Vilket meckande!
Förstår inte hur ponnyerna står ut med allt meckande med vikter och olika mer eller mindre fantasifulla utrustningsdetaljer. Om ponnyn skall fungera optimalt måste den väl ändå köras på rätt sätt. För att köra ponnyn i takt och balans behövs ingen speciell utrustning, bara bättre körkunskaper.
Hur får man då bättre kunskaper? Inom ponnytravet finns travskolor i olika stadier, som leder fram till att man kan ta licens, men sen då …? Inom alla andra sporter har utövarna hjälp av en tränare, som ger tips och råd, talar om när man gör rätt och fel. Detta gäller ända upp i VM-klass, alla behöver sin tränare. I ponnytravet räcker det tydligen med att ta licens. Jag vet att en del klubbar bjuder in proffstränare och andra proffs inom travet, som håller föreläsningar om olika ämnen, men det är ingen träning av kuskarna.
Det är tydligen bara EPS som har körutbildning för kuskar som redan har licens, och jag tror att många som varit med på dessa kurser fått riktiga AHA upplevelser och börjat träna på ett annat sätt, och använda utrustningen när den verkligen behövs.
Skulle önska att alla ponnykuskar fick möjlighet till vidareutbildning. Det skulle minska skador och förslitningar på ponnyrna, och både kuskar och hästar skulle ha mycket roligare tillsammans.
Eller hur???
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Kan bara hålla med. Har ett förflutet innom hoppningen, där är det clinnics och kurser "stup i kvarten". Dessutom, innom ridsporten finns det tonvis med literatur, innom ponnytrav finns nästan ingenting….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jo visst vore det bra om det gick på det viset, det optimala är ju om man kan köra sin häst utan någon speciell utrustning alls och allra helst oskodd. Men alla hästar fungerar ju inte så. Jag är inge vidare duktig men skulle mer än gärna gå kurser och cliniks för att lära mig mer!!
//Mickan

Jag skulle gärna lära mig mer även dottern, jag menar ibland är det ju så att man bara behöver ändra lite på vagnen och sådana enkla saker.
Jag har ju själv jobbat som ridlärare i många år och där har vi ju ofta clinic och annat , allt från unghästar till färdig häst, utfodring mm .

Det gläder mig att ni är positiva till att lära mer. Det är ingen omöjlighet för klubbarna att ordna kurser och clinics om man vill. EPS brukar ha körkurser både för kuskarna och föräldrar och andra vuxna. Det är inte som man kan tro, fråga om att bara lära sig klassisk körning, utan att lära sig bemästra och "känna av" hästen i olika situationer. Det är klart att alla hästar är olika och behöver olika utrustning, men skall kanske också köras på olika sätt. Det jag har märkt är att en del kuskar är lite rädda för sin häst, detta leder till att man blit spänd, tjuvhåller hästen, håller hårdare i ena tygeln o.s.v. då står det inte på förrän hästen börjar gå snett, vilket man åtgärdar med olika balans på skorna, eller någon fiffig utrustningsdetalj. Sådant skulle t.ex. kunna avhjälpas med en tränare som komer till klubben med jämna mellenrum. Det skulle kanske även locka andra grupper av ungdomar till ponnytravet. På Sundbyholm kommer det nu i midsommarveckan att vare en travsportkurs riktat till främst ridsportungdomar.
www.vikingponnycenter.se

