Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1234 ggr
kotickiha
0

När kan man börja?

När ska man helsst börja?

Jag är 14 år och vill testa på ponnytrav men måste man ha egen ponny? Vilken grupp är för nybörjare - 14 år ca. Har ridit i 1 ½ år innan + på min farbrors islandshästar flera gånger.

Tacksam för svar.

Elsastubin
3

Du kan börja när som helst. :) Tävlingarna börjar ju typ runt mars nu.

Hejsan! :D

Först måste du ta licens för monté eller trav eller både och :D

Du måste inte ha en egen ponny, du kan ju låna någons ponny att tävla med. Är man med i någon travskola, så tror jag att man kan få köra travskolans ponny ibland i något lopp.

Här på ponnytrav i fokus kommer det ibland upp annonser om att folk söker kusk eller montéryttare, och då kan man ju alltid höra om man kan få köra och tävla hästen i något lopp. :)

Har du tänkt att köra shettis eller russ?

Shettis får man köra tills man är 15 år. Om du tex fyller 15 år den 4 maj, så får du köra ändan tills det är nyår.

Russ får du köra när du har fyllt 13år och fram tills du är 25 år gammal.

Så du kan börja när som helst! Skrattande

Lycka till!

//ElsaStubin<3

Linden95
0

Ta kontakt med närmaste travskola och kolla med dem :)

Det finns kurser i alla, så hör med dem!

kotickiha
0

Tack, funderar på russ men shettis verkar så snälla men jag vet ju att dom är väldigt envisa! Så russ tror jag det blir. Okej jag kollar med Åby som är närmast för mig. Är det svårt att ta licens?

RusS_99
0

Jag tyckte inte de va så svårt. Om man kan de e de ju lätt. Om du lyssnar och är koncentrerad så går de bra. :)

Linden95
0

# 3 - Jag tillhör Åby och jobbar som ungdomsledare där.

Gå in på www.abytravet.se och sedan utbildning. Där hittar du kontakt person Annie :)

carsbo
0

#3 shettisar är envisa men är mycket mindre. min ridlärare sa förut att "har man ridit på shettis så kan man rida på alla sorters hästar" Flört

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Elsastubin
1

#3 nej det är inte svårt ;) Men bara du lyssnar och är koncentrarad som #4 skrev….. Sen måste man ju göra teoriprov, så se till att träna på det, du får hem en bok tror jag som du får träna på. Där står allt som du behöver veta, och som förmodligen kommer att komma på provet.

Men du kan vara lungn, du behöver absolut inte vara nervös :D

diesel92
0

3#: För att ta licens ska man kunna sela och köra på egen hand. Du lär dig veta vad du ska kunna i licensutbildningen.

kotickiha
0

Tack för svaren ska fundera lite

Elsastubin
1

Lycka till i framtiden med ponnytravet! Skrattande

kotickiha
0

Tackar :)