Vilken hingst?
Vilken hingst skulle ni välja till ett sto med följande stam:
E. Polar ee.Brunte eu. Polly
U. Zita ue. Cedrik uu. Millan
Stoet är grovt byggd, ca 1.27 i mankhöjd.
Självklart Tyson, han verkar lämna tidiga och bra avkommor som springer snabbt och inte krånglar mkt.

Hmm.. Nej inte Tyson han e den bästa inom aveln men man bör tänka på att många avkommor blir väldigt höga efter han och borde kanske ha ett lite mindre sto.. men vågar man ta chansen så ska man göra det!
Ernst Ronaldo!
#2 den tanken slog mig också, efter som stoet är relativt stort är det risk för att fölet blir för stort också…
Ta inte Tyson.Hon behöver en hingst av det lättare slaget pga hon är grovt byggd själv.Tillexempel Monaco eller våran hingst han har lämmnat flera ponnytravare.
Ernst Ronaldo kanske.. Hmm men till mitt sto så blire kanske han el Tyson :)
Snälla ni, Tyson är helt överlägsen. Och första avkomman efter ett sto blir nästan aldrig stort. I detta fall blir det säkert perfekt med mankhöjd på 127-128 cm
#6 Vårat stos första föl blev väldigt stort (varmblod), men det kanske var ett undantagsfall då?
Nej, jag skulle inte ta Tyson, det finns andra bra hingstar! Bond tex ;)
Ska du betäcka Pozzi? :O ^^

#6 Men förstår du vilka ston Tyson fått betäcka? Om man inte lyckas med det stomaterialet han fått så är det ju skandal.
#7 nja vi funderar lite fram och tillbaka :P
Jag vet inte om han behöver be om ursäkt för det. Vad jag förstår är Pozzi ett bra Polar-sto som gått under 2 minuter. Varför då inte ge henne chansen med en hingst som verkligen producerar bra avkommor. Sedan kan man också betäcka med en hingst som är mindre meriterande och hoppas det blir bra. Förvisso är det inga garantier att det blir en bra ponny med Tyson som far men chanserna ökar i allafall dramatiskt.

#10 Jag reagerade bara på att du sa att Tyson var helt överlägsen, det finns ingen hingst som fått det materielt han fått, så man kan inte riktigt uttala sig om det. Och det är klart han inte behöver be om ursäkt för det, men samtidigt är det så att Tyson avkommorna har haft bra möderne och hamnat hos hårdsatsande ponnytrav-människor. Sedan finns det en hel del Tyson-ungar, så det är klart att de då syns på travbanorna runt om i Sverige.
Var och en gör vad dom vill. Visst är Tyson överlägsen som avelshingst jmf med andra och det stämmer att han har fått bättre ston än andra hingstar. En märr av Pozzis kaliber tycker jag ska få chansen på en bra presationshingst.

#12 Jo jag håller med att han är den som lämnat bäst avkommor, inge snack om saken. Jag skulle antagligen också betäcka med Tyson om jag haft ett russto. Jag reagerade bara på att jag tycker inte man kan säga att någon är helt överlägsen som avelshingst när det är trots allt stoet som betyder mest, och han har fått betäcka många bra ston.
Ernst Ronaldo!!
Ernst Ronaldo är ett bra val, med tanke på hans prestationer och att han är en son till Sveriges främsta avelssto genom tiderna nämligen Regatta.

#16, håller med! Vi har ju inte sett någon Ernst Ronaldo avkomma på banorna ännu, men jag tror de kommer gå jevfla bra för dom, med rätt tränare såklart ;)
Annars är Raider en personlig favorit :)

inte Ruffsen o inte Tyson, dom lämnar i överlag stora avkommor o eftersom Pozzi är stor så är det väldigt stor risk för överväxt, ta nån lite mindre o lättare typ med fint steg o exirör

Ernst Rasken

Micklas rek1.47.9a
segrat i bla. derbyt, 5-årsmästerskapet, 5-årsbaggen, 6-års
championatet, Lilla Cajsa Warg loppet m.m. och var 2:a i monté SM blott 5 år gammal

