Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 1162 ggr
Martina-96
0

Galopperar med bakbenen

Hej!

Har en russvalack som gärna vill galoppera med bakbenen, han går med viktboots fram (ca 240 gram).

Är det någon som har något bra tips på hur man kan få bukt på detta? :)

Tacksam för svar!

Kratern
1

Som vanligt när frågor liknande denna dyker upp så är mitt första tips att kolla upp ponnyn så den inte har en skada som gör att den går orent. Dvs. kontakta veterinär.

Martina-96
0

Vi har kollat upp han för ca 1 månadsen. Och allt var bra, dvs ingen anmärkning alls. :)

ryttarn
0

Säger precis som #1, kolla upp ordentligt. Även om hästen inte har några anmärkningar av en veterinär så bör du låta en equiterapeut gå igenom hästen. Det är ganska vanligt med fastlåsningar i korsryggen vilket kan ge sådana effekter.

Sedan är det svårt att ge råd för balansering utan att se hästen i rörelse. För det handlar mycket om hästens extriör vad man skall använda för att balansera upp hästen.

Den vanligaste balansorsaken till detta beteende är att hästen inte hinner undan med frambenen utan bakhovarna slår i. Då försöker hästen undvika detta på olika sätt. Är det detta som är problemet kan man försöka snabba upp överrullningen fram genom tex halvrunda skor. Ett annat allternativ kan vara att bromsa baksteget något genom att vikta bak. Detta kan man göra med boots, strykkapor, större/tyngre  skor eller tåvikter lite beroende på hur hästens rörelser ser ut.

Under förutsättning att hästens rörelseapparat är ok kan du be någon som är erfaren att hjälpa till. Äldre kallblodstränare brukar ha ett gott öga eller öra på sådant här.

Lycka till

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Martina-96
0

Det var en Equiterapeut som kollade upp han, men ska testa att sätta ett par vanliga lätta boots bak och inte ha några fram.

Tack för tipset! :))

carsbo
0

som ryttaren säger så är det svårt utan att se hästen röra sig, men detta fall kommer upp då och då. som han också nämner så är det för att ponnyn inte hinner undan med framhovarna utan att göra sig illa. korta av tån på framhoven och ha lätta skor i fram.. tunga skor i bak.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Martina-96
0

okej, Tack för tipset! ska testa med detta! C':

ryttarn
0

#4 skulle låta en vet göra ett ordentligt böjprov oxå. Det ena utesluter inte det andra. Även om Equiterapeuterna påstår att dom säjer till om det är något som en vet bör titta på så är min erfarenhet en annan….. Låter alltid kolla mina hästar av både vet och EQT  om jag har en orenhet av något slag…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Martina-96
0

Jaa, Jag ska kolla med pappa..det är lixom han som har plånboken och betalar..C':

Ylva_87
0

Martina, ge det tid och lär känna varandra du och Ted. Han har en svår gång som kräver mycket av dig som kusk, men med tiden kommer du att kunna hjälpa honom så att han galopperar mindre. Hjäp honom genom att ha honom fokuserad frammåt så kommer han att trava bättre när han är koncentrerad. När han ligger på bettet och springer snabbt så brukar travet flyta för honom.

Tynga honom bak hjälpte när jag hade honom och det kan säkert hjälpa lite nu också men det viktiga är att ni tränar ihop er så du känner hur mycket du måste hålla honom för att balansera.

Tusen
0

Fast om man tynger fram så är risken för att hästen inte hinner undan med benen ganska stor.

Börja med att låta hästen springa utan bootsen och se om den springer rent då. Då besparar man ett veterinärbesök om de gör det.

Varför satte du på boots fram i första skedet?

carsbo
0

eftersom du redan har kollat upp hästen en gång på ett vis utan några fel, så skulle jag personligen testat utrustning osv innan jag kostade på dyra besök. bara för att hästen galopperar i bak så betyder det inte att den måste vara skadad.

#10 om jag får gissa vad martina tänkte så kanske det var för att många hästar går på sig i fram med bakhovarna, därav boots i fram. men det är ju bara en gissning :)

MagganS-B
3

Man tänker bara på att hästen skall balanseras……men…..det gäller att kusken kör på rätt sätt och håller i tömmarna, inte överforcerar hästen. Man tänker sig en balansvåg med hästens mun på ena sidan och sina händer på den andra, jämvikten på hästen! Hästen måste gå i balans och få hjälp av kuskens händer, annars får man det "orena" travet, alltså halvgalopp bak och trav fram!

carsbo
0

#12 bra! ingen kom på att säga det ovan Glad

Martina-96
0

Tack för alla tips! När jag köpte ted så hade han boots fram och dom sa att han sprang absolut bäst på de..och när man inte har haft hästen så länge så tar man emot alla tips man kan få..C':

#9. Jaa, jag tror vi känner varann för lite än..men jag ska testa och he på han ett par boot bak..oxå får vi se hur det går då C':

Martina-96
0

Admin, Ta bort anonnsen tack!

Inlägget är låst för nya kommentarer