Bästa hästminnet
Berätta om erat bästa hästminnet som ni vart med om :)
Mitt bästa hästminne var absolut när jag fick min häst Stubin som betyder allt för mig! :)
Mitt bästa minne va min seger med Timoon-X den 12 augusti 2007 :D
Stall Bråna
mitt bästa hästminne var 2009 när jag och conrad II haft en strulsässong, plus att det var våran sista, men så fick vi tillsist vinna ett sista lopp tillsammans
jag var helt överlycklig över vinsten, och det nya rekordet på 2.34. även fast vi haft 8 vinster sässongen före, och fortsatte tävla sässongen ut med sämre placeringar så var det det loppet som låg närmast hjärtat :)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Mitt bästa hästminne var absolut när jag fick min häst Stubin som betyder allt för mig! :D <3<3 :D

Bästa minnet med Polenta var när vi gjorde årsdebut 2010 och hon hade travat som en kratta i flera år trots vetbesök osv, sista jobbet hon gjorde innan årsdebuten var hon återigen bedrövlig men jag anmälde och skulle värma å se iaf .. och som hon tävlade, hon var en helt annan ponny att köra, de gick att köra henne nu och inte sitta å passa på henne hela tiden, hon sänkte sitt rekord me flera sekunder till 2.12 och utan galopp om ja inte minns fel. Helt otroligt :)
Mitt andra minne som jag aldrig kommer glömma var när min bloding Belmont gjorde "comeback" i vintras efter att ha varit borta från banan i 5 månader pga infektion, han hade varit rätt bra i provlopp och jobb innan starten och jag var glad bara han kom i mål på fyra ben. Hur gick loppet då? Jo han gick i och vann i sin 3:e start i livet .. helt underbart, tårarna rann och jag tjöt över hela stallbacken tror jag, saken gjorde de inte bättre av att de var på hemmabanan, de betydde mkt och stort.
Har många gånger gråtit när min dotter Rebecca Dahlén vunnit men när hon vann Årjängs Lilla Pris med Skärmnäs Pigall glömmer jag aldrig…..
Säger samma lopp som ovan…! När våran stjärna Nypon II vann Årjängs lilla 2010 och gick då samtidigt under 2 min för första gången! Det va en härlig känsla!
Finns så många fina minnen, både på och utanför banan med mina älskade hästar, som jag inte har kvar idag. Jag måste nog välja ett med varje häst…
Med Norrskenets Jupiter var det när vi vann ett lopp under det prestigefyllda Östersunds Dubbeltrav 2006! "Juppe" hade redan gjort en kanonsäsong och sänkt rekordet med 14 sekunder, men utan seger. Så får han ääääntligen stoppa nosen först i mål efter ett riktigt, riktigt bra och spännande lopp!
Riktigt kul var det också att vinna Mini Fördel Boden 2007, inte för att det var ett särskilt tufft lopp eller så, men det var otroligt skön och ingen trodde riktigt att han skulle vinna. Men vann gjorde han, på det viset som Juppe alltid vann på - lite seg i den största delen av loppet, men gasar på utav bara sjutton sista 500 i andra spår och kniper ledaren med en längd alldeles innan mållinjen ;)
Med Zolero (som inte lever längre idag) är det vår första seger, i augusti 2006! Dels var det en rolig säsong då Juppe gått så himla bra, men sen att Zolle vars travkarriär närmast liknas vid en enda lång uppförsbacke, får komma och vinna lopp helt överlägset, efter 11 månaders frånvaro och sänka rekordet med 11 sekunder på samma gång var hur kul som helst!
Med Razmus Raid värmer Kriteriesegern 2009 djupare än djupast i hjärtat. Som han gick det loppet… Jag får rysningar än i dag!
Den värmer extra mycket av fleeeera olika anledningar. Men mest av allt, värmer den för att "Musse" verkligen är en helt fantastisk häst. Alla motgångar och "Musse 2 år"-fasoner bleknar, när man tänker på Kriteriesegern och hela hans 3-års säsong. Ett lopp gör inte en häst, sa någon åt mig, men en historisk häst är en historisk häst och det tar ingen ifrån honom. Jag håller stenhårt på er, Emmy och Musse!
Fler fina minnen ska det bli! Jag längtar tills jag börjar tävla igen!

