Glansig päls & Fina hovar
Hur gör ni för att hålla hovarna fina och för att undvikas bli torra?
Och brukar ni ha glanssprej när ni tävlar? Jag har alldrig nått, hur gör ni för att hålla pälsen glansig och fin?
Jag har glansspray vid tävling.. åsså ibland i svansen "annars".. och hovarna smörjs in då och då.. Och under sommaren stort sett varje dag kan man ju säga.. för hon går i sandhage och då blir det rätt så tort :)

Aja, jag brukar blöta hovarna på kvällen, båder under och på utsidan, sedan låter ja de torka lite så har jag på tjära på strälarna, hanns hovar är alltid jättefina..
Pälsen är jättefin, glansig.. han har tappat all vinterpäls nu.. eller för ett tag sen då.. (lägger in bild snart)
SÄTT GJÄRNA IN BILDER!

HOVAR: endast idomin salva på kronranden (vardag) hovfett dan innan tävling.
PÄLS: ingen pälsglans på kroppen varken hemma eller på tävling. han glänser så mkt ändå, jag har alltid pälsglans i manoch svans så att tovorna blir lätta att trassla ut.

pälsklans till manen hjälper faktisk mycket bra
jag smörjer hov fett och använder rosmaringlans shampo
Hovfett och tjära till hovarna.
Kondition till pälsen!!! En vältränad häst får glansig päls =) SEn blire en dusch då och då =)

Använder Elastic Hoof till hovarna, det är skit bra!
Använder pälsglans till man+svans. Brukar tvätta hela pållen med nåt hästschampo innan tävlingar så blir det extra fint. En skvätt olja i fodret ger extra glansig och fin päls.
Hovarna smörjer jag med hovfett, men bara innan tävling för att de ska se fint ut. Tror inte att något annat än hovkrats, rätt skoning/verkning och rätt utfodring funkar för att få friska hållbara hovar.
Det allra bästa receptet på blank päls är varken pälsglans eller rykt, utan en allmänt välmående häst! OM hästen är i gott hull, får en välbalanserad foderstat och tränas lagom mycket så kommer dne också bli väldigt blank och fin, så att eventuell pälsglans varken gör från eller till - mer än att det får selen att börja glida…
Hovar bör inte smörjas med fett. Vill man tillfälligt ha snygga hovar - varför man nu funderar på det i en sport där de springer på grus - så finns hovlack eller hovstärkare som man kan applicera. Men det är inget man bör använda dagligen eller så…
Skulle hovarna vara torra så rekommenderas att tillföra alldeles vanligt vatten! Låt det bli en lerpöl vid vattenplatsen i hagen, vattna bädden i boxen eller sätt på dem våta filtboots som tillför fukt. Det mår hovarna bäst av!

Jag har ganska ofta glans i man och svans sen smörjer ja ibland och till tävling in hovarna me hovfett eller sälolja:)

Även Linfrö kaka! det är suveränt! :)

hmm, jag tvättar alltid mina hästar med linimentschampo dagen före tävling det tycket jag funkar toppen.. sen använder jag ett 2 i 1 schampo, alltså ett som har balsam i sig till man o svans, det är jättebra oftast ett som förebygger mjäll också.. rent o lätt att borsta ur, utan spray!! tycker de blir så äcklig känsla i taglet om man sprutar pälsglans i även om det händer att jag också gör det men då när svansen är blöt för det blir inte lika konstig yta på den då..
ibland smörjer jag hovarna men jag e lite dålig på det, det har hänt att chikita har fått stå med hovarna i spannar om det varit riktigt torrt ett tag..

Pälsglans i man och svans, annars sliter det så mycket när jag borstar…
Hovarna får hov stärkare någon gång i bland, ungefär 1ggr i veckan

P Ä L S E N: När vinterpälsen har åkt av så brukar de vara jättefina och glansiga i pälsen, så rätt foder, träning och en rykt om dan gör mina ponnyer glansiga…Brukar aldrig använda pälsglans ;) :P
H O V A R N A: I våra skogs o gräshagar brukar det alltid vara lite lerigt, den fina leran låter jag sitta kvar ett tag, kratsar ur den innan jag ska träna bara.. Hovarna brukar aldrig vara torra :)
ibland duchar jag dem innan tävling :)