Tävla mot egentränad häst

Du får inte köra någons annans ponny om ditt syskon kör en egentränad häst i samma lopp. Står syskonet som tränare på båda får du köra.
Men om jag står som tränare på en häst, så startar jag en annan häst i ett lopp och sätter upp någon annan på min ponny? Får man inte det heller?

Nope, du måste köra din egentränade i första hand.

Det är anledningen att jag står som tränare för alla våra….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

I helgen körde jag min tränade häst (Zamir) mot min syster Linn som körde min egenägda och egentändade häst (Ina).

#5 Men det får man göra, däremot får man inte köra en häst som tränas av någon annan mot sin egen tränade häst.

#1 Det där låter ju konstigt? Tänk på Björn och Olle, Björn kör ofta åt andra tränare när Olle har egentränad häst med i loppet. Fast gäller det bara på syskon då eller? Så jag får inte starta mot Maija och Ravelli med en häst som jag inte tränar själv? Eller vad menar du?
Man ska köra den häst man har mest egenintresse i, om jag har fattat saken rätt. Dvs har man en inlånad i träning och en egen i träning så tror jag att man måste välja den man äger också.
#7 OM Maija kör en av de ponnyer du är tränare till så får du inte köra en ponny någon annan tränar i samma lopp.
Meehhm vad dåligt :(
Hejsan!
I stället för att spekulera så som Ni nu gör i denna fråga och på så sätt lägger en felaktig grund till tolkning av reglementet - kan Ni vända Er till SPTF:s Frågor och Svar eller till tävlingsrådgivarna i SPTF för att få svar. Ni kan också vända Er till kansliet. Sluta spekulera ta reda på fakta. Ni skapar bara en massa feltolkningar och missförstånd. Det är nog med sånt i ponnytravet vad jag förstått.
F.d ponnyägare, numera pensionär(tack och lov)
I Tävlingsreglemente för Svensk Travsport 2007 står följande:
"Körsvens/ryttares val av häst
41 §
Körsven/ryttare får i totalisatorlopp ej köra/rida annan tillhörig häst mot
häst för vilken körsvennen/ryttaren är intagen i det ägarregister som förs av STC eller som ägs av bolag som körsvennen/ryttaren är firmatecknare i.
Tränare får i totalisatorlopp ej köra/rida av annan tränad häst mot häst
som vederbörande själv har i träning. STC kan för speciellt lopp medge
undantag från denna bestämmelse."

#8 Ja den JAG är tränare till måste jag köra själv, fattar ju jag med, men att jag inte skulle få köra mot henne(Ravelli som hon tränars själv) om jag kör en häst som "catchdriver". För det var det jag tolkade#1 som.
#12 Eftersom ponnytravet följer STC:s reglemente med SPTF:s tillämpningar (och det finns inga sådana i det här fallet) så måste det vara fritt fram för vilken kusk/ryttare som helst att köra/rida vilken häst som helst mot vilken syster/bror som helst, oberoende av ägar- eller tränarförhållanden, så länge det inte handlar om totalisatorlopp. Då gäller 41 § även ponnytravet.
Notera att ägarintressen går före tränarintressen.

Det är i totalisator lopp som detta gäller, inte på ponnytravdagar.

#14 Gäller även på ponnytravdagar då jag råkat ut för detta många ggr. Jag fick inte köra en kompis häst mot min brors egentränade ponny, hände en gång och då vann jag, blev ett jävla liv då att jag inte fick köra i samma lopp, inte för att jag förstår varför. Hade varit en sak om han vann och jag blev tvåa.
Har även hänt i stor travet kan jag berätta att kusk fått avstå från att köra.
Om man har 2st man står tränare på så får du ju köra.. Bara du sitter upp bakom en av dom.

#15 Nya regler from i år

#15 Ja men hur förklara man då Björn och Olle? Det kan inte fungera så, Björn kör mot Olle stup i kvarten som catchdriver när Olle kör egentränad häst. Det har det varit disskusioner om, men det är tillåtet.
Jag ska ringa och fråga ylva imorrn på kanslit :)