Nya regler 2012
Nu börjar det snart dra ihop sig till en ny ponnytravsäsong. Om några månader är det full fart över allt. Inför den nya säsongen har ett antal regler ändrats. Här kommer en samanfattning av de viktigaste förändringarna.
Tyvärr har det inte kommit ut några tillämpningar för ponnytravet ännu, men här är en samanfattning av ändringar i STs Tävlingsreglemente.
Hela reglementet hittar du här
VIKTIGARE ÄNDRINGAR 2012:
§ 2 - ST ska ha rätt att beslagta otillåten utrustning,läkemedel m.m.
21 - Nära anhörig
23 - Premielopp jämnställs med kvalificeringslopp
47 - Säkerhetsväst
54 - Voltstartslopp på 800-metersbana får startas utanspringspår
62 - Felaktig drivning i kvalificerings- och premielopp medföratt ekipaget ej godkänns
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

ska vi börja med premielopp till ponnysarna?
Nej! Dessa regler gäller i första hand för stortravet. Tillämpningarna har inte kommit ut ännu.
vad betyder 21 nära anhörig?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#3 Står i TR.
#4 tack såg inte Här länken :P men de menade alltså att nära anhörig ska finnas med i regeristationen? det var lite så jag uppfattade det
Då man läser i reglementet så står det på vissa ställen …eller annan nära anhörig (t.ex. vid val av häst, eller funktionär) I paragraf 21 förklaras vad som räknas som nära anhörig.
Det har alltså inget med registreringen att göra.
Nära anhörig
21 §
Som nära anhörig räknas:
- maka/make,
- sambo,
- barn,
- barns maka/make/sambo,
- barnbarn,
- syskon,
-syskonbarn,
- föräldrar,
- far- och morföräldrar,
- sambos/makas/makes barn, föräldrar
samt far och morföräldrar.
jahaa :) tack!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
de tävlande tömmer boxarna själva efter tävlingarna och förstås att ta en diskussion direkt med travbanan om hur priset kan pressas. En gästbox i stora travet kostar upp till 300 kronor + moms.
han menar inte att priset för boxar ska höjas eller? förstår inte
det är nog inte så men om någon som är bättre på att förstå svåra meningar kan översätta till mer vardaglig svenska 

#8 Det handlar om att samma regler på rena boxar kommer gälla för ponnytravet på samma sätt som för stora travet. Om jag förstått det rätt är detta ett krav från JV och inte ST.
Vad priset för en box är kommer troligen vara en förhandlingsfråga mellan Ponnytravklubben och Sälskapet på varje bana.
Priset 300:-+moms är vad det oftast kostar innom stora travet. Jag förutsätter att alla klubbar i landet får en anständig rabbat av sälskapen så att priserna inte behöver höjas mer än marginellt.
Jerker Klang,

Jag blev också lite osäker på vem som ska sanera boxarna innan tävlingarna och om priset kommer att höjas för de tävlande…
#9 Passa på att komma till Sundbyholm redan vid 13.30 på lördag så kan du vara med och ställa dina frågor direkt till Rikard!
14.30 blir det fika och 15.00 drar vi igång årsmötet!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#11 hade kanske gjort det så man vet vad som händer, tyvärr bor jag lite långt bort och har ingen möjlighet att ta mig dit. får helt enkellt höra med andra om det är något som jag inte visste om ^^
Jag skulle tro att det är upp till klubbarna att ordna detta med sanerade boxar.
Ska man ha folk med lön som gör det så kommer avgiften för oss aktiva att bli bra mycket mer. Finns det folk i klubbarna som ställer upp och gör det ideellt så kommer avg att hållas nere.
Kan sedan klubbarna komma överens om spånet med sällskapet, så kanske sällskapet kan bjuda på spån till ungdomsverksamheten.
Såg nu att det redan fanns precis ett sånt här inlägg (#10) ;)

Tycker det borde funka som de har gjort hitills, annars kan de ju bli så att man får skriva tillhandahåller boxar för en viss summa men att man får stå på egen risk typ…

För jag vet att inom hoppningen har inte alltid boxarna varit urmockade och sanerade i alla fall..

Från Jordbruksverkets hemsida:
Kraven på god hygien på tävlingsplatsen skärps i föreskrifterna om träning och tävling med djur som gäller från sommaren 2010. Genom god hygien kan vi förhindra att sjukdomar sprids mellan hästar och mellan hästar och människor. Spridningen av antibiotikaresistenta bakterier är ett reellt hot mot möjligheterna att behandla människor och djur.
Tävlingsarrangören ska se till att
- de inhysningssystem som används i samband med tävlingen inte innehåller gammalt strömedel, foderrester och gödsel
- utrymmen och boxar som används för gästuppstallning är rengjorda och desinficerade innan de tas i bruk
- eventuella skydd som har direkt kontakt med djuren rengörs och desinficeras mellan varje gång de används
- de gästande djuren inte kommer åt vattenkoppar och krubbor i permanenta stallar
- det finns varmvatten och tvål för handtvätt för dem som hanterar djuren.
Detta gäller altså oavsett vilken tävlingsform som man anordnar.
Läs mer på:
Jerker Klang,

#16 Jerker så stod det ju förra året också , men de användes ändå inte inom travet och inte överallt inom ridsporten heller.
Då kan man ju som arrangör skriva att box hyres på egen risk annars får ni använda era transporter för det finns ju faktiskt ingen lag på att man måste tillhanda ha boxar på en tävlingsplats.
Men då kan de komma och bli så tex att man får hyra box på egen risk , annar så får man väl stå i transporterna ??
har en del gånger haft att det inte varit helt nytt spån i boxen eller hö kvar, men jag vill helt enkellt inte klaga för jag är bara tacksam att man får ha dem i en box, transporten tycker jag inte är jättesäker att hålla på och sela sin häst i och runt, min flash kan ha sina ryck, det hade han ju tom. inne i ett stall förut på eskils dubbelhelg.

#17 Tror att det är så att alla centralorganisationer har fått sig en rejäl uppsträckning av jv, egen risk är inte ett acceptabelt "undantag" enligt JV. Detta anses vara en del av djurskyddet och framförallt i bekämpningen mot smittor som man nu tar ett rejält tag med. Så jag skulle tro att arrangörer som inte följer detta kan få arrangörsförbud.
Jerker Klang,

#19 Eller så hyr man inte ut boxar .. för det är ju ingen som kan tvinga arrangörerna att hyra ut boxar om de inte vill tex ??
Hur ska tex Tomelilla , östanåkra rengöra sina spiltor , där står ju hästarna uppbunda och dreglar tex på rören runt ..
Jag kan ju tycka att allt blir lite väl överdrivet men de är jag det ..
Frågan är ju även om ponny kuskar har lust att betala 300 kr per box …
Jag är inte det i alla fall..
#20 vet inte om det är bestämt så. men om priset för boxar blir högt då står har jag inget val än att stå vid transporten

#21 Priset är upp till klubbarna att förhandla med sälskapen om.
på sptf.nu finns mer information om vad som gäller och varför.
Jerker Klang,

Jag tycker det är bra att det blir regler på att boxarna måste rengöras! Jag betalar heldre 300kr och kan veta helt säkert att min häst inte får i sig ngt som kan framkalla positiva resultat på dopingtester!
Nu kanske det är skillnad för mig som bara haft en häst och som nästan bara tävlar i lopp där man tar dopingprover jämfört med andra som har 4-5 hästar med sig till tävlingarna.

#23 Vi har ju oftast 2 hästar med oss till tävlingarna men jag har inte råd att betala 600 spänn till boxar en tävlingsdag så då får i alla fall våra stå i släpen i stället..
Med tanke på att när man är inne och tränar sina hästar använder boxarna på banan och då är de ju inte rengjorda med annat än mockning så är de ju eg ingen skillnad mot om man tävlar ;) samma smittorisk när man tränar ju eller ??

#22 JO visst ska man förhandla med klubben men varför skulle de kunna ha de så mycket billigare för ponnyerna än vad storhästarna har det ?

#25 Sponsring är alltid ett givande och tagande.
Tävlar man om 25.000:- i första pris känns ju inte 300 så farligt, men när boxpriset motsvarar ett andrapris känns det lite väl tufft. Undrar vad som skulle hända om man höjde boxpriset för stortravet till 10.000:-.
ST och sällskapen vill ju att ponnytravet skall växa och frodas, då får man tillsammans med klubbarn se till att detta hamnar på en ekonomiskt överkomlig nivå.
Altefterssom tävlingsarrangerande går över till sälskapen skall ju ponnytravklubbarna mer bli en intresseorganisation som ar till vara medlemmarnas intressen. Presis som övriga basföreningar. Detta är ju typiskt en sådan fråga att ta tag i…..
Jerker Klang,

#26 man får knappt sponring till loppen 
De borde rimligtvis bli subventionerade boxpriser då vi håller på med en barn och ungdomssport med i vissa fall inga prispengar alls. Det går ju inte riktigt att jämföra med de stora travet. Bara att vänta och hoppas på att de fattar ett realistiskt beslut annars är vi tillbaka där vi började en gång i tiden, ute på parkeringen….

#27 Vad jag menade var att om Sälskapen skall subentionera priserna på boxar(sponsra) så får ju vi travklubbarna peka på vad vi erbjuder tillbaka.
Jerker Klang,
I Boden har vi förhandlat så att vi får boxar som är rengjorda och förslutna för tävlingar. Klubben återlämnar dem i samma skick. Sällskapet står för spånet. Kostnad för klubben: 0 kr
Sen skriver klubben ut i programmet att alla boxar ska tömmas efter tävlingen. Ej tömd box debiteras 300 kr.
På så sätt är det snabbt att återställa dem efter tävlingarna och de startande belastas inte med höga boxkostnader.
Vi tar endast betalt vid övernattningar, och då pga att det går mer spån och att stallarna belastas mer (förslitningsskador).
Men det är upp till klubbarna att förhandla med sina sällskap.
Och jag håller med Jerker att stora travet måste se ponnytravet som ett underlag och sponsra sina ungdomar, som dessutom inte har egna inkomster eller höga prispengar att tjäna.

Vi tömmer ju alltid boxarna efter tävling om de ska tömmas ..
Vi har ju även själva alltid sett till att boxarna är mockade innan tävling ,det har aldrig stortravet hjälpt till med .
Vi sköter ju alla redan stallfiket på stor travets tävlingar ;)