Resultat Frankrike 20110613
1. Ängdalas Rocky/Clemens Duvaldestin
2. Säby´s Allan Cross/Emma Gosens
3. Jello Ess/Robin Bouvier
Det var flera med i loppet, men jag fick bara dom tre första av Ankie, inga tider heller. Alla tre var i alla fall glada och lyckliga sa hon…..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Yramis blev 4:a, bifogar en länk till loppet, det verkar som om alla startar från samma distans
www.hippodromes.fr klicka på trot top tour

Hej o Hå, får man väll säga, trav på gräsbana måste vara grymt tungt för hästarna………
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 2 Vi har alltid tränat våra hästar på vallarna…..och på vägar i skogen, men dom har inte alls haft nån nöd på gräset! Sprungit fort också!

Vi tränar också ofta på vallarna har inte så mycket att välja på, även på halvdåliga vägar i skogen ;)

#1 glömde skriva att Yramis kördes av Theo Duvaldestin, 11 år

Fast blev de placerade även om de galopperade över målinjen tro :D det verkar ju så och hästarna verka ju tycka att de var kul och Rocky såg ju jättefin ut :D
Kul att få se de på film måste jag säga

#6 Tror inte det, Yramis kom inte in som 4:a men ägarna har uppgett att han blev det.

#3 o #4 Träna ja, det är en sak, det gör vi åxå av o till efter att vallen är intagen, men inte går det i fullt tävlingstembo då……
Jag är inte alls negativ, utan bara konstatera att det märks att ponnytravet är i sin linda i frankrike. Men jag gissar på att dom kommer att utvecklas snabbt framöver.
Jerker Klang,
Undrar om det inte var ett uppvisningslopp. Det såg ut som om kuskarna blivit tillsagda att hålla ihop fältet fram till upploppet och sedan fick de köra på sina hästar. Det såg mest ut som jogging större delen av loppet. Specielt i början. Kanske därför man inte brydde sig om att de galopperade över mållinjen.

#9 Har inte uppfattat att de ska ha uppvisningslopp utan att det är en serie där de tävlar i flera lopp.

min älskade lilla polle, så himla fin! vågligt att köra ponnyserna utan slagrem bara…
var får ni reda på all denna information tex när dom ska starta och resultat?

någon som vet en hemsida till familjen duvaldestin?
#10 Så är det kanske men det såg inte ut som om de körde för fullt i början. 

#12 Han har en facebooksida iallafall.
#13 Jag får inte kläm på starten, trodde först att det var en embarmlig defilering innan jag förstod att de kör åt "fel håll". Sen får man ha i åtanke att flesta kuskar i loppet faktiskt inte så gamla (10-13). Rocky och Yramis har bara varit i Frankrike ca två veckor (de andra vet jag inte) så de kanske inte hunnit köra in sig på dem ännu?

#2 Det tävlas i trav på flera gräsbanor i frankrike så det är helt normalt för dem, jag tror inte man kan jämföra dem med att köra på vall o dyl, det är ju trots allt banor.
Jello kom 3:a sa dom som tittade på, tydligen så får man galoppera över mållinjen där…. ;) Han åkte tillsammans med Yramis bl.a……har också varit där vca. 14 dagar!
Ohhh jösses…! ser ju ut som en normal träning i klubben…där man kör i klunga och sedan kör på lite fortare…! Vi behöver inte oroa oss för fransmännen ännu…
De joggar ju bara… och sen vet jag inte riktigt vad de har för regler…? men kul i alla fall att de uppmärksammar ponnytravet o vill vara med…!
Varför kör de ponnyerna på gräsbana? det gör de ju inte med Varmbloden!

Jag skulle tro att dom kör som man gör med stortravarna. Dom kanske inte fått någon större information om vad rekorden egentligen står för och hur russen fungerar.
Ser man hur ett varmblodslopp blir kört så inte är det någon som drar iväg ensam utan dom skaffar en bra position och kör sista halvvarvet.
Om dom får reda på att det bara är att "tuta och köra" så komer deras lopp se helt annorlunda ut.
#18 Men är inte fransmännen kända för att tuta och köra med varmbloden?

Alla måste lära sig, det tar tid. Men jag tror att fransmännen blir att räkna med framöver. ge dom några år så kan vi utöka NM till EM. Om nu bara danskarna anpassar sina regler till övriga norden så är dom oxå snart med…..
Jerker Klang,
#20 De behöver väl inte anpassa sina regler efter våra. De behöver bara följa våra när de är här och tävlar. Eller hur?

#21 Kommer inte ihåg de danska reglerna exakt, men vad jag vill minnas finns det en hel del som "ställer till det" vad gäller deltagande i NM. Men det där kan säkert våra danska vänner här på sidan reda ut mycket bättre.
I ett mästerskap funkar det ju bäst om man har ganska homogeniserade regler i de deltagande länderna. Ett alternativ är att utveckla gemensamma mästerskapsregler.
Jerker Klang,
jag kan inte se på länken i #1 :( hade varit kul o se
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#23 Knappa in adressen istället så kommer du dit. Själva länken är förstörd.
# 22 Det är mankhöjderna som dom inte har lika som oss…..
kan inte hitta var man ska trycka när man väl är inne på sidan?
Fanny Henriksson

#26 Tryck på knappen trot top tour precis ovanför den översta "videoskärmen"
Jerker Klang,

