Elitvecka på Wången 2013
Läs mer här:
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Det här är ju helt fantastiskt
! vilket erbjudande! Lyllos de som får åka
!

#2 Ja, detta kan säkert vara en riktigt häftig upplevelse.
Jerker Klang,
# 1 o 2 - Sen finns de ju de som drömt om ett sådant läger och vill åka men som inte har egen häst eller föräldrar som kan köra lika ofta som andra och som inte har lika många hästar… Vad hände med "travet är för alla"? :/

#3 I tävling fins aldrig någon exakt rättvisa för alla i alla lägen. Man har olika förutsättningar, ekonomi, boende osv osv. Men alla kan inte heller vara med i Juniorlandslägret i tex fotboll. Men det behöver väll inte betyda att landslaget i tex fotboll skall läggas ner? Känns lite som avdelningen, "om inte alla får skall ingen få"……
Jerker Klang,
# 4 - Givetvis är det roligt för dem som kommer med, men samtidigt så är det ju tråkigt för de som vill men inte har samma förutsättningar? Ett allternativ hade ju varit att det även körts ett liknande läger där alla har möjlighet att delta. Det tycker jag hade varit det opptimala.

Så himla kul att det händer något "nytt"! Hade varit ännu roligare om man fick anmäla eller nominera någon..
Riktigt bra initiativ från Sptf och svensktravsport, sådant här behövs som morot :-)

Men det är ju på hemma banan poängen räknas :D Så då behöver man ju inte köra iväg och tävla för att ha en chans att bli champion kusk på sin hemma bana

Bra intiativ tycker jag!
#7 Kan å andra sidan vara svårt om man inte har passande proppar på sin hemma bana… och banan endast kör en eller två tävlingsdagar…
Sen skulle det delas ut wild card till dem som vunnit mkt men inte lyckats bli champion på sin bana..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#9 men kör hemma banan bara 2 heldagar så är det ju lika för alla hemma kuskarna
Fattar inte varför det ska ses så negativt , det skadar inte att man ser positivt ibland på saker :D
Jag tycker det är riktigt bra gjort att starta upp något sådant här för våra ungdomar

#10 Kan bara hålla med…..
Jerker Klang,
#9 Svårt med skrift ibland, menade det absolut inte negativt. Det var skrivet sedan tidigare att det inte är lika för alla, men när man gör det så här så är det ju verkligen slumpen som kan avgöra vem som får åka. Det är ju inte säkert att den som vinner flest lopp i en klubb gör det på sin hemma bana… Va lite så jag menade.
Och om ingen hemma kusk vinner… hur räknas det då?
Och sen påpekade jag bara att det skulle delas ut wild card till dem som inte tar hem champion titeln på sin hemma bana, men som kanske har segrat mkt iallafall.
Jag var iaf inte negativ. Tycker oxå att det här är en bra morot.
~ Anneli ~
Jag måste ha fattat helt fel om det är som ni skriver. Trodde att man blev champion på sin bana oavsett vart man tävlade och att den med flest segrar som tävlar för en viss bana är aktuell för lägret. Så olika man kan tolka texter.

#13 När det gäller kuskchampion så tror jag att varje bana/klubb har sina egna regler. Innom VPTS(färjestad, åmål, årjäng,arvika) räknas enbart starter på egna banorna dessutom måste man tillhöra klubben. De 10 bästa starterna räknas.
Detta kan slå illa om klubben inte skriver ut proppar som passar alla. Speciellt svårt för dom som har elithästar. För några år sedan var det en kat-A kusk som var vinstrikast i Sverige, men hennes hästar hade aldrig några proppar hemma då hon tävlade i yttersta kat-a eliten så hon kom inte ens med i listan……
För "rättvisans skull" kanske det vore vettigt att man satte regler på nationell nivå om hur man skall räkna fram kuskchampion på respektive bana då "priset" är en av SPTF/ST arrangerat läger så det blir samma regler för alla. Bara en tanke……
Jerker Klang,

#14 Nej det är samma för alla det är bara hemma tävlingar som räknas.
Detta diskuterades nämligen helgen det var årsmöte , det är hemma kusk på hemma bana som räknas inte de segrar placeringar mm som kusken tar på andra banor.
Det är ju därför de även har Wild carten med just för att kanske någon som varit väldigt segerik men inte blivit det på sin hemma bana ska kunna få chansen att åka.
ATt det är så är just för att de vill att man ska kanske tävla lite mer på sin hemma bana .
Ja de kan tyvärr bli lite tufft om du bara har elit hästar , men de är ju svårt att tävla överhuvudtaget när du har så bra hästar

