Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 3517 ggr
GAJarhult
0

Mogen för Kval?

Ni som tränar inför trav!

Hur tänker ni med träning inför kval? När är russet "moget"? Vad ska den kunna? Hur lång tid tar det att komma till start ca? En ponny som har/haft god grundkontition och körd mycket bruks och van att arbeta?

Tacksam för svar!

bea28
8

Jag tycker att en häst är kvalklar när den:

- känner sig trygg på banan

- kan ligga i klunga med andra hästar

- kan trava snyggt alla 2140 meter under kvaltiden

- kan volta

Bästa sättet att träna detta är enligt mig att köra provlopp; i alla fall för mina russ som jag kvalat har det varit en jättebra erfarenhet.

Om man inte har tillfälle att delta i provlopp kan man dra ihop ett gäng och sen köra tillsammans. Då kan man öva omkörning, voltning och att köra i klunga.

Det är viktigt att hästen kan gå med andra hästar innan den ska tävla. En häst som kanske trava ensam i ett kval och klara det kanske blir för stressad i ett riktigt lopp!

Snabbheten tränar du via intervaller (finns en bra artikel om igångsättning här på sajten någonstans). Även om hästen har bra grundkondition måste den få lära sig att trava fort.

Hur lång tid det tar för hästen att bli tillräckligt mogen för kval är individuellt. Vissa blir det på ett träningstillfälle - andra kanske aldrig kommer att trivas på banan. Om ditt russ är moget nog är helt enkelt något du får avgöra själv.

Önskar dig lycka till med träningen!

VeronicaP
0

Tycker det är olika för olika individer jag .

Vi kör iof kval lopp på 1640 meter och inte 2140 Flört

Vissa hästar vi har haft har varit klara för kval väldigt snabbt andra har behövts träna länge innan de blir kval klara så man får helt enkelt känna av sin häst om man tror att den är färdig för kval.

Voltning tränar man förhoppningsvis på hemma när man kör in dem både i tömkörningen och för hand , har man tur kan man även köra ihop med någon hemma annars får man som vi i Halmstad försöka köra ett gäng i hop på banan och på det viset få den sociala träningen genom att träna.

Lycka till med din ponny

bea28
0

#2 Haha ojdå, märks visst att det var ett tag sedan jag kvalade! Skäms Dock är det ju bra om hästen orkar 2140 eller längre Glad

GAJarhult
0

Hur ofta tycker ni att man ska träna på bana? Det är väl där de "mognar"?

Tusen
0

#3 2140 m har aldrig varit en vanlig kvaldistans inom ponnytravet.Skrattande 2140 gäller för de större travarna. Flört

ryttarn
1

#4 Jag tar aldrig in dom till banan förrän dom kan gå i klunga här hemma med både hingstar och ston. Mognar anser inte jag dom gör av att gå på banan utan i den dagliga rutinen och träningen. Sedan behöver dom ju vänja sig vid banan och de rutiner man har där. Har man gjort ett bra jobb hemma brukar det funka bra på banan oxå.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

amandahandersson
0

Ska man kvala ett "moget" russ får man då vänta en himla massa år i många fall! ;) Tycker #1 skrev bra, vad man bör räkna med att hästen ska kunna om det ska kvalas.

Sen kommer ju mycket allt eftersom. Hästen kommer inte kunna allt och vara superbra och lugn på allt (om man har en häst som är lite stressig, vill säga) på en gång. Det kommer med åren. Och det kan ta många år, för vissa.

Men för att kvala ska ju hästen givetvis ha kondition för det, och det är ju olika för hur mycket man måste träna en häst. Men några månader, behövs då alla gånger! Och voltbiten, och att den sköter sig i allmänhet, är ju som också bra.

bea28
1

#5 Nej jag vet, mindes bara fel Skrattande

Tusen
1

En häst som kvalar skall i första hand sköta sig på banan tillsammans med andra. Det är det som är själva meningen med ett kval. Att kvala en häst ensam i full fart visar knappast på om hästen fixar det.är tillräckligt pålitligt för att kunna starta i ett riktigt lopp.

Är hästen inte klar för det så tränar man tillsammans med rutinerade hästar och kuskar till den dagen hästen

Moheda
0

Bra tråd! Sitter har själv och velar och tvekar! Vår 4-årige shetlandsvalack, James Junior, är nu körd regelbundet i två månader (efter vintervilan), konditionen är god och skor har han också fått. Vårt problem är att det är så svårt att få till träningar på banan. Det är ju inte så givande att åka dit och låta honom springa själv! Det har vi redan testat många gånger. Vi behöver träna med andra shettisar.

Men det får väl bli så att vi anmäler honom till ett kvallopp så får vi helt enkelt se hur det går - kanske tröttnar han i vinnarkurvan och tvärnitar och vänder….för att det är så trisst att springa självTyst

MagganS-B
1

Det finns hur många åsikter som helst om hur en häst som är kvalklar skall vara. Har sett hästar som inte kan volta, utan bara springa rakt fram, hästar som stannat, slagit och som knappt gått att sela…..Håller fullständigt med # 1, Bea, om hur det verkligen skall vara!

Vad beträffar kval så får man väl fortfarande ha med en "extrahäst"?????

VeronicaP
0

#11 Ja man får ha extra häst med sig fortfarande vid kval

giffan
0

#11 och #12 endast om man är ensam i kvalet.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

VeronicaP
0

#13 vet det , är man mer än 1 så behöver man ju ingen *sällskapshäst* Oskyldig

giffan
0

#14 fast det kan jag tycka att man kan behöva ibland. säg att man har en ostartad och en som har ett snabbare rekord och är äldre. kan skilja så mkt i tid på dem att dem yngre blir själv. Samtidigt så måste den snabbare springa snabbt allt ensam.

~ Anneli ~ 

Tusen
1

#15 I dagsläget gäller ju inte längre rekordet +15 s (som det gjorde förr) vilket innebär att man mycket väl skulle kunna köra i klunga. Något som jag tycker skulle vara ett krav. Jag är för idealtider istället för kvaltidsgränser.

giffan
0

Fast de äldre hästarna ska iaf gå snabbare än de ostartade. så som det är nu blir en ostartad iaf ensam. iaf om den ostartad inte kan 35 eller bättre.

~ Anneli ~