt med ponnytrav från och till i snart 50 år, både med penninghandicap och rekordhandicap med gottgörelse…..Det sistnämnda är absolut att föredra när det gäller rättvisa, dessutom är det helt förkastligt att handicapa efter autorekord! Att vissa utnyttjat systemet kommer man aldrig ifrån, procentuellt är det bara en liten klick i det stora hela!

I vissa sammhang är inte det nyaste bäst!

iiirma
1

Jag har också vart med och tävlat mot ponnys som utnyttjat skilt autorekord grovt! Det var ingen höjdare. Och har man bara en ponny kan man inte göra på samma sätt. Jag tycker de är bra att rekorden inte är skilda längre. De flesta startar ju ändå i auto och då blir ju rekorden jämlika iaf. Som systemet är nu går det inte "utnyttja" på vad jag tycker, ett orättvist sätt!

Tusen
0

#12 Va? "de flesta startar ändå i auto" ? Du menar väl ändå att de flesta startar i voltlopp. För autoloppen är rätt sällsynta i ponnytrav. Glad