Monté
Måste man rida med skyddsväst och isf vilka är godkända på banan ?

klass 3 tror jag

måste ha klass 3 för att Rida Monté (-och fälttävlan
)
hahah vad inebär det då ingen som har en bild på en sånn skyddsväst ?

Klass 3= högsta graden på skydd, kolla in vanliga skyddsvästar på sidor som säljer ridsaker, typ som horze.se, borjes-tingsryd.se bole m.m
Det enda kravet på säkerhetsvästen numera är bara att den ska vara CE-märkt. På SPTFs hemsida under samanställning av monté-regler står detta. finns inte längre något krav på vilken klass den skall vara.

HUr är det med stigbyglar i varmblodsmontén? Får man bara ha säkerhets stigbyglar där med nu? Hittar inte vad man får ha för stigbyglar nånstans =/.

#3 det står också på självaste västen om det är klass 1, 2 elr 3, brukar iaf nästan jämt göra det :)
Va får man itne ah sånna här lättvikts stigbyglar i aliminum ? :O

#8 Iaf inte på ponny, emn vet ej hur det är med storhäst nuförtiden..

#8 Iaf inte på ponny, men vet ej hur det är med storhäst nuförtiden..

#8 Iaf inte på ponny, men vet ej hur det är med storhäst nuförtiden..

Oj vad många inlägg det blev
:P:P
men varför inte ? :S

#13 Säkerhet antagligen
jo jag vet men det blir ju bara tyngre med säkerhets stigbyglar

#15 Bara tyngre blir det ju inte, ökad säkerhet också!
hahah jo fast har man otur så kan ju gummisnodden släppa … det gjorde den för min kompis när hon red men du har helt rätt det är ju mer säkert med sånna

#17 Stigbyglar med gummisnodd räknas inte ens som säkerhetstigbyglar, har jag för mig i alla fall.
okej vad är det man ska ha då ?

#19 Jag har inte 100 koll, men sådana där australiensiska är i alla fall klassade som säkerhetsstigbyglar. Gå in och kolla på SPTFs hemsida, där står i alla fall vilka som är godkända.
okej , tack så mkt !

Såå mkt tyngre är de ju inte heller så att det spelar någon större roll ;) :D:D:

Stigbyglar med gummisnodd räknas inte som säkerhetsstigbyglar, ds är inte godkända att tävla monté i. Australienska stigbyglar räknas som säkerhetsstigbygel.