Vi har tränat en hel del på gräs, Allan gillar det!
Kul att de fått igång löpen nu!
Jag har varit på trav i Frankrike både på gräs och på grus bland annat Vincenne så jag vet lite om det franska travet.
#14. Det är det franska sättet att starta, jag tycker det är rätt, det ger ingen fördel för någon. du förlorar inte när du ser startlistan då spåren inte är uppgjorda
#17 varmbloden tävlar visst på gräsbana när jag var på "bytrav" körde 3-4 dagar per år/bana och det var inte mindre än 35 000 Skr i första pris och i en del lopp var det tom 100 000 Skr i första pris, så att säga att de inte använder sina gräsbanor till varmblod är fel. Det är status att tävla där med. Andledningen till att de inte är på Vincenne är nog att det blir lite trångt och farligt att ha ponnyer på den lilla stallbaken.
Att tävla på på gräsbana är inte att jämföra med Östanåkra precis.
För övrigt tycker jag det är kul att film läggas upp på hiddodromes.fr. Desutom så finns nog det större möjligheter i frankrike att komma igång med ponnytrav då det finns bannor i varje stad(så gott som).
Som en notering kan man tänka sig att en bana som är minde än Lindersberg (där det inte finns några stallar) har mer i första pris än Solvalla. jag tycker inte man ska komma och säga saker om olika länder, personer, sporter eller andra saker utan att första kolla fakta.
Jesper Björling

#29 Vettigt skrivet!
# 29 Bra skrivet!
Jag har kontakt med Frankrike och kommer att lägga ut lite mer fakta så småningom när jag träffat nån av dom som är intresserade av att ponnytravet kommer igång därnere…..

#31 Följer detta med spänning……
Jerker Klang,
Antar att de inte har börjat dela ut straffpoäng för felaktig drivning där än… :-P
Kul att se igenkännda ponnys!
vad ska man trycka efter man har tryckt på trot top tour? :P
Fanny Henriksson

Jättekul att se loppet! Ska bli intressant att följa utvecklingen.
Förövrigt tycker jag inte att det är några problem alls att de kör på gräsbana, tänk bara på hur ofta man tävlar i hoppning och körning på gräs!
# 35 Gräsbanan dom kör på är ju heller ingen vanlig slåttervall, utan kan jämföras med en golfbana nästan…..russen brukar faktiskt gå bättre (renare trav) om dom ha lite att dra på.

#34 http://www.hippodromes.fr/home.php?page=video209
Hoppas jag fick länken rätt nu så det bara är att trycka på playpilen

#36 Nej, precis. Den ser riktigt fin ut också. Skulle nog hellre köra på den istället för en grusbana som är skumpig och ojämn. Dessutom skvätter det ju en hel del på grusbanor också.
Alltså, om jag har fattat det hela rätt så går första "riktiga" loppet 10 juli, Jello Ess har fått spår 1, Tokajer M.L är med i samma lopp+lite blandade raser ;-) !:
Tokajer har fått spår 6, Yramis o ängdalas Rocky startar oxå, övriga är franska raser el okänd stam !
# 39 Var hittade du det?
tjaaa, ska se om jag klarar dethttp://www.femmechevalpassion.com/Communique-de-derniere-minute_a298.html ,klicka på programme de course
, kan väl va värt lite extra "mumma" när kommer till Gotland
!

det måste tokajer vinna , men hoppas på min älskade rocky!
vet någon hur dom kommer handikappas efter i fortsättningen?
kan någen sende et link til startslistar til detta auto lopp? vad heter honom som skal kjøre Tokajer M.L?
polly
Startlista

någon som vet resultat sen den 10?
Resultat i de tre lopp som hittills körts och programmet för resten av säsongen:
Hippodrome d'ARRAS 13 juin 6 partants
1- Clément Duvaldestin au sulky de Angdalis Rocky
2- Emma Goossens au sulky de Saby's Allan Cross
3- Robin Bouvier au sulky de Jello Ess
4- Théo Duvaldestin au sulky de Yramis
5- Paul Klimczak au sulky de Firt Landais
6- Margaux Goossens au sulky de Esprit
Hippodrome d'Ecommoy le 10 juillet 6 partants 2 non partants
1- Beatrice Bossuet au sulky de Printemps de Buges
2- Clément Duvaldestin au sulky de Angdalis Rocky
5- Aurélien Desmarres au sulky de Oméga Prior
6- Marie Bazire au sulky de Flach de Juillet
Hippodrome du Touquet le 17 juillet, 6 partants
1- Clément Duvaldestin au sulky de Angdalis Rocky
2- Goossens au sulky de Saby's Allan Cross
5- Margaux Goossens au sulky de Esprit
6- Léa Masson Deblaize
Hippodrome de Segré - 23 juli
Hippodrome de Rochefort-sur-Loire 7 augusti
Hippodrome de St Omer - 28 augusti
Hippodrome d’Abbeville - 4 september
Hippodrome de Château-Gontier - 11 september
En fråga: Får vi som tävlar i sverige åka till frankrike å tävla å får de i frankrike åka till oss å tävla ?=D
Tror inte det finns några hinder mer än att fransmännen måste lära sig våra regler och vi får köra efter deras…..precis som i "stortravet"!
Nytt från France:
http://www.ffe.com/circuit/Trot-Top-Tour/Actualites/Clement-Duvaldestin-vainqueur-au-Touquet
Ser bättre o bättre ut för varje lopp !
Tack Carina! Jättekul att få se resultaten!

Ja verkligen jätteroligt att se, speciellt när det går så bra :)
Särskilt gráttis till Duvaldestin, & ängdalas rocky :)
Kan någon som vet uppdatera vad som händer i Frankrike ang deras ponnytävlingar.
Dom körde väl ett lopp i slutet av Augusti?

någon som vet fler addresser till filmerna och resultaten från frankrike?
# 54 Det finns ju massor av länkar i den här tråden ovanför. I år har ponnytravet ännu inte startat i Frankrike!