Tränarlicens
Hej! Hur gör jag för att få en tränarlicens så att jag kan stå som tränare på min ponny? Jag har körlicens om det gör någon skillnad.

Om du har körlicens för ponny har du automatiskt även "tränarlicens", dvs du kan stå som tränare för din ponny.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Tack för svaret! :D

Hej!
Lyfter den här frågan igen då jag är för gammal för ponnylicens…..
Är jag tvungen att ta B-tränarlicens, eller hur ska jag göra?
//Anna
Nej, Du betalar bara vanlig licensavgift till SPTF och medlemsavgift till din klubb. Sen är det fixat. (Se till att tränarlistan stämmer också) 

Jag behöver alltså inte bevisa att jag kan ngt om hästar? Men jag får köra mina ponnys i snabbjobb på banan och stå som tränare på dem?
#5 Japp! Om du har haft körlicens tidigare.
Annars behöver du endast skriva ett tränarprov.

#5 Jo, du måste ha "av SPTF fastställd kompetens". Kontakta SPTF och hör med dem vad du behöver göra för att få Tränarlicens (om du tex hade ponnylicens förra året så bör det inte vara några problem att fortsätta med tränarlicensen - det gjorde jag året efter jag föll för ålderssträcket).

Jag tog min ponnylicens typ 1993 eller nåt…… tror kanske inte att det godtas….
Vart hittar jag vad ett tränarprov innehåller?

Det måste väl vara E-licens jag ska ha??
#9 Ja. När tävlade du senast? Det har ingen betydelse NÄR du tog din licens så länge du har behållt din licens genom åren.
#7 Vad skulle "av SPTF fastställd kompetens" vara om inte ett godkänt tränarprov?
Köra på banan får man ju göra utan licens ändå.

Undrar vad som menas med "av SPTF fastställd kompetens"??
#11 Om du inte har behållit din licens genom att betala den varje år och haft häst i träning, så är det troligen så att du måste skriva provet för tränarlicens. Kontakta din närmaste travskola så hjälper dom dig reda ut vad du behöver göra.
Hos oss är det så att hästar som inte står på någon tränarlista får inte köras på banan. Det är för försäkringens skull.
Man kan köra utan licens, men då måste man köra en häst som är på någon annans tränarlista och kör således på dennes licens.
Kolla på den bana du tillhör om du verkligen får köra utan licens.

Nu har det löst sig så smidigt att travskolan på Axevalla ska köra en kurs för oss föräldrar som vill stå som tränare 
#10 Det var läääänge sedan jag körde lopp 
Tack för all hjälp!!