Friserar ni hovskägget?
Har en liten fråga, klipper ni era ponnysars hovskägg? :)

Nope, skulle nog aldrig falla mig in såvida det inte utgör ett hinder för hästen.
ibland. beror på, gör det oftast inte på min shettis för det skulle se roligt ut om han som har jätteman, svans och panlugg skulle ha arabsmala ben. russet gör jag det på sommrarna då han knappt har något i alla fall.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

på sommrarna när dom tävlar gör jag de, men inte under vintervilan!
Nopp! Här får våra ponnysars hovskägg växa och frodas. Vi klipper heller inga manar, luggar eller svansar. 
Eftersom hovskägget är ett skyddshår anser jag att det bör finnas kvar.

På de som har mycket hovskägg klipper jag till lite snyggt, dels för att komma till bättre med liniment och dels för att jag tycker det är snyggre med välklippta hästar ;)
De som är snalla att raka brukar jag raka hela benen på när de klipps på våren, dvs för att de brukar gå på simträning och torkar snabbare då!
Inte ponnyn, klipper bara nacke och "toppar" öronen. Den stora som startar klipper jag i nacken, öronen, hovskägg och runt kronranden.
Varför? Hovskägget är ett naturligt skydd för att inte smuts skall fastna där. Man klipper inte heller manar och svansar och absolut ingen tvärlugg! Man kan klippa svansen om den släpar, men inte rakt av, och man klipper i nacken där huvudlag eller grimma sitter…..i alla fall på gotlandsruss!

Här klipps bara svansar om de släpar i marken .
Klipper även *skägget* och tofsar i öronen
Skulle aldrig falla mig in att klippa hovskägget då de är ett naturligt skydd för hästarna .

SKulle som många andra här aldrig ens komma på tanken att klippa hovskägget! Och svansar klipps bara om de börjar släpa imarken. Däremot klipper vi alla strax bakom öronen, så träns och grimmor sitter kvar. Efter en incident med ett tappat huvudlag på banan (som tur var efter målgång) så är vi mer noga med det 
Jag borstar så noga varje dag och håller efter ordentligt att de inte behöver hovskägget. Skulle inte klippa av det på en häst som går ute jämt. Mina har iaf ytterst sällan karledsproblem.
Klipper de med övermycke tagel i nacken, där grimman sitter samt om svansarna släpar i backen.. Annars är det naturligt som gäller för mig..
Dom har väll håret där av någon anledning.. :P
jag klippte hovskägg och kronrand på kro'nos när jag hade honom, han hade så lite hår där så det såg bara töntigt ut om han hade det, han klipptes i nacken oxå men inte öronen då det inte gick att ta i dom så han fick se ut som skrutt i dom ;)
Klipper endast några cm i nacken, hovskägg, man svans och pannlugg samt öronhår lämnas helt orört precis som det ska vara anser jag, det finns ju där av en anledning.
klipper bara i nacken :)

klipper bara i nacken, min häst får så lite päls på benen under sommaren så behöver och skulle aldrig klippa hovskägget ändå!

Klipper svans och "skägg" inför utställning. Aldrig man, lugg eller hovskägg.

Jag rakar öron, nacken, toppar svansen om den är lite lång, klipper runt hovrand och rakar hovskägg på mitt russ och min bloding. Anledningen? Det är snyggt med välputsade djur när det gäller tävling, mina hästar far inte illa av att jag klipper bort deras näst intill obefintliga hovskägg eller hår runt kronränder. Angående öronen så slipper jag dra dom i de långa stråna i öronen om jag rakar dom när man t ex stoppar i urryckare eller bomull.

#18 Du vet om att man inte *får* raka hästarnas öron invändigt ( det rekomenderas enligt djurskyddslagen)

#19 Rekomenderas ja. Då lär ju alla travhästar som står i proffsträning runt om i Sverige "fara illa" av att man rakar deras öron.

#20 de kanske inte har läst djurskyddslagen 
Öronhåren är ju ett skyddshår för hästarna faktiskt , det är likadant de som klipper känselhåren på hästarna de gillas inte heller av djurskyddslagen …
Klipper svansen lite lätt om den nästan släpar i marken eller om den gör det. Sen kan hovskägget trimmas lite (typ 7 mm) på dessa hästar som har jättemycket hovskägg som t.ex. vårat kallblod och våra ponnysar. Bakom nacken brukar vi klippa på de flesta hästarna.