Tror att det kommer att komma mer info senare om hur poängräkning kommer att räknas mm , sen ska ju resultat läggas ut på hemsidorna mm , tror att det är ST/SPTF som kommer att hålla ordning på poängräkningen.
Det kommer i mitten av maj att ligga ute bla resultat på Wångens hemsida och klubbarna som är med på deras hemsidor och då tolkar jag det som att man får resultatet hemskickat till en ansvarig som ser till att det kommer ut på respektive hemsida.
Om man tittar på hur stora travet tar fram sin champion så är det antalet segrar på banan som räknas. Ex. champion på Solvalla är den kusk som vunnit flest segrar på just Solvalla.
Nu gäller det champion med hemmalicens. Dvs. den kusk som vunnit flest segrar på sin hemmabana.
Ex. den kusk som har licens i Stockholm och vunnit flest segrar på Solvalla under 2012.
Det gör att det blir mer rättvist. För då spelar det ingen roll om man kan resa mycket eller inte. Det är endast starterna på hemmabanan som räknas.
Detta gäller de banor där sällskapen har tackat ja och betalat in en summa pengar. Tror det var de flesta men inte alla.
Tycker detta är en fantastisk möjlighet 

#16 låter bra…..
Jerker Klang,
#15 och #17 Är det så kan jag förstå att kuskar på vissa banor (t.ex. Örebro) som inte har så många tävlingsdagar, kan bli lite frustrerade. Samtidigt kan detta kanske medföra att någon som inte kan flänga land och rike kring, kan få en chans att visa framfötterna.
Alltid är det några som blir lidande oberoende av hur man gör.
# 19 De som blir frustrerade över för lite tävlingar på hemmabanan kan ju påverka, engagera sej för att det skall bli fler
!
Sen kan ju alla vara aktiva och kämpa om de tre "vilda korten"
!
Stort Tack till Wången som dragit igång detta projekt!
Hoppas ni alla får en riktigt trevlig Påsk Helg! Glad Påsk på er
!
#20 Jo du jag har då kämpat i många år för att vi ska ha flera tävlingar, men ekonomin styr det som allt annat… Så på örebro Lindesberg har det varit en dag på vardera bana. Och för att få ihop lopp har vi heller inte kunnat utgå från våra egna kuskar och hästar.
Men jag tycker fortfarande att det här är en bra möjlighet för ponny kuskarna att få en morot att vilja fortsätta inom travet.
Och om man är nyfiken på skolan och inte vet vad man ska söka framöver så är det här super, för får maninte åka själv så får ju någon ur klubben göra det och tar då det med sig hem till övriga.
Men min fundering var ju då… om ingen ur klubben segrar på hemma plan? Vad händer då? Det är nämligen vanligt i våran klubb att man inte tar hemma segrar…
~ Anneli ~
#21 Tror du inte att andra placeringar rknas också?
Det står ju inte så.. men vi får väll höra med dem som håller i det. Nog tror jag det ska bli så bra som möjligt för alla..
~ Anneli ~
#23 Nej, det gör ju inte det. Tyvärr verkar det som om att segrar är det enda som räknas numera. 

Inte lönt att spekulera i det förrens man får alla regler och annat :D de lär ju blir någon slags poängräkning ( tror jag) ;)
Reglerna är klara angånde hur man kommer med.
"De ungdomar som bjuds in är de som vunnit flest antal segrar iponnytravlopp vid respektive hemmabana under 2012."
Finns inget om att det ska vara poängräkning. Det här verkar vara gjort av "storhäst" folk vilket räknar så som #17 skrev
Jesper Björling
Jag har delade åsikter om detta. Tycker överlag att det är ett bra initiativ och en rolig "morot", MEN så kommer vi till detta med rättvisa. Kan ju ta mig själv som exempel. Har denna säsong endast 1 egen ponny att tävla, så jämför vi med Greta som har 5 egna ponnysar. En tävlingsdag på hemmabanan kan hon köra 10 lopp om hon vill, medan jag bara får köra 2. Säg att banan har 4 tävlingsdagar detta år, alltså har Greta möjlighet att köra40 lopp på hemmabanan, medan jag med en häst endast får köra 8… Livet är inte rättvist, visst. Men håller ni inte med om att det borde kunna göras mer rättvist? Eller är det jag som är ute och cyklar.
#27 Du får se till att vinna då, Marika. 
Ha-ha!

