orattvisst lopp
kolla startlistan till jagerso den 20 maj ..snacka om orattvist lopp. cd mascot startade 100 meter fore en hast som hade samre tid… folk far saga vad de vill men fusk ar det i sadana lopp..
tyvarr kommer vi nog fa se massa sanna har lopp nu med pennnghandicap.. tycker det ar helt fel att sadana lopp ska fa koras ..man kan ju lika garna skicka hem priserna innan loppen..
klart nu tanker val folk att mycket kan ju handa i lopp men ga in och kolla startlistan sa ska vi fa se vad orattvisst lopp…
ta bort pengahandicap….eller gor det mindre fuskigt..
inget kul att halla pa med ponnytrav om sant lopp far koras..det var ju likadant den 19 maj pa jagersro..

Det är ju bara 50% penga. Men håller med dig , orättvist. Men man får ju själv avgöra om man anmäler ut eller ej.
Så sant så sant… Som #1 säjer är det upp till var och en att anmäla, MEN om några år har vi det så här! Då MÅSTE vi anmäla för att enns få tävla..

jag vill inte försvara mig på nåt vis, jag är fullt medveten om hur bra inne han stod men andeningen till det är att han inte varit så himla lysande förut o nu kom han tillbaka efter två års frånvaro o sänker tre sek hur lätt som helst.. den som stod 100m efter har verkligen tävlat troget o varit jättebra o inte gått fortare men vunnit ändå o därigenom tjänat mycket pengar.. jag tror också att om man bara hade kört pengahcp så visst de hade blivigt j*vligt örättvist för många i början men efter typ två tre år så hade de blivigt bra, o ingen hade kunnat fuska bort sekunderna o vunnit ändå.. utan vinner man så blir det 20m i nästa lopp (exempelvis) eller nästa klass om man vunnit två osv. helt övertygad om att de hade varit mycket bättre…
sen gillar jag inte att bli kallad fuskare heller för det har jag aldrig gjort!!
förhoppningsvis jämnar det ut sig då de snabba hästarna med lite pengar vinner några lopp så de kommer till sin rätta klass eller så kan de galoppera bort sig.

Man ser ju redan nu att många ponnysar med snabb rekord och lite pengar börjar springa på sig mer och mer pengar och samlar fler segrar, men använd fantasin med fri hcp så gåre :)
#3, jag menade iaf absolut ingenting illa mot dig! Menade bara hur det blir med penninghandicap.. Din häst gick ju superbra!

Det är vad vi gotlänningar kommer att få se HELA sommaren! Såg russloppet på premiärdagen då Celine vann, roligt att ha en häst som går 17 på start och ha henne 120m efter?? NEJ inte särskilt!

Det är ju det som är så trist med pengahandicap, när de som inte sprungit så fort men fått några fina placeringar hamnar längre bak än de nya, snabbare stjärnorna. det är inte kul att stå långt bak med en långsam häst då.
Sen så ska man väl inte skämmas för att man anmäler ut sin häst i ett lopp där man står bra till, alla vill ju vinna och jag tror nog inte att någon skulle anmäla ut i ett sämre lopp med flit bara för att det ska bli jämnare…

Tycker inte det är orättvist egentligen. Det är väl smart av Erika att anmäla till lopp där hästen står kanon på det.
Sen är det som hon säger, hästen har haft uppehåll, hade han tävlat på som dom andra gjort i två år kanske han inte hade haft det lika lätt.
Nej tycker det var en värdig vinnare i loppet, själv blev jag 0a. Men den som såg loppet såg att mellan 4e och 7e häst skiljde det MINDRE än en sekund i totaltid, det är jämnt, inte vidare orättvist alls!

HAHA men shit, Är det Erikas fel att hennes häst har lite pengar på sig.. och före andra äre väll klart att man anmäler till lopp som passar en bäst :/
Haha jag tror inte tjejen menade något illa mot erika, hon gav ju bara ett exempel på hur penninglopp kan se ut!