Googlat en del kända hästar inom ridsporten, svenska och internationella, 99% är rakade i öronen. Klipper öron, hovskägget trimmas, ibland kronranden och självklart nacken för smidighetens skull.
#21 fast ärligt talat så är morrhåren och öronhåren två helt olika funktioner så det kan du inte jämföra med. känselhåren hjälper ju hästen att känna saker i mörkret, precis som katter. medans öronhåren skyddar för smuts och ev flugor som råkar flyga in. men har man bomull eller något på sin häst så är det inte så lätt att reda ut ett bo med hår innan den sitter bra på plats i örat. däremot är det nog ännu mindre bra att raka öronen på vintern, då snö och kyla kommer in.
Blir illa berörd av vad jag läser, mina hästar har alla haft mycket hår i öronen och det har gått alldeles utmärkt att sätta i och ta ur bomullen i öronen bara man är försiktig, urryckare har heller inte varit några problem. Håren finns ju där för att skydda från smuts, vind och insekter!

#24 menade känselhåren lite fel skrivning av mig finns ju även känsel hår på mulen ;)

#24 Fast oftast har de väl inte bomull i öronen när de går i hagen , där de finns gott om flygfä och vatten kan rinna ner i öronen mycket lättare mm .
Jag tycker personligen det är bättre att klippa öronen än att dra tag i hårstrån varje gång man sätter i/tar ur bomull ur öronen. Jag märker klar skillnad på när jag inte har klippt (hästen tycker är obehagligt med bomullen) jämfört med när jag klippt (inga problem). Är det mkt flugor har jag ändå flughuva på som skyddar.
#28 samma här, då russet har bomull i öronen har jag börjat klippt honom i öronen. skulle jag märka att flugor kröp in i öronen skulle jag inte göra det, men då jag vet att flugor inte kryper in i öron med flit händer de sällan. de vill åt ögonen, och därav har jag aldrig klippt hästars man eller panlugg då det är ett naturligt skydd.

Jag tror då sannerligen inte att de far illa av att man rakar öronen på dom. Jag har hellre en häst som är välfriserad, smidig att sätta i och ur bomull på än en sådan nöt som man får bråka med just för att den blivit dragen i stråna i öronen osv.
Btw så rakar jag min hästs öron även under vinterhalvåret när han startar, efter en start låter jag de växa ut tills det är dax för nästa start så han är inte välfrissad hela tiden. Och han har då inte dött av det än .. öronen sitter kvar med trots -25 grader och utebox. Har du jättehåriga armar, så inte fan hjälper väl håren till så pass mkt att du inte fryser om armen.
Unghästarna, dvs åringarna rakar vi i nacken och i öronen för att undvika redan från början att vi ska bråka med dom vid huvudlag och bomull i öronen osv. Och ja det kan hända att bremsen åker på på en gång så vi slipper bråk, går det smidigt och enkelt från första början slipper man dravvel sedan.
Inte för att trav tävlar i trav utan mest kör ute i skogen för skojs skull..
Här klipps bara svansen så den inte blir för lång, resten växer vilt! :D

