Kommer hästar i trotsåldern?
Har länge undrat en sak, kommer hästar i trotsåldern? Och isåfall vid vilken ålder? :)
vet inte direkt, men det borde ju vara fullt möjligt. kanske inte lika som med människor men något liknande i alla fall.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Jajamen! Alla hästar kommer in olika, men bland de jag har mött så är det främst runt 3-4 års ålder. Har hästen fått "växta upp" tidigt och sedan tas ur träning för att få varva ner kan det komma då. Detta är i alla fall mina erfarenheter! :)

Hästar kommer i "trots" i olika perioder i livet, i flocken ska de få högre rang, och de tar sig gärna ton mot människan som är flockledare också.
Besvärligast är sådana som är höga i rang i sin flcok, de kan bli riktigt jobbiga under perioder. Bra är då om man har möjlighet att sätta demi en annan flock med någon som häst som berättar för dem att de inte ska komma och sticka upp, det underlättar även vårt arbete med dem.
Jobbigast har jag upplevt när femåringar gör sin färd mot toppen och vill vara chef, har man ett stabilt ledarskap behöve det inte bli så bråkigt.