Kuskändring!
Vad gäller när man vill byta körsven på sin ponny? Alltså ändra från den körsven som står angiven i programmet.
Likvärdig kusk skall ersätta. Måldomaren har sista ordet.
Hur kan man bedömma likvärdig kusk?
Är det inte efter antal starter kuskarna har gjort? e ej säker..
#3, borde väll vara något sånt. Men om nån säjer "likvärdig" åt mig tänker jag på att man går efter hur "duktig" man är om man säjer så. Och på det sättet borde väll ingen måldomare kunna bedömma? Så det är väll efter starter/segrar.

§ 32 i tävlingsreglemente för svensk travsport angående byte av körsven/ryttare gäller endast insprängda ponnytravtävlingar med totalisatorspel.
"Man" kanske inte kan, men, som sagt, måldomaren avgör - och måldomarens omdöme från fall till fall gäller. Och det kan ju faktiskt vara så att måldomaren tar hänsyn till starter/vinster, även om detta inte finns utskrivet i något regelverk. Vi har faktiskt varit med en gång (på Gävle) när måldomaren stoppade ett kuskbyte inom ponnytravet. "Kuskförbättring" gick inte hem den gången.
Vissa "kuskförbättringar" är väll uppenbara, men man kan nog aldrig vara helt säker.

Vi försökte för två årsedan byta kusk pga "rättviseskäl" dvs en dotter hade 4 starter och en annan inga pga att lopp blivit inställda. Dom har i stort sätt samma erfarenhet och meriter, men se det gick inte.
Året efter tillät samma måldommare ett byte från en väldigt rutinerad till en ganska orutinerad.
Inte är vi lika inför reglementet inte….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Ändrades inte den regeln i år? Till att man fick byta till vilken kusk man ville.

#9 du har rätt , fast som #5 säger så är det lite annorlunda i insprängda lopp.
Det där är totalt värdelöst tycker jag! Bara för att en kusk som har vunnit mer än mig behöver det inte betyda att den personen kan köra min häst bättre och det har jag verkligen vart med om så jag vet vad jag säger. Som sagt värdelöst :)

#5 & #10 Menar ni denna regel gäller vid insprängda ponnylopp (de som körs i samband med stora travet) eller ponnylopp som går inom toton (tillsammans med stora travet), eller både och?

#12 Med totalisatorspel på ponnyloppet ej annars.