Hej!
Hej!
Jag rider ponnymonté och skulle behvöva lite tips.
Jag måste träna upp mina benmuskler. Någon som har ett eller flera träningstips.
Om ni har något montétips, kommentera då:)
Kramar, EllenK
Sittande stolen är alltid bra 
ut och springa, simma.
Träna på gym 
Dem jag kommer på just nu! 
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
Tack så mkee^^
Dock bor jag uppe i norrland så vi har för mkee snö för att vara ute och träna
Cykla utan sadel!! :) Och knäböj + step up.

90 graders vinkel mot väggen i någon minut och sen öka när du känner att du kan och orkar mer! jag brukar alltid köra den övningen och för mig ger det resultat :D
Men i hur många minuter orkar du? :D

Utfall med vikter ger galet mycket! (Givetvis utfall utan vikter också, kan vara en idé i början om man är otränad ;) )
Låtsas rida ett lopp genom att titta på ett filmat lopp. Det ger en viss känsla av hur länge ett lopp pågr dessutom.
#6 vad är utfall utan vikter och med vikter? 
tack för alla tips:)

Här har du en komplett uppsättning träningstips för monté ryttare.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#5 just nu så orkar jag 3 minuter men nu är jag helt otränad! men i somras när jag tränade så klarade jag ungefär 5-7 minuter men ska försöka nå till 10 i sommar! :)
men börja men ungefär 1 minut och känn hur det känns i benen, sen ökar du successivt uppåt ! :D
htt://josefinsvardfeldt.blogg.se
#11 oj gud vad länge! :D Jag klarar ens inte 1 minut ;)
Men har du typ benen ihop när du står mot väggen? Eller har du liksom bara ett litet mellanrum emellan benen?
Men hur ofta tränar du? Hur lång tid tog det tills du klarade att stå i ungefär 5 minuter? 
#2 skit bra med snö! bara att springa och pulsa i den så kommer du känna i benen ;)
själva konditionen i sig är ju lika viktig som benstyrkan, jag brukar träna och gå i långa branta uppförsbackar, blir jobbigt i benen samtidigt som man blir andfådd, sen som josefine säger så är 90grader grymt bra träning!
Jag rider en del monté på stor häst och brukar träna genom att dels rida så mycket som möjligt. Men för tillfällt har jag ingen häst att rida på, så då har jag lite andra övningar jag brukar göra. Som i alla fall jag tycker fungerar bra…
1. Uppvärmning jogging/motionscykel 10-15 minuter
2. Styrka knäböj med vikter ca 4-5 kg i famnen 10st
armhävningar 10st
utfallssteg med vikter ca 2 kg i varje hand 10st
plankan 30 sek
styrkedelen repeteras 3-5 ggr
3. Youtube-monté efter alla dessa övningar drar jag igång ett montélopp, antingen vis atg play eller youtube. Jag sätter fast ett gummiband (på lämpligt ställe), backar till lagom motstånd och ställer mig i montésits (antingen bara på golvet eller med en sadel/stigläder+ byglar hängda över en stol) och därefter tittar jag på loppet och låtsas rida med i loppet. 1 eller 2 lopp brukar jag "rida".
Det är lite som Swartlings träningsprogram som var med i springspår i höstas och som ryttarn lagt upp…
(foto:Bea Jakobsson)

#12, ibland har jag dom ihop och ibland har jag dom en liten bit isär beroende på hur trött jag är..
när jag kunde till 5 minuter så tränade jag varje dag i först 2-3 minuter och sen ökade jag sakta men säkert, jadu.. det tog ganska lång tid men jag fuskade att träna några dagar men om du tränar 90 grader varje dag så kommer du snart kunna stå i 5 minuter ;)
lycka till !