Fel?

Jag har aldrig brytt mig om det där med grimskaften, tar det som är närmast till hand för stunden. Hingstgrimskaft eller vanligt tycker jag kvittar, lite tyngre att gå och bära på en kedja är väl enda skillnaden:P

Hingstgrimskaft är vad jag förstår gjord för hingstar, som är lite starkare och vissa kanske till och med bråkiga? Då kan man väll lika gärna använda det på ett knepigt sto ;)

Fel kan det väl aldrig vara..man gör väl själv som man tycker och känner, tycker då jag. Är hästen bråkig är väl det bra att kunna ha lite bättre kontroll på den då om man sätter grimskaftet under hakan.

Använd ett stigbett istället!
#5 Varför då? Har du någon bra motivering till det?
Jag tycker absolut att det är okej att använda grimskaft med kedja oavsett kön på hästen, när det finns behov av det.
Däremot kanske jag tycker att det är läge att ta tag i uppfostran av hästen om den beter sig så, för det är inte ett acceptabelt beteende utan kan bli farligt i stället.

**#6 Jo,absolut.Hon får inte hålla på så,men om man skall säga te henne.DÅ blir hon med så jäkla bitchig,och hon e så jävla stark så…man klarar knappt av att hålla henne.Men tänkte med kjedjan så blir hon inte lika stark men känns taskigt mot henne att säga till henne,och att hon har kjedjan på sej DÅ
**

ja har de på min vallack.. tycker de inte spelar nån roll.. huvudsaken är att man har kontroll på hästen..

#6, använde själv det förut på ett bråkigt sto som jag inte klarade av att leda i mina yngre dar, släpade efter som en vante när hon stack med mig. Använde stigbett när jag ledde henne från och till hagen.

jag använde kedja på min lilla shetlandsponny för hon e så busig, o gudomligt stark.. :)

man får väll ta det som känns bäst!
Jag har kedja på min pålle :)
nee jag tycker inte att det är någe fel alls jag har ju hingst grimskaft på min valack=Pdet är ju bättre att ha ett hingst grimskaft där hon lyder än ett vanligt som hon inte lyder tycker jag
För övrigt har jag också kedja på en av mina shettisar.. Han är dum i huvve x)