#27 spelar ju ingen roll i det läget om man räknar poäng eller andra placeringar ändå för de kan inte bli rättvist och vem säger att hon har möjlighet att gå ut med mer än 1 häst ändå ;)
# 27 Varför skall det "alltid" jämföras med de som har mer? Se det som en stor förmån att ha möjlighet att starta med en egen ponny i upp tom 2 lopp en tävlingsdag. Många är gröna av avund för den möjligheten
!
#30 Ja jag håller helt å fullt med dig! Men tog bara min situation som exempel. Hade lika väl kunnat jämföra mig med en person med nytagen licens och igen egen häst osv.
Likaså om du har tex en ostartad fyraåring som tränar på 2.10. Den borde kunna plocka segrar i 2.45-loppen, medan en annan kämpar med sin trogtjänare som luffsar runt på sina 2.40.
Tanken från min sida var bara den att även kuskar som inte har det så förspänt också borde få lika stor möjlighet att utvecklas inom travet.

#31 Det är väll här som klubbar och travskolor har ett stort ansvar. Nu när klubbarna får mindre ansvar för själva tävlingsarrangemangen är det ju tänkt att man skall få tid över för "medlemsvård" och nyrekrytering. Att ordna olika former av utbildnings och utvecklingsprojekt på lokalnivå måste vara prio 1 tycker jag för klubbar o travskolor.
Om man tittar på andra idrots och sportrörelser så står klubbarna för bredden och riksorganisationerna för spetsen, bör vara samma innom ponnytravet kan jag tycka.
Jerker Klang,
vad är wild cards?
sen håller jag med dig marika, det är roligt iniativ verkligen men de borde kanske se ifall de inte kan räkna på seger% per häst man har eller något. annars kan jag i alla fall redan börja se en del som får priserna :P
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

#33 Wild Card är att man ger någon en plats trots att hen inte är kvalificerad enligt reglerna men att man anser skall vara med av andra anledningar.
Jerker Klang,
#34 mhm så de får också åka med?:)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
jag fatta inte om detta gällde alla eller bara dom som var 13-16 då det står så här http://www.helagotland.se/sport/default.aspx?articleid=7597111 och på fler ställen (ronden tror jag). medan det står i alla åldrar på andra ställen. Jag tycker nog att det ska vara en viss begränsining på ålder. För hur många landslagläger finns det för 21-25 åringar i andra idrotter då är det ju A-landslag som gäller.
Jesper Björling

#36 Vad som står i diverse tidningar kanske man skall ta med en nypa salt. På såväl travsport.se (ST), wangen.se och SPTF.nu finns de officiella pressmedelandena angående detta och där står inga restrektioner till ålder. Personligen tycker jag att det vore väldigt underligt om inte alla ponnytravkuskar skulle kunna vara med och kämpa om en plats. Nu har vi åldern 8-25 år för ponnytrav och då är det det som gäller, alt annat vore pajaserier anser jag. Hurvida det ser ut i andra idrotter är ju ointresant efterssom dom har andra åldersindelningar även på lokal nivå.
Kan inte begripa dena oginhet som man kan läsa i många inlägg i denna tråd. Är avundsjukan så stor bland folk så att man inte unnar de som satsar stenhårt både vad gäller tid och andra resurser att ha en extra morot?
Jag tror att detta kan fungera som en morot och ennergigivare för alla nivåer innom ponnytravet under förutsättning att klubbarna hänger på och tar sitt ansvar för bredden, vilket jag tror att de flesta klubbar gör.
Jerker Klang,
Åmål verkar inte ta ronden med en nypa salt https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:1RjSBufssNEJ:www.amalstravet.com/wp-content/2012/04/Fakta-PonnyElitVeckan.docx+&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEEShjwUvm98azSsafLkmwhZAuLkR6DZBNU0u6vL0jpRfGQgJlTELTeFbMigM5oqh8B1lPtYuMld4ORIcJFK_StxadAmtj624rO2U_AHxegz8QyZCWl5WwkZQeinhrUZsj4Z4xMZ1J&sig=AHIEtbTqhgC8XFCOxHuGPDRp4Aba_dM4Zw
Jesper Björling

#38 Om du läser det som står så gäller detta alla, det som står om ungdommar 13-16 år är att dessa har en fördel då den kan köra bägge kattegorierna, kanske här som misförståndet om att det bara skulle gälla dessa ungdommar uppkommit?
Jerker Klang,
Tack det låter mycket troligt, men var för 16?
Jesper Björling
Vilka banor har valt att inte deltaga?
#41 Bollnäs och Arvika
Jesper Björling

Det är väll så att varken Bollnäs eller Arvika har några kuskar?
Jerker Klang,