gas hjälp.
mitt russ behöver mkt stöd i munnen när han skall springa fort, och när man lägger på tömmen så är han jätte känslig och ökar det minsta lilla den nuddar, han lyssnar på smackningar, men det blir inte lika mkt tryck som med tömmen, hur skall jag då få honom att gå fort utan att tappa honom in i gallopp?

putt*

hoho, ingen som har ngt bra tips?

Tömhöjare eller va det heter.

Det är nog ganska vanligt att hästen galopperar om man använder tömmen som drivhjälp eftersom du släpper stödet i munnen då. Hur reagerar han på spöt? Då behöver du ju inte släppa stödet för att driva…

lika med en shettis jag kör ibland.. kändes hopplöst först. men nu går allt perfect. pröva att hålla i tömmarna så som det behövs och smacka på stumt.. håll i tömmen så som det behövs.. bara att dra ned ena armen lite.. funkar för mig.. :P annars går de vel att pröva helstängt och pisk.. kanske ryckproppar/ryckhuva?
håll i ganska ordenligt,, fram med spöt och driv lagom :D
Ligger han i käken när han springer??

Testa byt bett? ett bett som han tar mer stöd i munnen själv med?
Raka Plastbett brukar vara bra!
Annars testa Raymondchek i den kan dem får bra stöd!

Jag skulle nog försöka ändra lite utrustning/balansering så han inte är lika tung fram. Låter som om denne är det eftersom den faller lätt över i galopp om du manar på den med tömmen och släpper stödet.

hmm, han l'gger sig dåligt i en vanlig käk, så ja ska testa raymond, just nu går han barfota fram och bak, men skall skos runtom snart, kanske blir lite bättre då-skall pröva att byta bett med .

Sen är det ju ofta så med vissa hästar när dem håller och lär sig springa i nya farter! att det blir lite ostadigt. Jag kan bara gämföra med min Colt. Han har alltid varit lite vinglig och behövt mycket stöd när man kört fort! Men nu har han gått ner i tiderna och han har lärt sig springa dem tempona själv utan stöd.
Så det kommer säkert! Men i början får man hjälpa till lite! :)