Varför senskydd i fram?
Har ett par nya frambens senskydd som jag fick av pappa i julklapp, de var tänkt till min shettis conrad men de var för stora, passade dock på min lilla röd.
Nu undrar jag vad ni som har senskydd i fram i trav, har det för? De används ju annars bara i hoppning för nedslaget ifrån frambenen. Vet ju att många använder sig av skydd som är onödiga, men hur vet ni att era frambenskydd hjälper ditt russ?
Nu kanske ni tänker, sätt på skydden på ditt russ och ser om han skrapar på dem, men jag vill helt enkellt höra vad ni har era för 
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Jag har sen skydd på mitt russ, då han slår på sig med frambenen där, de märkte jag för att håret började försvinna och han är ganska trång iframstället.(som skavsår såg de nästan ut)
Man kan även sätta på benskydden och ha på vit färg för att se om hästen slår på sig, (om den vita färgen försvinner).
Vi har haft senskydd på just för att skydda senan fram. Monita fick en avsliten böjsena för några år sedan och eftersom hennes bakkliv är så enormt stort är det lätt hänt att hon slår på sid på just senan då hon kommer i obalans och börjar galoppera. Hon har mer än en gång fått stora sår på frambenen av att hon slagit i bakhovarna på benen. Hon har också nästan jämt tävlat med brodd i tån och det är inte så kul att få skador på frambenen om de kommer åt hennes baksidor på frambenen (senor alltså)
Hopphästar har ju också senskydd för att skydda senorna och ge lite extra stöd till kotorna. Att de är öppna fram beror på att man vill att hästan skall känna när den slår i så att den inte börjar slarva med frambenen. Annars skulle man kunna ha vilka benskydd som helst egentligen.
#2 Förlåt om detta är lite OT men jag blev lite nyfiken på den där skadan som Monita råkade utför om jag får fråga lite? Jag "extraknäcker" nämligen som djursjukvårdare på Gotlandskliniken och fick in just en sådan skada på ett varmblod som jag sedan tog hand om som konvalecens. Han blev dock aldrig sig själv igen och avlivades.
Det jag undrar lite är om hon slet av hela böjsenan eller bara lite av den?
Sydde de ihop senan eller lät den självläka?

De av våra som har senskydd fram har det pga överben
Jag har det på en av mina hästar då han slår på sig. :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
#4 pga överben?:) hur menar du?
#5 hur slår han på sig? hur vet du att han gör det?:)

tycker överlag oftast att senskydd sitter bättre än "vanliga" frambensskydd, eftersom dom är skålade för kotan och på mina så sätter dom sig "på plats" utan att glida ner eller åt sidan. Tycker ofta att kardborrebanden på alla sorters benskydd är alldeles för långa på benskydden, men det är ju ett annat probelm :)
Jag använde senskydd till min häst eftersom han som #7 var lite tät och klumpig, speciellt i voltningen.
#6 han fick en liten "knöl" på insidan av skenan. Så satte jag på dem och körde ett tag med de så märkte jag att han inte hade den "knölen" längre och han blev mer framåt med skydden också :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
#0 Om du lindar din ponnys framben med vita benlindor så ser du direkt, efter att ha snabbkört den på banan, om den behöver frambensskydd eller inte. Superenkelt! 
okej, det är väldigt intressant att läsa :) man lär sig något nytt varje gång.
#10 har ingen bana att köra på, fast kanske om man åker in på någon träningsdag att jag kan testa det :)
efter att ha läst nu hur ni kom på att de behövde framskydd, så tror jag inte att mitt russ behöver dem. för han lyfter högt i fram, och går inte som #7. har inga knölar eller andra tecken på att han skaver på frambenen
tack för alla era svar