Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2440 ggr
Ellen K
0

Bett, Check och skydd?

Vad använder ni för bett på eran ponny? Varför?
Vilken check använder ni? Raymond, vanlig osv?
Använder ni ngr skydd?
Vilka?

carsbo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

varierar med rakt gummibett(i snabbjobb) och vanligt tvådelat i vanliga fall. om jag får tänka logiskt så är det mindre bekvämt för hästen att ha tvådelat om man håller mycket i hästen, det blir ju lixom kläm. därför använder jag rakt bett.

jag har provat rajmond till och från på mitt russ men han gillar inte att ha saker i ansiktet. han tycker inte om att bli borstad i ansiktet heller så jag låter bli, och så la han sig inte alls i rajmondet. så har vanlig kindstropp på honom

skydd finns lite varstans på mitt russ då han inte breddar 100%. knäskydd för att han går högt i fram och viker in framhovarna innan han sträcker ut. det märkte jag för att han inte ville ta kurvor fort, och hade mystiska småsår på knäna. sen har han vanliga gamasher i bak för att när han väl breddar så skrapar han i där, och jag vill inte att han ska uppleva att det gör ont att bredda så att han börjar sticka benen innanför. han skulle behöva gamasher me flärp men, ska köpa bakbenboots istället som också skyddar hovarna och kronranden som han hela tiden skrapar på eftersom han inte helt breddar.

på bilden var det för 2 år sedan då han inte fått skydd än och aldrig var intresserad av att trava utan att blommor och skuggor var mer intressanta.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

einarsson
0

Beror helt på vad just den hästen behöver. Har massor med saker i selkammaren eftersom vi haft många olika hästar med olika behov.

Anväder så lite extrautrustning och skydd som möjligt, vill helst köra med rakt eller tredelat bett, öppet huvudlag, kindstropp, slagrem och utan skydd.

ryttarn
0

Detta är ju ytterst individuellt men vad gäller bett är det bara rakt bett eller tredelat som gäller. Allt annat är bannlyst i mitt stall.

Ratatas Raimon(aka Palle) har strykkappor bak, men det är för vikten, ibland använder vi tåvikter istället. Sedan har han susp efterssom han är hingst, han tar inte ett rent steg utan…. Cheeken är ett vanligt standard med kindstropp, mer än så behövs inte ännu iaf.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Polenta
0

Vad använder ni för bett på eran ponny? Varför?
Rakt travbett. Känner att jag får henne mer på bettet med rakt, och är därmed lättare att köra. Hon blir stark men kontrollerbar på det.

Vilken check använder ni? Raymond, vanlig osv?
Raymond. Hon lägger sig bättre i den och får därmed  bättre stöd när hon behöver den.

Använder ni ngr skydd?
Alltid knäkappor. Oftast bandage runt om. Hon går på sig på knäna och stryker sig lätt på kotorna.

Min bloding går med knäkappor, men om jag lättar honom fram så kommer han troligast inte behöva dom. Han går även med speedcobs gamascher, han går på sig lågt och har s k karledsskydd under för att speedcobsen gnussar mot kotbenet och då får han skav.

tejaspirmin
0

har ett vanligt 2delat på min häst. han funkar bäst med de:) han har en helt vanlig check. Pirmin gick med raymond förut, men med åren har jag blivit bättre på o köra och vi har växt ihop, så nu behöver han inte samma stöd. jag har frambensskydd på, han har, under nån gång i sitt liv, slagit på sig fram så nu vägrar han springa om han inte får ha dom på:) ibland så har han bakskydd, beroende på vilket humör han är på:)

extra
0

Har ett vanligt tvådelat på Extra för att jag har aldrig provat något annat bett. Jag tycker att han fungerar jättebra på det tvådelade bettet så jag tror inte att jag ska byta, än i alla fall.

Sen har jag kindstropp på min ponny för att han går bäst med det. Hade förut en vanlig check med bett med det avr han sämre med och vi fick veta av de gamla ägarna och skötaren att han tyckte bäst om kindstropp.

Har bara boots på hovarna men inga andra skydd. Boots har vi för att tynga ner hovarna så att han kan hålla sig i trav när det går riktigt fort.

iiirma
0

Har vanligen rakt bett, alt. tvådelat, vanlig kindstrop, tåvikter och inga skydd överhuvudtaget.

thilda-
0

Rakt bett, raymondcheck, knäkappor :)

Emmelie93
0

Jag har Alltid gummiklädda rakbett. Använder skydd på hästarna om det behövs. Olika käkar vid behov i lopp :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus