Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 695 ggr
olivialundgren
0

Sliter det så mycket?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Hade tänk att sätta på vikter på min Zoylett.Men när jag sa det till pappa,så tyckte han att det var bättre om man tog på henne boots.För att annars behöver dom gå med som"lätta viktfästerna" så mycket och att dte sliter på knäna!…(även om man inte har själva vikten på) stämmer det?
**

Mixie
0

Jo men man kan ju inte jämföra boots med vikter.. och man kan skruva av fästena också när man inte kör eller rider.. boots ger ju vikt över hela hoven.. vilket gör att hästen koncentrerar sig på att lyfta upåt och framåt medans vikterna bara ger vikt längst fram på hoven.. dvs den lyfter mer framåt och mindre uppåt. testa vad som passar din häst.

//Mickan

Sara-Juventus2
0

dom, behöäver inte gå med fästet häller ,

ryttarn
0

Vi använder vikter på Troll Twix. När vi inte tävlar eller gör snabbjobb inför tävling har vi inga vikter på. Är man försiktig när man skruvar av och på fästena är det inget problem.

På Twixan är det enorm skilnad när hon har vikter. Der flackar ut steget och gör väldigt mycket på klockan…. Med boots blir det inte alls samma sak…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Rajmon
0

jag använder både viktfästen och boots på frambenen och det blir jätte bra på min "lilla" pålle:) hon får ett jätte kliv med frambenenXD… (bilden e lite suddig! fick zooma in lite)

Jessika87
0

fästena väger inte så mkt så tror inte de gör ngn skada lr slitning på knäna… vikterna kan du ju skruva på när du ska tävla lr köra fort.. boots e inte samma sak som vikter…! något som sliter på knäna är falsade skor..

Millaaann
0

Jag har vikter på Arnold men tar av dem efter varje tävling så han går bara med viktfästena och hans knän har inte blivit slitna..sen har jag falsade skor bak på Bonzon och hans knän är inte heller slitna, fast du kanske menade falsade skor fram??

Jessika87
0

nee falsade skor bal kan slita på knäna bak, inte på alla hästar men de e vanligt..

Jennie-Estman
0

#7 Det beror på vad det är för falsade skor. Om dom blir mycket slitna är dom inte bra.

Bergas-Flisa
0

jag har vikter på min ponny, fästerna går hon med dygnet runt och det gör ingen skada! och vikterna skruvar jag bara på när jag kör snabbjobb/tränar eller tävlar! sen tar jag av donm direkt efter träningspasset.. och på min ponny slits det inte på hennes knän eller nå!

ryttarn
0

#7 vi har falsade skor bak på i stort sätt alla våra ponnyer. HAr aldrig haft några knäproblem överhuvudtaget….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Jessika87
0

Okee, kan säga att ja körde en häst, hade falsade på henne kanske knappt en månad.. och hon fick jätte ont i sina bakknän…. fick blizza henne så de visade räött mkt

Millaaann
0

#11 Den hästen kanske är skör i sina knän…Det är ju olika från häst till häst. Min häst har aldrig haft problem med sina knän iaf..

juliapettersson
0

Men det är ju såklart att fals sliter lite mer än vanliga skor, eftersom det blir en liten bromsningseffekt.

StuteriDar
0

Nu ska jag leka lite duktig;p

det e inte säkert att fals sliter mer än vanliga skor, det beror på om hästen behöver mer grepp eller inte, de finns de som behöver mer grepp, vissa tom lite nubb på sina bakskor. Annars får de inte det fästet de behöver och springer och slirar. Isådanna fall är fals mer skonsamt. Allt handlar om hur hästen rör sig.