jag är för alla sorts utbildningar! Jag tycker det är rent dumt att folk slänger på sina ponnyer all extra utrustning "som går att ha", utan kunskaper… Jag själv har bara det som behövs, min shettis går bara med check (ibland boots bak om han är hoppig för dagen). Mer utbildningar! :)
# 5
Med risk att kasta mig in i något som jag inte har full pejling på, ställer jag en motfråga.
Hur många unga ponnyer får chansen att visa om de är naturtravare eller ej idag. På med selkammaren och kör järnet, det är så det ser ut på alltför många håll. Hur många av dessa ponnyer är inkörda i balans och sin egen takt INNAN man börjar jaga ner dem i tider?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Ja det kan vara bra med kurser o så, men har man varit med länge inom travets värld och kört mycket häst så kan man sin sak, Jag själv känner direkt om inte en häst är som den ska. Mitt russ har jag inte jagat ner i tider hon har visat fin kapacitet länge men inte vetat vad det går ut på, som 5 åring i sin 12 start ungefär smällde det till hade rekord 2.30 och sänkte till 2.15.. Sedan dess har hon utvecklats hela tiden men hon får utvecklas i sin fart, kör mest lugnt med henne och ibland jobb men inte ofta.Kan även säga att hon tränade barfota fram tills hon var nästan 4 år. Så allt har fått kommit naturligt på henne.. Så vad jag tror så en kurs för oss som kanske har hållit på i 10 år och kört mycket häst regelbundet känns det meningslöst med några kurser…
Man lär sig rätt bra av egna erfarenheter väl? Fast jag tror det där med kurser för erfarna också kan vara bra, kan alltid vara intresant att få veta lite om hur andra kör eller någr tips m.m. Det där med att hästarna skall gå utan utrustning eller som jag säger skydd,kan jag inte riktigt hålla med om… Kan t.ex. ta min förra tävlingsponny Deli, hon var otroligt tåvid fram och körde man henne utan knäkappor slog hon i. Om jag skulle ha den inställningen att inte ha skydd på henne skulle jag fått styra ut till sargen i svängarna för att hon inte skulle slå i knäna! Kan tillägga att Deli var 10 år då och då är det väl ändå dags att börja jaga lite tider? Kan väl även ta exemplet med en het häst som kanske är så pigg att den sticker/skenar om den inte har luva… Skall man köra den utan och riskera att skena? Visst finns det de som har på hela selkammaren och tror att det kommer gå bättre då men oftast märker de efter ett tag att det inte funkar. De som inte märker är väl inga hästmänniskor då?
Deli på bilden(hade ingen annan med hela henne framifrån) men står faktiskt otroligt rakt med benen på denna.
# 8 men du kan ju inte påstå att du kan ALLT!? isåfall måste du vara något slags orakel, lyxigt för dig.

Jag kan bara beklaga er som "redan kan allt". Det innebär att ni inte har lärt er tillräckligt mycket för att inse hur lite ni kan. Jag har hållit på i mer än 50 år och lär mig hela tiden något nytt, tack och lov.
Jag har aldrig sagt att man inte skall använda skydd och skor o.s.v. men det kanske är fel att börja i den ändan.
Jag kan ju inte sitta här och ha synpunkter på om den ena eller andra hästen är fel utrustad, eller fel körd, men jag har sett skräckexempel både i ponnytravet och i stortravet. Som funktionär på travbanan hinner man se en hel del och särskilt väl syns det från min plats i måldomartornet.
Jag vill ju bara att ni skall söka kunskapen, och därmed kanske slippa prova er fram. Kunskap är inte tung att bära.
Ett gammalt ordspråk säger: Ju sämre kusk, dessto större selkammare.
www.vikingponnycenter.se
Vet att några klubbar i landet har flera olika kursen innan licenskursen som man måste gå/klara av prov i. Min klubb (Boden - NPTS) ska börja med det och det tycker jag är superbra. I de kursena ingår att lära sig om hästens anatomi och träning och då får man tips från de som varit med ett tag i ponnytravet. Jag håller med att det borde vara fler kurser/seminarier i klubbarna för jag skulle garanterat gå på några!

#11 mjo visst kan kurser va bra för många men då lär dom som fixar dom oxå kunnna forma olikka graders kurser.. Vet själv att det inte har funnits sånt stort intresse när det väl har försökt ordnats kurser/läger m.m.
Agge, jag tror inte att du menar SKYDD, jag tror att du menar balans, typ vikter, päronskor, boots m.m. Jag håller med dig, en del hästar behöver inte alla saker på sig för att kunna trava bra. Ibland ser man skräckexempel bland hästar som inte går speciellt fort, hela selkammaren finns med fast det egentligen bara gäller att lära sig att KÖRA hästen och hålla den i rätt balans! OCH att hästen har lärt sig vad som förväntas av den!

Ja alltså jag håller med er, massa onödig utrustning e bara jobbigt, mitt förra russ var så svårbalanserad o så men den jag har nu släng på 4 lika skor runt om o hon springer ändå. Enda extra jag har på henne är gamasher bak.. Annars e hon helren!
jag har ingen extra utrustning alls han går barfota med . men han springer bra endå får bara värma lite mer så går det jätte bra :)

mjo barfota är ju det bästa, men då ska man ha dom träningsmöjligheterna med, hos oss blir det lite hårt på sommaren + att vi jhar en asfaltsväg att ta oss på innan skogen så skor måste sitta på..Tråkigt då hästarnas hovar må bäst av att gå barfota
Barfota är skitbra! Zolle gick barfota tills jag började träna honom seriöst för trav, men då blev han hovöm.. Och är det än idag tydligen, så nu ska han få sulor…