Haha nej för jenny du är bäst :D

#11 nej kanske inte, men då ska hon/han väl inte skriva att det är FUSK i loppet att mascot stod så bra på det.
Mig veteligen är det inte fusk att ha en bra häst, det är en fördel!
det var inget illa ment mot erika det var bara ett exempel… ledsen om du tog illa upp erika..jag kan ge massor av olika exempel andra sana lopp…

Det är nog bara att vänja sig vid tanken. Det är så här de flesta loppen kommer att se ut nu för tiden när det bara är pengarhandicap..
MIA, bara för att man skriver fusk behöver det inte menas att man tycker att vinnaren fuskade eller hur? Hon menade ju att SÅNNA lopp är fusk FÖR att det blir orättvist inte ATT JUST ERIKA FUSKADE! Utan att det blir FUSK i alla sånna lopp. ALLTSÅ ingen pik på erika, vem som helst skulle ju anmäla till ett sådant lop MEN det är orättvist! ELLER?
JONNA, du är med bäääääääst <3
Men i penninglopp kommer ju aldrig de långsamma hästarna kunna tjäna ngra pengar efter ett tag, för när de får för mkt pengar på sig hamnar de ju med snabbare hästar. Utvecklas inte dessa hästar och går snabbare kommer de ju i princip aldrig tjäna pengar!
Kommer det jämna ut sig? Njaa.. de snabba hästarna kan ju stiga i penningklasserna och tjäna sina pengar, medan de långsammare är fast i sin klass, om de går sitt rekord varje gång - samma tid! Skulle det vara i ett rekordlopp de gick sin tid varje gång skulle de tjäna pengar i princip varje gång i stället! Penninglopp gynnar BARA snabba hästar som jag ser det!
Jag tycker penninghandicap gynnar SNABBA hästar som har startat lite mindre, samt tränare/kuskar som har fler hästar.
För om man har fler hästar har man ju större valmöjligheter till lopp, och man kan lätt köra dubbelt så många lopp som de som bara har en eller två hästar, utan att någon av de som har många hästar gått mer än 10 lopp.
Detta är inget illa menat mot dom som har många hästar!
Men ja.. Det är så jag ser på det här med penning. Snabba, unga hästar med 30 starter mot äldre, söligare med 60 starter på samma volt.. Kul! *not*

Jag vet inte om det är bara jag som ser det från en helt annan vinkel, finns massor av hästar som har sprungit ett väldigt bra rekord, har kanske samlat på sig några få hundralappar och aldrig fått vunnit. Kanske dax för att dem ska gynnas lite också än att fortsätta få sänka rekorden utan att ta nån framskjuten placering? Vill även tillägga att jag har en ponny med väääldigt mycket pengar mot för sitt rekord men jag kommer starta ändå i penning. Jag tror att det kommer ta nått år innan det börjar jämna ut sig någorlunda och sen äre bara att använda fantasin i proppskrivningarna, Dem snabbare hästarna har oftast tagit många segrar, så det är till å begränsa propparna med segrar. Även med rekord kan man begränsa dem, det om något skulle ju kännas tryggt.
#18 Jag tror precis tvärom mot dig. Dom med snabba hästar kommer att få dom tillägg dom förtjänar. För dom drar på sig pengar. Som det varit med rekordhcp så har dom med snabba hästar suttit och hållit in sina hästar, inte kört ner rekordtiden. Och på så sätt kunnat köra flera lopp och vinna. Nu får dom sina prispengar och tiden spelar ingen roll, och dom får tillägg efter dom pengar dom faktiskt har.
#19 Håller med dig, det är deras tur att också få en seger. Det är inte så kul att komma 5:a 6:a och sänka rekordet, få mer tillägg i nästa lopp och aldrig få kämpa om första platsen. Nu öppnas möjligheterna för fler ekipage att stå i vinnarcirkeln. Det blir inte lönsamt att köra på att hålla in sin häst och inte sänka rekordet.
#20, men tänk att du har 5 hästar, och du bor här uppe. Du nån som du startar lite mer aktivt, nån som knappt startar alls.
Du startar 5 gånger (hyffsat utrspitt) med en shettis som går 2.40, och gör sin första säsong, du vinner alla lopp, Här uppe är det 4.000:-. Och du själv som kusk blir lite "lidande", du får ju ändå köra lopp! Nästa år har du jättekul med den här hästen i peninghandicap, du möter ju hästar som har 3.00-2.50 i rekord på samma volt…