det bästa minnet med Tejas Pirmin va nog när vi vann på sundbyholms dubbeltrav 08. hela 2007 hade varit förjävligt.. han gick nya rekord men fick inte behålla dom, ingen seger fick heller.. de klicka liksom inte i loppen för han..
jag kommer ihåg att han gick som en kratta på fredagen, kändes nästan meningslöst att starta på söndagen.. men så va vi ute o värmde, hade inte speciellt stora förhoppningar. plus att vi skulle testa ryckluva för första gången! när jag kom tillbaka efter värmningen va jag så glad så jag grät, Pirmin hade gått helt klockrent!!
sen kommer vi ut i loppet, o jag va nervös som tusan! jag visste att om han bara trava som i värmingen så skulle vi iaf bli topp 3.
han fick en tokgalopp i första kurvan o jag trodde allt va kört.. men så ställer han sig o bara drar iväg! in på sista båttre långsidan så rycker jag luvan för han börjar bli lite seg o orka inte rikigt ta sig förbi dom två ledande hästarna.. o de sa bara pang! Pirmin bara försvann fårn dom andra o sen vann han med 10-20 meter på nya rekordet 2.11,1!! tror han sänkte sig nästan 6sekunder!
sen tog han en seger på sundbyholms dubbeltrav 10.
efter ett helt år från träning o tävling så hade jag börjat träna han lite smått, sen bestämde vi oss för att starta honom för han gick tokbra hemma! (tränat i 3månader)
jag tänkte att vi bara skulle starta för skojsskull, se hur bra tränad han va o lite sånt:)
inte nog med att han vann, han sänkte sig till 2.08,3 också!! inte illa för att tränat i 3månader o vart borta innan de ett helt år från träning o tävling
Ett av de bästa minnerna jag har är när jagh och min älskade ponny Miss Fiona som sas vara inkörd men som va livrädd för vagnen gick att köra för första gången.
När vi skulle sätta på henne vagnen för första gången så stegrade hon sig och fick panik. Vi bästämde oss då för att låta det va för att hon alltid är stressad och eftersom att jag hopptävlade henne på den tiden så ville vi inte att hon skulle få massa mer press på sig med inkörning när hon va så rädd.
När jag slutade hoppa henne på grund av vikt/ålder/längd blev saknaden av att ha fiona ute på banorna jättestor.
Jag ville verkligen börja med ponnytrav så mitt alternativ va monté men på grund av min vikt så fick jag inte och ville inte utsätta henne för det, det kunde kanske förstöra henne.
Det va då jag gav mig fan rent ut sagt att de skulle gå att köra in henne. (vi försökte tidigare men hon va jätterädd och vi ville inte att hon skulle åka på inkörning då hon är "rädd" när det är nya människor) Efter en tid med mycket tålamod bad jag mamma komma ut och titta. Hon blev jätteglad. Där stod hon, min fina fina ponny med rockard på som om det va det naturligaste i världen.
Kanske låter konstigt men det va något av det bästa som hänt mig. Den känslan går inte förklara. Lyckotårar kallas det!
När vi sedan kvalade på 2.40 och sedan vann vårat första lopp med mer än 15 sekunders minskining..det va otroligt!
mitt bästa minne var med Oliver II han och jag hade blivigt diskade två ggn irad och jag var verkligen jätte nervös när jag skulle starta efter det och det var på tingsryd jag skulle tävla ( stortrav) och mamma sa om du blir diskad nu så måste du kvala om och det får du inte göra förrens nästa år och det var månaden augusti men han var sjuk han sprang och vann hur lätt som helst och han vinner på nya rekordet 2.42.2 och nästa gång så kör jag på karlshamn samma sak där jag vinner och han sänke yttligare sin tid till 2.41.7 och nästa gång så skulle jag tävla två lopp på tingsryd och första loppet kommer han på uploppet och vinner med en hals och andra loppet lika dant och första loppet så går han exakt sitt rekord 2.41.7 och andra loppet sänker sig till 2.38.9 fyra i rad det är mitt minne med honom. ;) <3
Har så många bra minnen! Har tävlat i 12 år, så man har ju hunnit vara med en del trots att jag bara tränat och tävlat två ponnyer.
Vetaprinsen, som vi köpte när han var ett halvår och sålde när han var 13 år, har jag lärt mig att köra häst med, och inte bara åka med. Han betydde hur mkt som helst för mej. Första segern med honom var underbar! Tror han hade gjort ca 50 starter utan att ha fått vinna, och då hade han ändå ett rekord på 2.48 (det var ett tag sen, så var rätt bra tid då). Han var ofta 2a och 3a, så när vi fick sätta nosen först den där gången, det var obeskrivligt härligt!
Hults Plexus, min nuvarande pojke har skänkt mej så mycket lycka och glädje att det finns hur mkt som helst man kan berätta om. Hans utveckling de senaste säsongerna är ett bra minne i sig.
Men en vecka i september förra året kommer jag aldrig glömma. Plexus startade på Vaggeryd första helgen i sept. Han fick ett sånt lopp som passar honom som handen i handsken, och då gör han sällan bort sej. Ensam på startvolten och han fick trava in sej lugnt och fint innan några bakifrån hann ikapp honom. Sista varvet gick han 1.52 (!) och vann på nya rekordet 1.56,3. Jag var såå stolt :)
En vecka senare åkte vi ner till samma bana igen med vårat då 9åriga varmblodssto Exciting Suit som skulle göra montédebut. När hon kom till ledningen 300 kvar och bara sprang ifrån dom börja jag bara skaka och gråta. 9 längder vann hon med. Som man kämpat med att hålla henne fräsh! Det var rena rama lyckoruset!

