Träning
Har en fråga till alla som äger/tränar gotlandsruss (som tävlas i ponnytrav) Hur tränar ni dom? Hur kan tex erat vecko schema se ut för russet?
Under vintern består luddans träning mest av back träning och "långt och långsamt" tempo på varierad terräng :) och ju närmre våren vi kommer så blir det av inslag "kort och fort" = intervaller
#1 Tränar du i speedcar eller rockard när du inte kör i sulky?

Det finns en artikel här om Vinterträning. Även om jag inte följer den slaviskt så är det på ett ungefär så här.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#2 enbart rockard. så länge jag inte kör intervaller :)
#4 när du kör intervaller kör du med sulky eller speedcar då? :)
Sulky :) har ingen speedcart :/ möjligvis om jag bygger om rockarden (hudik) men jag har ingen sits som passar :(

Vi motionstränar och mängdtränar i rockard, intervaller kör vi i speedcar. Rena banjobb gör vi inte så ofta på ponnisarna men då är det oftast i full tävlingsmundering.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

När Polenta tränades på vintern, inledde jag vintern med att köra lååånga pass upp mot 1½ mil med henne i kuperad terräng och friskt tempo, hon ska inte såsa på utan vara pigg och glad. Körde varannan dag.
Efter ca 3-4 veckors motion började jag byt ut 2 pass till rena backpass där jag först värmde 20 min och sedan körde backintervaller i en backe. Backen är väldigt brant och seg, körde som mest 4 backar där.
Närmare vårkanten innan väglaget började bli dåligt körde jag intervaller på bilvägarna, mätte upp en sträcka med bil som var ca 700m lång och där fick hon gå intervaller, så att det kändes bra men runt 6 som högst. Klockar ej, målet var att hon skulle trava bra och vara körbar, dvs ligga på bra på bettet.
Intervallerna flyttades sedan över till våran egna rakbana när det ej längre gick att köra på de snöiga asfalterade vägarna.

Glömde! Jag körde henne enbart i speedcart, men hade jag haft en rockard hade jag lätt valt den förutom vid intervallkörning givetvis. Du sitter så mkt skönare i en rockard, kan dra på dig filtar och ett stort plus är att hästen får dra så mkt mer vikt - använd en brösta som fördelar trycket från vagnen bra, den ska dra med bröstan och inte med selen.
På vintern kör jag lite kortare pass i skogen med Lill-e'Stor, eftersom det är ganska mkt is då. Men jag brukar då istället longera honom på gården så han ändå får lite muskler.
På våren kör jag ganska långa pass med snabb trav. Eftersom tävlingarna närmar sig gäller det att bygga upp musklerna. Jag brukar även rida honom så då kör vi lite monté i skogen.
På somarn är det ungefär likadan träning som på våren.
På hösten kör jag lite lugnare pass och inte lika hårt. Det är på hösten som han också brukar få lite vilodagar och få ta det lugnt.
// Lina

För min häst Gabriel Gross kan veckochemat se ut såhär.
Mån:
Tis: Intervaller 7x700m (sista intervall för han springa eget tempo)
Ons:
Tor: Longera med så kallade "gummisnoddar i djupsand i 15-20 min)
Fre:
Lör: Intervaller 7x700m (sista intervall för han springa eget tempo)
Sön:
Sedan kan det bli ändringar beronde på om jag kanske kör banan med honom. Men vi lägger upp veckocheman till varje häst efter denns behov.