Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1394 ggr
olivialundgren
0

Måste man ?..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…ha käk på i loppen??Ska man säga till nån att man kör utan isåfall??!

För att jag tykr att mni Zoylett springer så mykt bättre utan.

Mille
0

nej det måste man inte, men jag tror man måste ha det om det är autostart.

equuleus
0

Nej du måste inte ha någon check i loppen :)

olivialundgren
0

#1 varför i auto??:( just där jag inte ville ha på henne :P För att hon kan dra under vingen annars??

Mille
0

#3 jag vet inte, jag har bara för mig att man ska ha det av säkerhetsskäl, har ingen aning om vad som skulle vara säkrare med check…får väl kolla i regelboken om det fortfarande gäller…vet inte ens OM det är så, har bara för mig det…

olivialundgren
0

Okej :D

Mille
0

#5 helt OT, men är det din häst? Var hittade du bruna travtömmar i ponnystorlek…Oskyldig

vasiria
0

anledningen till att det är säkrare om man har check är att då kan inte hästen få ner huvudet och slå.

olivialundgren
0

#6    OT?Jag köpte dom på en häst affär här nere på gotlan ( Dharves) finns även mörkare. ( tydligare bild)--->

olivialundgren
0

#7 Joo.Men hon är nästan snällare utan käken,hon blir bara irriterad på den och då försöker hon slå isället och springer flera sek snabbare utan.

giffan
0

Det är inga krav på käk i loppen, och man måste inte säga till om man kör utan.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

jaegeer
0

man måste ha käk i auto loppen annars kan dom krypa under vingen..

_JonnaRoos_
0

Nej det behöver man inte, har aldrig kört med det på pondus:)

nemesis
0

jag har för mig att man inte behöver käk i autolopp…det är upp till en själv..

olivialundgren
0

Zoylett kommer att ha bakspår den här gången,när hon skall vara bakom bilen så hon kan inte krypa under:P

divansson
0

jag tror inte heller att man måste ha käk. men det är vel säkrast att ta med utifall.. det är bara att ha den ganska lång isåfall.. :)

AK47Kalashnikov
0

Såvitt jag vet så måste man bara ha käk i auto i monté? Jag har kört flera autolopp med min häst (som inte har käk) och aldrig hört något om att det inte ska vara tillåtet… (fast det kanske är samma som med säkerhetsstigbyglar=ingen som bryr sig..)

Cherriese
0

jag har också bara erfarenheten att det är bara i monté du måste ha käk i auto.. ingenstans i regelementet står det att du måste ha käk i travlopp, hur många varmblod går inte utan käk?

ex. Torvald Palema

thilda-
0

men annars så kan man ju ha Autokäk :) bara o släppa efter under loppet :)

Eva_A
0

Giffan m.fl.  har helt rätt.

Bland stora hästar är det endast krav på uppcheck i montélopp med autostart.

olivialundgren
0

_Tack för alla svar. Får fråga nån här nere på Gotland,som har ahand om det :D
_

giffan
0

#20 varför ska du fråga någon nere på gotland för? Läs i tr… Det är helt ok att köra auto lopp utan käk, å man behöver inte ha sagt till någon!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

olivialundgren
0

För alla säger olika svar,typ.

Mille
0

Jag kollade i tr under §48, Hästens utrustning och där står det ingenting om att man måste ha check iaf, det enda som näms om check är att du kan bli utesluten om den är för kort. men som sagt, ingenting om att man måste ha den.

PippiL
0

Du måste inte ha check när du kör sulky lopp. Däremot om du rider monté och det är autostart. Det är en säkerhetsfråga. Hästarna får svårare att stoppa in huvudet i grinden om du har check. Så har jag fått lära mig iaf.