Jag kunde aldri tänkt mig att raka öron på några av mina hästar! Om sommaren finns det fullt av insäkter som älskar sådane platsar för gud vet vilk greier. Om hästen sku få vatten inn i öret, så e det inte lika änkelt for den att rista ur som hunden. Om vinteren får jag nästan frysning när jag ser klippta öron då jag sälv vet hur vatten o svette i kald luft ger dott o press på hela hörselskanalen, det gör vondt! Jag kipper grimklippen og stutsar svansen o håren som stikker ur av öret (samt tvettar försiktig bort all skit som kan göra öret klissigt som gör att hästen får vondt när du drar tussar/bomull osv) på ponnysarna, Blodserna får samma stuss samt jag klipper skegget (inte känselhåren).
Tycker ni min Center min ser ofriserad ut?
Man måste inte klippa in i örat..
Om man nyper ihop örat och klipper det som sticker ut, så ser hästen friserad ut, men du sparar skyddande hår i öronen. Och då håret blir kortare så fastnar inte tussarna lika lätt heller.
Sen på kallblod och de hästar med mkt hovskägg, så kan man klippa rent i karleden och låta endel hovskägg hänga kvar så den ser oklippt ut..
För skyddshår eller ej, när en häst med mkt hovskägg får problem med karlederna måste man faktiskt klippa rent för att kunna hålla rent.
Hästen på bilden är friserad både i öron och karleder, utan att det syns jätte mkt.
Anledningen var sår i karleden som var tvunget att tvättas rent och svårigheter att sätta tussar i öronen.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Jag toppar svansarna om de släpar eller blir geggiga. På hästar som tränas klipper jag några cm bakom öronen och klipper det hår som sticker ut ur öronen. Skulle aldrig klippa i öronen, hovskägg eller likande om det inte är av medicinska skäl. Om man använder tussar med snören i stället för bomull är det ingen risk att man drar dem i öronhåren.

#21 och ändå rekommenderar veterinären att man gör det om man ska ha bomull i övonen!?

#35 har iof aldrig hört en veterinär rekommendera det …
#36 Jo på en klinik nära oss brukar de ge oss klippmaskinen när vi sederat för vargtänder. "passa på nu när den är snäll" säger de..
~ Anneli ~

#37 Då borde de veterinärerna läsa djuskyddslagen 

enligt djurskyddslagen så är det mycket som man inte får göra, många onödiga saker dessutom som inte alls försätter hästen i någon fara eller gör den illa.. vissa grejor tycker jag att man kan ta med en nypa salt! Det finns regler för allt nuförtiden!
Väljer man nu att klippa/raka öronen på hästen och tar bort deras "skyddshår" som håller flugorna borta, då finns det ju flughuvor med öron att sätta på, vad är problemet?

hur många håller 70 där det är en 70skyllt?
Det är väll heller ingen "lag" på att man inte får klippa, det är en rekommendation att man ite bör klippa…
Samma som det står att häst ska erbjudas vatten två ggr per dag. Alltså måste en häst inte ha fri tillgång på vatten.. vilket jag tycker är sämre än om man friserar tävlingshästar..
~ Anneli ~
#41 vah? jag tycker det låter värre än att man inte ska klippa en häst i öronen.. säg åt en människa att bara dricka vatten två gånger per dag?? dessutom äter de hö vilket är väldigt torrt så de behöver vatten när helst de vill
Förmänskliga inte hästarna. De varken fungerar som vi eller reagerar som vi.
Hästar är hästar och att jämföra hur vi människor skulle klara oss eller reagera inför olika saker som våra hästar gör eller utsätts för är inte relevant.
Av allt som sagts här så handlar det väl mest om olika sätt att se på saken. Ingen gör något av detta (eller låter bli) för att man tror att man skadar sin häst. Alla gör vi väll, lite då och då, saker och ting som inte är naturligt för hästar. Antar att det är några av er som stänger in era ponnysar i små utrymmen under natten (boxar), begränsar både vattenintag och matintag, rider eller kör dem osv. 
om vi ska resonera om vad som är naturligt för hästen så är det inte naturligt att rida och köra hästen och att hästen ska behöva umgås med männinskan men människan har och hade ett behov att använda hästen för jordbruk och som nu för ridsport och trav sporten. Hästen är en varelse som vi kan på verka mkt och tack vare deras behov av anpasej så fungerar det , jag tror inte det är nå problem med att klippa öron osv och det är ju inte direkt så att det regnar in i hästens öron och om jag var häst skule faktisk jag före dra att öronen var rakade då de slapp dra mej i håren , jag klipper mina hästar både mina egna både öron och hovskägg med undan tag för prima då öronen inte går att raka på henne. hovskäggen tycker jag inte e snyggt ochc jag ahar inte märkt att de lider av det . men det är ju upp till var och en , på araber tex tar de ju bort känsel hår på mule och vid ögon och det tycker jag inte e ok då hästarna känner med dem .
Skulle vilja se hur många som står ut med rakade huvuden i regn och kyla…..