Gumino?
Micklas?
Junisorken?
De tycker jag e mycket intressanta.
#23 jag har funderat på Gumino, men jag tycker att han ser rätt så grov ut på vissa bilder. Risken är väl då, eftersom både stoet och hingsten är grova, att fölet blir rätt grovt. Men jag vet inte hur gumino ser ut i "verkligeheten" han kanske inte är så grov som han ser ut på vissa bilder…

Det stämmer att Gumino är rätt så grov. Man vet ju ännu inte hur fölen blir, vi betäcker Aida Roll 129,5 med honom i år och chansar. Gumino är slutmätt till 127,5 och mättes i Finland till 128cm. I Finland gills inte det svenska mätintyget, dom mäter där vid identifieringen innan man får starta.På hingstpremieringen blåste han upp sig till 129, men 128 stämmer bäst, det har jag fått han till hemma var gång jag mätt. Micklas är 125cm och mycket smäckrare i typen, men han har fått en 9a på typen så han är nog den mera rastypiske av dem två. På russidan finns ju en hel del fina hingstar att välja på, och hur avkomman blir beror en hel del på modern. Tex. Regatta mm. till Ramona Ernst har haft föl efter olika hingstar och alla har mer eller mindre blivit riktiga kanoner. När vi köper en unghäst fäster vi stor uppmärksamhet på modersstammen. Även avelshingstens modersstam är viktig. ett annat ex på ett bra sto är Marelds mamma Molly, som är ett toppavelssto och lämnat flera bra tävlingsponnyer med olika hingstar.

Det stämmer inte det där om att stons första föl blir mindre , vi har haft många förstföderskor som lämnat stora avkommor , är stoet stort och lite grovt så hade ju inte jag heller chansat på en hingst som man vet lämnar större avkomor , sen få han vara bra, men jag håller med Hanna med det stomatriealet han fått betäcka så kan det ju inte bli annat än bra.
Hingstar som är överlägsna för mig är de som lämnar bra med vilket sto som helst , med det menar jag att även om de får ett *sämre* sto att avkomman blir lika bra som de andra som har bättre mödrar då kan man snacka om överlägsen hingst 
Det är alltid spännande när man ska bestämma hingst till sitt sto.
Är man en gambler kanske man pröver an ny hingst som inte har några avkommor ute på banan ännu, typ Gumino Micklas eller Ernst Ronaldo, det finns även andra
Vill man vara mera säker kanske man satsar på en beprövad hingst, typ Tyson, Parat eller Ernst Rasken, det finns även andra
I den här tråden finns det många lösa antydningar från många håll, därför måste några frågor ställas om avelshingsten Tyson II
1. Hur många Tyson-ungar har blivit för stora? dvs växt över 130 cm
2. Lämnar bara Tyson bra avkommor med välstammande ston? vad är ett välstammat sto?
3. Kommer fantomrusset Tuffing från ett välstammat möderne?

Ernst Rasken! Alt Junisorken…… det finns så mkt att välja på…. Lycka Till!
#27 Är det vanligt att treåringar som mäts in till 129,9 cm inte växer någonting på höjden därefter?
F.ö. anser jag att Korsnäs Brådis i förhållande till antalet avkommor är mer överlägsen än Tyson II. K B hade fyra födda avkommor 2003, två kvalade in till kriteriet 2006 och en satte svenskt rekord för 3-åriga hingstar/valacker. Allting är relativt, men hade Tyson II 50% av sina 2003-avkommor inkvalade till kriteriet 2006?

#27 Ja man kan ju knappast klaga ialla fall. Tuffing är u.Sundbys Tuva som är e.Parat, ee. Granit. Sundbys Tuva är helsyster med godkända hingsten Trofé och Pasad, båda har gått under 2.00. finns ett till helsyskom vid namn Twix men vet inte om den startat eller hur den i så fall tävlat.

Skotte 492 

#27 Det är ingen som sagt att han enbart lämnar bra avkommor med välstammade ston. Men han har fått många bra ston, både ston med bra stam och ston som presterat bra på tävlingsovalen. Det finns inte många hingstar som fått den förmånen.
Ingen som nämnt Skotte? Då gör jag det:) Snygg exteriört, inte för stor, 126cm, lämnat bra avkommor(bla Ernst Ronaldo), bra tävlingshäst själv. Ja, han har allt helt enkelt. ;)

#32 Tack Hanna….