När jag och Hagalyckans Cornelius vann på våran hemma bana Klarälvstravet ett insprängt lopp tillsammans med vårat bygdetrav glömmer jag aldrig.
Min första seger, även Cornelius första seger, en rekordsänkning med 7 sekunder, bli segerintervjuad i vinnarcirkeln, segerdefilera inför hemma publik. Folk som ropade Grattis från alla håll, och där satt jag chockad och fattade inte vad som hänt, tårar i ögonen och det får jag än idag när jag tänker på det. Det är ett sådant ögonblick man aldrig glömmer, känslan i starten när han galopperade, sedan i kurvan var vi i rygg på ledaren och på bortre långsidan tog vi ledningen och han bara sprang och vi korsade mållinjen Först.
Ett annat minne är när jag var till Vaggeryd och startade med Ratatas Raimon i två lopp och Min egen Cornelius i ett lopp.
Åkte därifrån med en andra, en tredje och en fjärdeplats och två nya rekord! Hästarna gick så himla bra den dagen, trotts lite krångel i en av starterna.

Besta minnen, fins saa maanga!
Supersonics Dark Bishop (Shettis)
När vi hemta tilbaks hannom efter oseriösa köpare, då han såg vem som kom in i stallet och lysade up som solen <3
Thabasco (Russ)
Min lilla Tabben. RIP. Då han somnade med sitt hovud i mitt fang, dan innan han blev avlivad. Kunde inte fått ett betre farväll <3 Troligen minnet närmast härtat!
Lojstas Starlight (Russ)
Min krigare. Dubbelhälgen i Boden 08. Första starti Sverige. 3a p nytt rekord 1.56 första loppet, och seger paa 2.00 i andra <3 min första ponny under två minuter!
Tommygun (Varmblod)
Då vi van två eksamenslopp tilsamans på en o sama dag med 15 mins mellanrum! Du fick taävla så alt för lite..!
Center min (Varmblod)
Du har tävlad 5 lopp med fira segrar som resultat! Men din första start va magisk. Köpt som projekt, 6 måneder senare, öpningsdan på nya Bodö travbane, lopp ett, debut, seger på sterka 18.7! Kan inte beskrivast med ord!
Mina bästa hästminnen är:
När jag fick ta min nuvarande foderhäst Näsvallens Bobina på foder:) Första starten skulle vi göra på Umåker. Jag mötte jättebra hästar & jag trodde helt klart att jag skulle blir 5^^ Vi var bara 5 hästar med i loppet. Hon sprang själv hela loppet. Ingen att raca med. Längst fram i täten var det tre hästar. Men plötsligt på upploppet galopperade en och den blev diskad. Jag hade inte blivit 4.a utan 3.a!! Jag var så nöjd över min lilla gamla ponny<'3 Då var hon 16år.
Ett annat bra hästminne är:
Jag skulle göra min första montéstart med en häst som dom som ägde Bobina hade. Jag hade ridit ponnyn två gånger. Bara tränat riktigt en av dom gångerna. Jag visste inte vad jag hade för chans. Hon fick också springa själv hela loppet. Trodde även där att jag skulle bli 4.a men hästen som var före mig galopperade bort sig ( blev diskad ). Så där blev jag också trea.
Både i mitt första travlopp & montélopp^^
Sen har jag ju ngr bra och fina minnen med Lojstas Starlight som Benedicte( ovan ) äger:)
Superfina & bra Center Benne<'3 Du ska vara glad att du har honom:) Han är så sjukt bra;)
Mitt bästa minne är såklart när jag vann min första seger med Trollmor på Tomelilla travbana.
Här är en video från när jag vinner med henne : http://www.youtube.com/watch?v=z8vJW59yDe4
Mitt bästa minne. När vi hämta Ellvira, såg min älsling för första gången. 5 timmar i bilen va helt klart värt det! :)
Mitt bästa minne är när jag kom 7:a (inte så bra) efter 3 diskningar på rak + omkval med Olinda. Även om jag blev 7:a sprang hon 3 sek från rekordet! Jag blev nog bara glad för att hon sprang rent utan galopper
Denna säsong hoppas jag på att slippa bli diskad!!!!!

#20 Benne:)
Starre är så underbar så det kommer bara finnas fina minnen med honom<3

Har många väldigt fina hästminnen som ligger varmt om hjärtat!!
Några av dom är:
* När jag fick min första häst 2003, Ripadals Ramona! Hon är världens finaste och jag kommer aldrig älska någon som henne!!
* Min första russ seger! Vilket även var med Ramona, och vi vann med hela upploppet tillgodo!! :)
* Vinsten i ett insprängt lopp med Ramona
* 3:e platsen i försöket till 5-års baggen med Båtares Dina
* Vinsterna med Dina på Eskilstuna och Visby 2011!!
* När Ramiina kom till världen!
* Ramiinas seger i Åbys första insprängda lopp 2011
med mera, med mera