Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1733 ggr
Linden95
3

Toppengrej!

Jag har precis kommit hem efter att ha gjort en toppengrej inne på travbanan med min ponny idag.

Jag har gjort en puls och laktatmätning på min ponny som går ut på att du först värmer, sedan kör ett heat (1000m) i ett lugnt tempo, ca 30 sek + rek. Därefter var det in i stallet och göra ett litet blodprov. Därefter skrittade vi runt i någon minut och fick sedan svar på hur han låg till på "laktattröskeln" (mjölksyretröskeln) och utgick efter det när vi körde nästa heat. Detta upprepas tre gånger för att få en bra kurva med olika värden och på sista heatet så kom vi upp så pass att vi klev över laktattröskeln och det var först nu som min ponny blev trött. Då körde vi strax ovanför rekordet (detta bara då min ponny inte tog ut sig i de första två heaten, så då fick vi order om att ta det så fort det gick). Det var även två varmblod som mättes samtidigt och de passerade sin laktattröskel i 1.35 tempo (detta är tävlingsbara varmblod) så det var riktigt kul att sedan kunna jämföra och se skillnaden mellan en ponny och en stor häst. Givetvis är det varierande från individ till individ, men jag rekommenderar detta starkt till alla som vill få en insikt i vad som verkligen händer i kroppen på hästen vid ansträngning och träning. Jag kunde också se på kurvan vad jag behöver träna mer på med honom samt hur hårt jag kan träna.

Riktigt roligt att se. Rekomenderar detta starkt! :D

giffan
0

Var gjorde du det här? Och är det något man bara kan be om att få göra? eller är det något som ingår i någon studie?

Låter jätte spännande.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Linden95
0

# 1 - Jag har gått en träningskurs på 3 ggr där sista tillfället innebar ett arbetsprov för häst inne på banan. Ville du fick du ta med en häst och göra testerna för kostnad utöver kursen. Hon som tog det är utbildad och kunnig. Hon gör detta inom sitt företag så jag tänkte att vi ska göra samma test igen om ett par månader när han är i full tävlingsform och se om det är någon skillnad. Det var jätteintressant! Superkul att få se :)

giffan
0

Var har du gjort det då? Och vem håller kurserna?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

carsbo
0

nu kanske detta är en bra sak, kan inte säga så mycket om det eftersom jag inte har testat det

men enlig mig så borde man känna sin häst tillräckligt bra för att veta och märka vad man behöver träna mer på.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Linden95
2

# 4 - Givetvis! Men det är ju inte alltid så lätt att se när din häst får mjölksyra och se hur hjärtat/lungor samt blodet arbetar i ett träningspass. Vi kan ju bara känna och se hur hästen känns. En av anledningarna till att jag gjorde detta med min häst är för att jag tyckte att det lät riktigt intressant att få se hur min häst arbetar "inuti kroppen" under ett träningspass. Genom detta kunde jag även få lite mer klarhet i hur jag kan lägga upp träningen nu inför säsongen. Ibland är det ju så att man sitter och tränar på ett sätt och allt känns bra, men i själva verket kanske inte hästen tar ut sig över huvud taget, och då blir ju din träning på ett sätt "helt onödig" då hästen inte utvecklas framåt. Likadant kan det vara så att det visar sig att man sitter och tränar för hårt, dvs över mjölksyratröskeln och då bryter du ju ner hästen istället för att bygga upp och förbättra hästens kapacitet.

Men det är kanske en smaksak. Personligen tycker jag att det är bra att det finns olika typer av tester/maskiner/apparater som man kan använda för att lära känna sin häst bättre och själv utvecklas som tränare/hästägare. Givetvis är mycket fingertoppskänsla, men ibland behöver man gå djupare. :)

Linden95
0

#3 - Vi tog det inne på Åby, på travbanan. Det var också där kursen hölls. Jag vet inte hur det ser ut i området där ni bor, men här är hemsideadressen till Nina som gjorde testerna samt infon om testerna: http://www.hippofys.com/Arbetsprov-och-pulsm-tare.html

MagganS-B
0

# 5 Jag har sett 2 frågor om VAR man kan testa detta men du har inte svarat! Kanske fler är intresserade!

Linden95
1

# 7, förmodligen hann du inte läsa mitt senaste inlägg innan du postade ditt! :)

thilda-
0

intressant!!

GranoStall
0

Hej, låter jätteintressant. Vad hade din häst för högsta puls i sista heatet där han nådde laktattröskeln och vad har han för rekord?  Skrattande

//Cecilia

Linden95
2

# 10, då uppnådde han en laktat invå på 5,1 mmol ( runt 4.0mmol är en bra nivå att hålla sig på vid träning, över är absolut ingen fara, men man ska inte träna över hela tiden. En av varmbloden gick upp på 12,0 mmol, men det är ingen fara som sagt så länge man inte ligger där varje pass) och hans puls låg då på 187 slag/min. Han var då inte heller uppe i max då pulskurvan fortfarande var "toppig". :) Då gick han 2.32 1000m, och han har rekord 2.26.6. Så han ligger bra till nu då vi har börjat träna igång. Själv vill jag följa upp detta och mäta igen om några månader när vi är igång och tävlar för att se var han ligger då, så det ska bli mycket spännande att följa upp detta! :) Nu har jag ju även lite bättre koll på hur och vad jag ska göra för att kunna nå längre med vår träning också. Rekommenderar detta starkt!